Ska bygga hus i detaljplanerat område.
Har skickat in bygglov på standardhus med totalentreprenad.

Dock så fick vi backning på det.
Enligt reglerna (som är generella då i hela landet, inte bara denna detaljplan) så måste det finnas förrådsutrymme på minst 5kvm för typ barnvagnar, trädgårdsredskap eller liknande.

Vi inser att vi säkerligen behöver detta med tiden och är väl inte direkt motståndare till det.
Men vi skulle gärna vilja bo in oss lite först, för att sedan bestämma hur stort, vilken plats osv det ska byggas.
Vi har dessutom ett stort hus så mkt plats att förvara saker inne sålänge.

Så till mina frågor.

1. Det verkar som att det funkar att säga ”vi kommer bygga förrådet snart, vi bygger det som friggebod icke bygglovspliktigt.
Men hur blir det sen vid inflytt, får man ändå slutgiltigt slutbevis?
Finns det något negativt med denna lösning?

2. Om vi ritar in ett förråd på tomten så hinner vi omöjligt bli klara till slutbesiktning och slutbevis utfärdas.
Men hur blir det när förrådet inte är klart?
 
S sevilla skrev:
Ska bygga hus i detaljplanerat område.
Har skickat in bygglov på standardhus med totalentreprenad.

Dock så fick vi backning på det.
Enligt reglerna (som är generella då i hela landet, inte bara denna detaljplan) så måste det finnas förrådsutrymme på minst 5kvm för typ barnvagnar, trädgårdsredskap eller liknande.

Vi inser att vi säkerligen behöver detta med tiden och är väl inte direkt motståndare till det.
Men vi skulle gärna vilja bo in oss lite först, för att sedan bestämma hur stort, vilken plats osv det ska byggas.
Vi har dessutom ett stort hus så mkt plats att förvara saker inne sålänge.

Så till mina frågor.

1. Det verkar som att det funkar att säga ”vi kommer bygga förrådet snart, vi bygger det som friggebod icke bygglovspliktigt.
Men hur blir det sen vid inflytt, får man ändå slutgiltigt slutbevis?
Finns det något negativt med denna lösning?

2. Om vi ritar in ett förråd på tomten så hinner vi omöjligt bli klara till slutbesiktning och slutbevis utfärdas.
Men hur blir det när förrådet inte är klart?
Hyr en container en stund. Då har ni ert bygglovsfria förråd. Perfekt också att ha som byggbod och förvaring under bygget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hyr en container en stund. Då har ni ert bygglovsfria förråd. Perfekt också att ha som byggbod och förvaring under bygget.
Jag vet inte om avsikten var att vara rolig här bara?
Visst kommer vi ha en container under bygget men det hjälper ju inte sakfrågan på något sätt.
 
De har en poäng i det. Det byggs alldeles för lite förrådsutrymmen till dagens hus.
Värmepumpar trängs in i trånga tvättstugor med ej erforderligt serviceutrymme, så det blir extra dyrt när något måste repareras. Dessutom är hela utrymmet belamrat från golv till tak, för att förråden är för små.
 
  • Gilla
splinter och 3 till
  • Laddar…
coconut
S sevilla skrev:
Ska bygga hus i detaljplanerat område.
Har skickat in bygglov på standardhus med totalentreprenad.

Dock så fick vi backning på det.
Enligt reglerna (som är generella då i hela landet, inte bara denna detaljplan) så måste det finnas förrådsutrymme på minst 5kvm för typ barnvagnar, trädgårdsredskap eller liknande.

Vi inser att vi säkerligen behöver detta med tiden och är väl inte direkt motståndare till det.
Men vi skulle gärna vilja bo in oss lite först, för att sedan bestämma hur stort, vilken plats osv det ska byggas.
Vi har dessutom ett stort hus så mkt plats att förvara saker inne sålänge.

Så till mina frågor.

1. Det verkar som att det funkar att säga ”vi kommer bygga förrådet snart, vi bygger det som friggebod icke bygglovspliktigt.
Men hur blir det sen vid inflytt, får man ändå slutgiltigt slutbevis?
Finns det något negativt med denna lösning?

2. Om vi ritar in ett förråd på tomten så hinner vi omöjligt bli klara till slutbesiktning och slutbevis utfärdas.
Men hur blir det när förrådet inte är klart?
Har sett lösning på problemet där man tar det minsta sovrummet i huset. Skriv förråd istället för sovrum på planritning. Sen är det bara bygga som vanligt och vid slutbesked har ni ju ett förråd istället för ett sovrum. Bara att nyttja det som sovrum sen som det var tänkt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Har sett lösning på problemet där man tar det minsta sovrummet i huset. Skriv förråd istället för sovrum på planritning. Sen är det bara bygga som vanligt och vid slutbesked har ni ju ett förråd istället för ett sovrum. Bara att nyttja det som sovrum sen som det var tänkt.
Jag gillar när staten bestämmer att man ska ha förråd, tänk om de kunde kräva ett förråd på 1-1000 kvadratmeter utan bygglov ;-)

Men, är det ett godkänt förfarande att skriva förråd istället för sovrum så gör det, smart.
 
Heij83
Roberts förslag är riktigt bra.

jag köpte mig en 20 fots container inför vårt bygge för 10 000:-
Bygglovasavdelningen bråkade även med oss angående förråd, sa till henne att rita in min container och vipps så var problemet löst.

vill man så kan man klä den med panel och sätta på några takstolar för att få ett sadeltak.
Jag funderar på att köpa en till och bygga en carport emellan dessa.
 
Varför krångla till det? Bygg ett förråd. Ett enkelt. Fyra hörnstolpar,
en byggskiva som väggar och ett pulpettak. Det kommer inte att
hålla över tid, men det är ett förråd. När tankarna på ett riktigt
förråd mognat så riv skjulet och bygg ett riktigt förråd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.