Verkar som jag inte har begreppen riktigt klart för mig. Värmeväxlaren bygger alltså på återvunnen frånluft vilket ger uppvärmd luft som skickas ut i rummen. OK

Har nog tänkt på värmeväxlare som återvinning av frånluft som ger vv.  Så såg det i ut förra huset men de aggregaten (AquaRex, tror jag det hette) krånglade och efter två haverier på 80-talet åkte de ut och ersattes med beredare, ventilationsluften åkte rätt ut. Ekonomiskt sett en miss, men krånglet tröttade ut mig då, idag hoppas jag och tror att de aggregaten fungerar bättre.

Som vi tänkt vill vi inte blåsa in luft, vilket utesluter värmeväxlare. Är det vettigt att ha enbart frånluftsvärmepump, eller ska man satsa på nåt annat? En Nibe Fighter går ju att kombinera med solvärme men deras hemsida antyder ju att det bara ger ett begränsat tillskott och att man väljer solvärme av principiella skäl.

Kan det vara försvarbart att ha både Biosolpanna (men inledningsvis inte köra pellets) och en frånluftsvärmepump typ Fighter 310P, koppla ihop tankarna och om elpriset skenar skaffa brännare och köra pellets? Skratta inte nu :-[  har inte koll på priser riktigt än, det kanske aldrig går att räkna hem en sån anläggning?

Min korrigerade alternativlista skulle då se ut så här:

Alt. 1 Elpanna + värmeväxlare = frånluftsvärmepump

Alt. 2 Biosolpanna (solvärme ev pellets)+ frånluftsvärmepump

Alt. 3 Bergvärme + frånluft (till kråkorna?)

Alt.4 ????

Frågar man inget får man inga svar

/me
 
Först och främst ska du räkna din förbrukning på en "familjeförbrukning 2+2" 22-26 000 kwh.
Mitt förslag:
Solpaneler, acktank, fläktkonvektorer + radiatorer (stängda rum) och en vattenburen ved eller pelletseldad kamin. Ventilationen kör du genom ett FTX-aggregat.
rogge
 
Tack för tipset men ditt förslag verkar bli dyrt inledningsvis:

Biosol + brännare = ca 38 000
Solpaneler                    40 000
FTX                              20 000
                                  98 000
Markvärme (skott från höften) 130 000

Till det kommer installation o radiatorer/golvvvärmen men den ska ju dit ändå.
Nibe Fighter kostar ca 42 000, skillnaden blir 56 000 - 88 000, kan det löna sig?

http://www.energisparkonsulten.se/
beräkning på nybyggt hus 120 m2 ger energiåtgång på 10 500 kWh/år (Jo, jag ser att det är reklam men ...) och markvärme 7 500 = 3 000kWh/år. Vad kombinationen ovan ger i besparing har jag ingen uppfattning om men beräkningen på 22' -26' kWh/år (inkl. hushållsel?) måste väl vara lite hög i ett nytt, välisolerat hus, eller vad tror du?

/me Fortfarande villrådig men med dragning åt Fighter-hållet

                                 
 
Ett solvärmesystem kör uppvärmd glykolblanding genom slingor i en vattentank/beredare och värma vatten på det sätt. De flesta värmepumpar, t.e. Nibe Fighter, har en integrerad beredare utan slingor, och deras styrning är inte gjord för kombinationen med solvärme. Det är förmodligen svårt att få kombinationer som Nibe Fighter med solvärme att fungera ihop på ett effektivt sätt.

Undantag är uppenbarligen Eviheat med integrerad solvärme och värmepump (men styrningen krånglade enligt en välkänt rapport, i alla fall för några år sedan). Dessutom finns Comfortzone CE50L (frånluftsvärmepump) för anslutning till en standard solvärmeanläggning med tank. Ochsner i Österrike (www.ochsner.at) tillverkar också en frånluftsvärmepump lämpligt för anslutning till solvärmetank. Den kostar bara 2000 Euro, och jag beställde en direkt från Österrike (ingen återförsäljare i Sverige).

Hur som helst, solvärme borde akkumuleras och därför är styrningen är inte trivialt vid kombinationen solvärme-värmepump. I princip måste värmepumpen slå av i god tid innan det blir solsken, så att det finns en någalunda nerskylt tank när solvärme kommer igång (med Eviheat akkumulerar man i borrhålet, men det är ganska oeffektivt).
 
Till det kommer installation o radiatorer/golvvvärmen men den ska ju dit ändå.
Nibe Fighter kostar ca 42 000, skillnaden blir 56 000 - 88 000, kan det löna sig?
Finns inget som lönar sig egentligen, jag tycket du välja det som känns bäst, för min egen del känns solen i särklass bäst. Tittar du bara på pengar ska du lägga ner solvärmealternativet och köra mark/bergvärme alternativt luftvatten.
rogge
 
Du har förstås rätt, lönsamhet kan det ju inte bli - bara större eller mindre kostnader! Det som ändå kan "löna" sig fast i ett större, samhälleligt och framtida perspektiv är förstås soltillskottet.

Nu har jag surfat runt och läst hit och dit, försöker hitta kombinationer som kan inbegripa solpaneler. Eviheat som har föreslagits verkar bra men ser inte att de har lösningen på ventilationen? Vill nog inte ha FTX eller liknande.

Nu har jag dessutom stött på Comfortzone som har en panna som inte har inbyggd beredare utan kan dockas in i ett solvärmesystem mha acktank. Det ska jag söka vidare info om, ev återförsäljare. Har inte hittat några prisuppgifter men hoppas den är överkomlig. Har fått positiv kritik för bra effekt även här på forumet. Det finns anledning att återkomma.

stephanb

Ochsner i Österrike (www.ochsner.at) tillverkar också en frånluftsvärmepump lämpligt för anslutning till solvärmetank. Den kostar bara 2000 Euro, och jag beställde en direkt från Österrike (ingen återförsäljare i Sverige).
Min tyska är mycket begränsad ;D Priset verkar bra, tillkommer det nåt? Vågar man satsa på nåt sånt, hur går det med ev garanti på det avståndet? Hur har det gått för dig?

/me
 
Kjell G skrev:
Tack för tipset men ditt förslag verkar bli dyrt inledningsvis:

Biosol + brännare = ca 38 000
Solpaneler                    40 000
FTX                              20 000
                                  98 000
Markvärme (skott från höften) 130 000

Till det kommer installation o radiatorer/golvvvärmen men den ska ju dit ändå.
Nibe Fighter kostar ca 42 000, skillnaden blir 56 000 - 88 000, kan det löna sig?

[länk]
beräkning på nybyggt hus 120 m2 ger energiåtgång på 10 500 kWh/år (Jo, jag ser att det är reklam men ...) och markvärme 7 500 = 3 000kWh/år. Vad kombinationen ovan ger i besparing har jag ingen uppfattning om men beräkningen på 22' -26' kWh/år (inkl. hushållsel?) måste väl vara lite hög i ett nytt, välisolerat hus, eller vad tror du?

/me Fortfarande villrådig men med dragning åt Fighter-hållet

                                 
Du kan ju vänta med solpanelerna på taket om du vill el kolla här http://sfinxsolar.e-butik.se/ deras paket kostar 22063:- inkl styrningen tillkommer är rör o isolering upp på taket + vätskan..

Med en energiåtgång på 13000 kWh/år (med återvinning enligt sidan) blir det ca 3 ton pellets/år men om du då har solfångare så kommer det att gå 2-2,5 ton pellets/år..
 
ibland undrar man om det inte vore lättare om man först installerar något som är j****gt dyrt tex olja eller någon slags kol som man måste importera från ukraina eller så på egenhand. sen skiter man i isolering och stänger aldrig ytterdörren.

när man bott så i ett år eller så räknar man ihop energikostnaden... sen kommer alla andra alternativ bli jättebra och man kan ställa sig i den nu så stora församlingen av människor som berättar hur mkt de tjänar på sina solfångare, markvärme eller pelletsanläggning  ;D
 
När jag köpte vårt hus, för två och ett halvt år sedan, fanns det bara oljeeldning. Under den tid vi bott där har oljan blivit 50% dyrare. Att ha dörren öppen behövdes inte alls, det gick åt olja för över 40000:- om året ändå.

Det spelade ingen roll vad vi bytte till, så blev det betydligt billigare. Då är det som du säger, då kan man lyxa till det med solpaneler också, för om det betalar sig på 3½ eller 5 år, det känns som om det inte spelar så stor roll.
 
Ochsner Mini IW värmepumpen leverera 2 kW effekt (vid 15 grader avluft och uppvärming till 55 grader) och koster ungefär 2000 Euro. Comfortzone CE50L levererar upp till 5 kW och kostar väl ungefär 50000 Kr. Då är det ingen större skillnad i pengar/max effekt.

Om du väljer frånluftsvärmepump i kombination med solvärme och ska värma ett normalstort helt hus, så är förmodligen Comfortzone CE50L att rekommendera. Om du vill titta på Ochsner ändå, en engelsk broschure finns på www.ochsner.com/documents/Prospekt-Warmwasser-Europa_englisch.pdf. Jag valde den mindre Ochsner, eftersom vattenburen värme, alltså radiatorer, finns bara in en del av huset, efter en delvis konvertering från direktverkande el. Min Ochnser leverades just nu och ska anslutas snart till existerande solvärme (10m2 Lesol5AR, 750 liter tank).

 
Kjell_G, vilken lösning valde du?
 
Sitter precis och har tagit beslut att avvakta solvärme. Jag tänkte förbereda genom att dra två rör i bjälklag upp till vinden för att kunna göra nåt i framtiden. För övrigt blir det Nibe markvärme och FLM30 (frånluftsmodul kopplad till pumpen). Uträkning på energibehovet ger ca 7500kWh/år. Det är lågt och att kunna räkna hem investering på soltillbehör verkar inte så troligt i dagsläget. Men, men, ingen vet ju hur energipriserna ser ut framöver så jag garderar mig.

Kjell G
 
thomasliam
Solfångare passar bäst i tex golvvärmesystem, där man har en lägre temp (ca 35 grader).
När du använder element måste temp upp rejält för att du ska få effekt.....så dessa är inte bra generellt...
Jag hade nog satsat på att byta ut elementen mot fläktkonvektorer, (dessa drivs av varmt vatten typ som element) men sprider värmen med en intern fläkt, mycket bra spridning på värmen, tror tom dessa hade funkat bra med solfångare. se bild Fläktkonvektor2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläktkonvektor3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk såhär, solfångarna bygger alltid upp en basvärme (typ 30-75 grader), sedan måste denna värme spetsas med annan energikälla under vintertid, tex el, pellets eller annat. Solen räcker aldrig till under vintertid för att värma huset. Undantaget är sommaren då de ej behöver någon extra energikälla, men då behövs ingen värme..
se även billiga fläktkonvektorer på Jula...... http://www.jula.se/media/pdf/produktinfoblad/SE/flaktkonvektor_vattenburen.pdf
 
Titta på ctc ecozenith med egovent och ecosol.
 
Biosolpanna med liggande rökkanaler är väl inget att ha för den moderna nutidsmänniskan. Skaffa en riktig pelletspanna i stället och slopa de olönsamma solfångarna. Eller då väljer du bergvärme.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.