Sitter och ritar på att bygga in vår balkong för att skapa ett lite större allrum innanför. I samband med detta har vi även för avsikt att få till ett uterum. Den optimala taklösningen för uterummet framgår av modellen nedan, jag tvivlar dock på genomförbarheten. Blir i praktiken en enda balk som bär upp hela taket väl?

3D-modell av ett hus med tillbyggt uterum under tak med låg lutning, bredvid en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längden på diagonalen (mellan vägg och upplag) är 6670 mm. Uterummets mått är 4800 x 4800 mm. Taklutning är 8 grader.

Förslag på andra lösningar? Jag sitter just nu och ritar upp ett normalt pulpettak, vilket skulle få en spännvidd på ca 4,8 meter. Jag tänker att jag slänger upp en bild på det om ett litet tag också.
 
Kan du acceptera ett platt innertak ser jag inga problem att bygga enligt din skiss med hjälp av takstolar. Lite udda form men borde inte vara några problem.
 
J JKrister skrev:
Kan du acceptera ett platt innertak ser jag inga problem att bygga enligt din skiss med hjälp av takstolar. Lite udda form men borde inte vara några problem.
Det går inte att ha ett platt tak invändigt, behöver lite marginaler mot fasaden pga dörren. Med det menar jag att höjden vid glaspartierna kan inte vara densamma som mot fasaden ovan dörren.

På vilket sätt menar du att det är en udda form?

Slänger in en med vanligt pulpettak också. Den här lösningen är ju garanterat enklare och smidigare på alla vis. Kanske även trevligare estetiskt? Jag tar tacksamt emot synpunkter :)

3D-modell av ett tvåvåningshus med sadeltak och integrerat pulpettak över entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har lust att tycka till gällande de två olika alternativen? Hur skulle ni själva valt?
 
Hade valt pulpet för det inte är nämnvärt fulare och mycket lättare.
 
Jag hade försökt att bygga enligt alt.1. Du måste så klart ha någon form av balk i vecket men det är inga problem att få till bara det finns lite utrymmegör den
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag hade försökt att bygga enligt alt.1. Du måste så klart ha någon form av balk i vecket men det är inga problem att få till bara det finns lite utrymmegör den
Vet du till hur man kan räkna på nockbalkens dimension? 270mm limträ är inga problem att få plats med, men misstänker att jag behöver gå upp ännu mer. Kan ev tänka mig att minska ned diagonalmåttet också om det skulle underlätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.