Märkte precis att kondensskålen bakom kylskåpet är nästan helt full. Är det normalt att det fylls upp på sommaren eller är det tänkt att kompressorn ska orka värma bort allt så det i princip aldrig blir mer än lite blött i botten av skålen?

Finns det något man kan göra för att påverka mängden kondensvatten förutom att hålla kylen stängd och se till så att tätningslisten är hel och ren?
 
har iofs. inte tittat så ofta. Men det blir mer kondens på sommaren. Den luft som kommer in i kylen är i absoluta tal fuktigare, så mer fukt "utvinns".

Har svårt att se att man kan göra något annat än säkra att dörren är tät. Det blir snabbt väldiga mängder om dörren inte är tät.

För en massa år sedan när vi köpt vårat första hus, så lämnade säljaren ett extra frysskåp i garaget, som de skulle komma och hämta senare. Det gjorde de aldrig. Och inför en större släktträff behövde vi mer kylutrymme, så jag startade upp den frysen, som då varit avstängd i två år. Magnetlisterna i dörren var usla, jag fick tejpa igen dörren, fast inte på längden, bara några tejpbitar som höll dörren stängd. Nästa dag när jag skulle lägga in i skåpet så var allt helt fullt av porös snö. Jag fick skopa ut 3 -4 hinkar med snö ur kåpet, för att kunna lägga in något.
 
Ingen som orkar kika bakom kylen? Är det i princip tomt eller nästan fullt?

Finns det något trick för att mäta hur pass tät tätningslisten är?
 
A
kondensvattnet är en funktion av luftfuktighet och hur mycket dörren är öppen, kustnära blir det värre.
listen kollar du med ett tidningspapper som du sätter i kläm på stängd dörr och drar runt dörren
 
Hur pass tajt/hårt ska tidningspappret sitta ska man inte kunna rubba det alls? Testade med en sedel på både kylen och frysen och den går ju att dra ut. Lite svårt att tro att den skulle klämma så hårt att det inte går alls, enda kraften är ju dom svaga magneterna i listen?
 
A
den skall sitta kvar när du släpper den.
 
P Pettttter skrev:
Märkte precis att kondensskålen bakom kylskåpet är nästan helt full. Är det normalt att det fylls upp på sommaren eller är det tänkt att kompressorn ska orka värma bort allt så det i princip aldrig blir mer än lite blött i botten av skålen?

Finns det något man kan göra för att påverka mängden kondensvatten förutom att hålla kylen stängd och se till så att tätningslisten är hel och ren?
Jag har helt nyköpt kylskåp och har fått massor av kondensvatten nu när det var som varmast. Inte full kopp men varje gång den självavfrostar låter den som om nån står och kissar bakom kylen, skvalar på riktigt fint :rofl:
 
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har helt nyköpt kylskåp och har fått massor av kondensvatten nu när det var som varmast. Inte full kopp men varje gång den självavfrostar låter den som om nån står och kissar bakom kylen, skvalar på riktigt fint :rofl:
Ok tack då är nog allt som det ska då. Hade lite översvämning en gång när listen var trasig så är lite nojjig just med detta :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.