I impendill skrev:
menar du koppla ur termostaten eller slingan ?
Det som är enklast att återställa så du inte kopplat ur allt och glömt hur du får tillbaka det.
 
Jag misstänker att ditt aggregat har två värmare, förvärmare och eftervärmare.
Tror dem är på 1000W och 800W, stämmer rätt bra med din förbrukning att en av dem hängt sig
Förvärmaren sitter under värmeväxlaren efter filtret och jag tror att styrs av en termostat vid frånluftsfläkten, om avluften (luften ut ur huset efter värmeväxlaren) blir för kall slår förvärmaren till.
Eftervärmen är den värmaren du ser direkt under luckan och styrs normalt av termostaten vid fläkten intill.

Rumstermostaten tycker jag mer ser ut som en gammal nattsänkningstermostat när man hade tariff på elen, men man vet aldrig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Koppla bort alla värmeelement, gör en seriös googling på en ny FTX, ta in offerter/referenser, välj leverantöro byt ut din FTX som är totalt slut mot en ny modern FTX. Du kommer inte att ångra dig
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag kopplat ur värmeslingan.
Mäter tempen i utblåset och i rummet. Hittills är luften ca 1 grad varmare i utblåset
 
  • Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
Låter lovande
 
B
Lånar tråden lite...

Vad räknar man för livslängd på ett aggregat?
Har en RDAA-24010 på vinden som jag gissar är 20-25år. När kan det vara läge att fundera på nytt?
 
B breakman skrev:
Lånar tråden lite...

Vad räknar man för livslängd på ett aggregat?
Har en RDAA-24010 på vinden som jag gissar är 20-25år. När kan det vara läge att fundera på nytt?
I ett sådan system är det kullagren som slits. De håller i kanske 20 år sedan blir det missljud. Ofta enkelt att byta.
Plåtlådor mm kan hålla så länge huset finns.
Termostaten/värmslingor är är andra grejor som kan gå sönder efter x antal år. Tillgången på reservdelar ser ut att vara god.
 
Kanske inte har med saken att göra, men när vi hade ett hus med Minimaster fanns en ”sommarlucka” vid fläkten ovanför spisen. Den togs bort för att ta in luft utifrån sommartid.

Svärföräldrarna har samma system men bytte ut grejorna ovanför spisen, tror de nya hamnade på vinden. Ska kolla upp märke.
De fick iaf stor skillnad på elen.
 
Mats-S John Smith skrev:
Hej, ser precis ut som mitt tidigare FTX från 80-talet "Bacho Minimaster"

Råd nr1: Planera ASAP för ett byte till ett modernt FTX aggregat, skillnaden är enorm på återvinningen. Eftersom det finns så många Minimaster ute på marknaden så har ett antal leverantörer tagit fram utbytesaggregat som har samma mått och typ samma röranslutningar. Mitt byte gick på typ drygt 20K för fyra år sedan. Det var en omedelbar effekt på energiåtgången i huset :)
I impendill skrev:
Hej på er,




Jag har ett ftx systemet från tidigt 80-tal någon gång som är installerat i vårt hus. 1,5 plan.

Jag har märkt på elförbrukningen som ligger runt 25-30 kWh per dag att något inte stämt.
Har haft mina tankar om att det kunde vara ftx-systemet som drar mycket ström.

testade att stänga av det under 1 dygn och hade då 8 kWh.

När jag öppnade aggregaten idag upptäckte jag att värmeslingorna som sitter innan aggregatet gick. De var nästan brännheta. Detta trots att det varit 25-28 grader ute.

jag mätte då tilluften i utblåsen i varje rum och i samtliga 3 utblås var det ca 2-3 grader varmare än i rummet.

aggregatet är så gammalt att det (så vitt jag vet) inte går att ställa in någon temperatur eller fläktfart. Har bara hittat en resetknapp och en av/på brytare.

hur ska jag göra för att den bara ska ta in luften utifrån och cirkulera den i bostaden.
Eller går inte det?
Vi har olidligt varmt inne nu, ca 28-30 grader och även på natten är det ca 27 grader inne trots ca 20 grader ute.


[bild] [bild] [bild]

Ang värmeslingorna, går dom inte att stänga av så deaktivera dom fysiskt genom att strypa strömmen till dom. Det kanske är så enkelt att bara koppla loss dom från ev strömmatning?

Men ... byt ASAP, din FTX är totalt slut :)
Till 99% säkerhet är det triac:arna. Dessa kan beställas från http://www.widensvillavent.se/produkter/
 
Svara på detta så byter vi nummer på nåt sätt så kan jag hjälpa dig till ett väl fungerande aggregat. Har arbetat med Bacho Minimater ACJ och ACF ett antal år. Det är fortfarande bra grejer.
 
M Micke thn skrev:
Till 99% säkerhet är det triac:arna. Dessa kan beställas från [länk]

Nu var det inget Bahco-system utan ett från Fläktfabriken som trådskaparen hade. Och vad som framkom så sitter där en vanlig kapillärtermostat.
I Minimastern ACF sitter inga triac:ar utan även där är det en mekanisk termostat som styr förvärmningen.
 
Mycket prat om utbyte i denna tråden. Koppla ur elslingan till att börja med, i många fall så kommer den boende inte märka någon skillnad. Det ska till mycket innan en korsväxlare fryser igen. Betalar den boende elräkningen själv så brukar det inte heller vara någor problem om det inte alltid kommer ut exakt 18C ur till-luften på vintern.

Angående byte, det är tillverkarna av FTX aggregat som aggresivt drivit att alla ska byta till nya system med roterande växlare. I verkligheten är besparingen minimal (gammal ren korsväxlare återvinner ca 65% av värmen) de nya kanske om du har tur upp till 85%. Räknar du på investeringen i ett nytt aggregat, och besparingen med att återvinna 85% istället för 65% så tror jag du får en lång återbetalningstid. (lämnar den uträkningen åt någon annan). '

De nya roterande har fler rörliga delar, är det inte remmen som slirar så är det drivmotorn som bränt eller kretskort som pajjat. (jag talar av egen erfarenhet, hade som mest 500 lägenheter att fövalta med samtliga olika FTX system som finns, ni som har ett aggregat hemma som fungerar felfritt behöver inte kommentera, era problem kommer. =)

Nej en vanlig korsväxlare som rengörs i badkaret 1 ggr per år kan fungera väldigt länge.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Mycket prat om utbyte i denna tråden. Koppla ur elslingan till att börja med, i många fall så kommer den boende inte märka någon skillnad. Det ska till mycket innan en korsväxlare fryser igen. Betalar den boende elräkningen själv så brukar det inte heller vara någor problem om det inte alltid kommer ut exakt 18C ur till-luften på vintern.

Angående byte, det är tillverkarna av FTX aggregat som aggresivt drivit att alla ska byta till nya system med roterande växlare. I verkligheten är besparingen minimal (gammal ren korsväxlare återvinner ca 65% av värmen) de nya kanske om du har tur upp till 85%. Räknar du på investeringen i ett nytt aggregat, och besparingen med att återvinna 85% istället för 65% så tror jag du får en lång återbetalningstid. (lämnar den uträkningen åt någon annan). '

De nya roterande har fler rörliga delar, är det inte remmen som slirar så är det drivmotorn som bränt eller kretskort som pajjat. (jag talar av egen erfarenhet, hade som mest 500 lägenheter att fövalta med samtliga olika FTX system som finns, ni som har ett aggregat hemma som fungerar felfritt behöver inte kommentera, era problem kommer. =)

Nej en vanlig korsväxlare som rengörs i badkaret 1 ggr per år kan fungera väldigt länge.
Misstänker att en del av inläggen kommer från personer som har intresse av att sälja in nya "supereffektiva" och intelligenta fläktsystem. Håller med om att dessa system från Fläkt och Bahco funkar bra. Eftersom dom var så vanliga finns det fortfarande god tillgång på reservdelar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Mycket prat om utbyte i denna tråden. Koppla ur elslingan till att börja med, i många fall så kommer den boende inte märka någon skillnad. Det ska till mycket innan en korsväxlare fryser igen. Betalar den boende elräkningen själv så brukar det inte heller vara någor problem om det inte alltid kommer ut exakt 18C ur till-luften på vintern.

Angående byte, det är tillverkarna av FTX aggregat som aggresivt drivit att alla ska byta till nya system med roterande växlare. I verkligheten är besparingen minimal (gammal ren korsväxlare återvinner ca 65% av värmen) de nya kanske om du har tur upp till 85%. Räknar du på investeringen i ett nytt aggregat, och besparingen med att återvinna 85% istället för 65% så tror jag du får en lång återbetalningstid. (lämnar den uträkningen åt någon annan). '

De nya roterande har fler rörliga delar, är det inte remmen som slirar så är det drivmotorn som bränt eller kretskort som pajjat. (jag talar av egen erfarenhet, hade som mest 500 lägenheter att fövalta med samtliga olika FTX system som finns, ni som har ett aggregat hemma som fungerar felfritt behöver inte kommentera, era problem kommer. =)

Nej en vanlig korsväxlare som rengörs i badkaret 1 ggr per år kan fungera väldigt länge.
jag har redan kopplat ur elslingan. Tilluften är 1 grad varmare än rumstemperaturen.

det är 18 grader ute och tilluften är 25 grader.
Kan det stämma?
 
Elslingan har på de aggregat jag har kikat på varit kopplad via thermostat, ibland två i serie.
Detta för att få funktionen som kondensskydd runt nollan.

Slingorna stängs av under och över en viss temperatur och antagligen har ena brännt ihop.
Kopplas loss elen och håll noga koll på eventuella problem med kondensbildning. Eller byt termostater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.