Hej,

Jag och min sambo har precis köpt ett hus byggt 1956. För närvarande finns det på övre plan parkettgolv i vardagsrum och i övrigt laminat, kork och nyinlagda golv. På sutterängplan finns betonggolv.

Vi funderar på att byta alla golv på övre plan och letar inspiration på golv fungerar bra med hänsyn till byggår (vi vill bevara husets karaktär så långt som möjligt men gillar inte kork och laminat).

Helst hade vi velat ha furu/gran golv, men det är inte helt säkert att det kommer ”passa in”. Jag har dock läst mig till att det finns 50-talsvillor med smala furugolv - någon som känner igen detta? Kanske till och med någon som har en bild att dela med sig av?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Någon form av massiv ekparkett känns mer lämpligt. Förslagsvis i rutmönster. Finns även i klickvarianter.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vår hus är en tidstypiskt tjänstemanna bostad enligt Ramlösa bevarandeplan. Det är en planskilda med källare och är byggd 1959-1960. Den har original ekparkett i holländskt mönster i hela huset förutom i kök, badrum och källare.
I kök var det linoliummatta och i källaren nålfiltsmatta i original. Förutom sextens betonggolven i förrådsutrymmena och tvättstuga.
Det mesta i huset var original när vi flyttade in och vi försöker bevara 50/60-tals känslan när vi renoverar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I köket finns det ett furu brädgolv under linoliumgolvet. Men det är inte tänkt som ytskikt utan som just undergolv.
 
  • Gilla
Miriam123
  • Laddar…
BirgitS
T Anna75 skrev:
Den har original ekparkett i holländskt mönster i hela huset förutom i kök, badrum och källare.
Det var även vanligt med bara ekparkett i vardagsrum och andra liknande finrum medan det var linoleummatta i sovrum, hall och korridorer. Berodde ju på hur dyrt/billigt huset skulle vara.

Tillägg:
I kök och hall m.fl. allmänna utrymmen förekom ju även tunna, hårda PVC-plattor som ofta las i tvåfärgat rutmönster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Miriam123 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan rekommendera denna eminenta artikel för inspiration. https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/hus-i-vast/tjanstemannavillan1959/

Vi bor i en uppskalad tjänstemannavilla från 1950. Original var det fiskbensparkett i vardagsrum, salong, arbetsrum och matsal. Detta är tack och lov kvar. I övriga utrymmen var det i princip uteslutande linoleum vilket har ersatts av plastmatta under 80-talet och sedermera klickgolv av laminat/budgetparkett i viss utsträckning. Vi har funderat på massiv furu i dessa utrymmen, vilket i och för sig hade varit snyggt, men inte så tidsenligt. Det hade också inneburit problem med trösklar och dörrblad. Allt annat än äkta parkett skulle också kännas lite billigt. Vi har därför börjat återvända till linoleumet genom att lägga Marmoleum Click i det rum vi hittills renoverat. Är mycket nöjda med resultatet. Känns inte billigt och passar tidsenligt. Vi har dock lagt i ett lite udda mönster. Kan rekommenderas.
 
  • Gilla
Miriam123 och 2 till
  • Laddar…
Tack för input och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.