Har köpt ett stuga som snickarna sa att kondensskyddet slutar precis där fasaden är.:rolleyes: Dvs till hösten kan det börja läcka kondensvatten under plåttaken och rinna ner i väggen. Taket upptill är fint o torrt med spån så det behöver inte läggas om. Det är låg takhöljd så jag kan stå utifrån o skulle vilja skarva på något med något som läggs under befintligt kondensväv, men vad?:thinking: Måste ju gå skjuta in under defintlig plast och ligga kvar oavsett väder o vind... Ångdämpande plast är ju lite styvare men kan ju bli bortblåst. ..Är våtrumsmatta spill något alternativ? Ska man häfta eller klistra med något dundertejp? Är det någon som kan tipsa om något som kan täcka över o lufta o sitta fast? Ganska utsatt läge för vind o öppen takfot. Huset är byggt på 60 talet.

Tacksam för input o tips på skarvning som håller!
 
Rickard.
Väldigt svårt att komma med idéer utan att se hur det ser ut men min första tanke är oljehärdad takboard. Den är rätt enkel att arbeta med och tål vinden bättre än plast.
 
  • Gilla
Gunnismark
  • Laddar…
Tänkte du att man skruvar den? Är lite svårtjobbat skruva under taket... Tejp är nog lättast. Kan man använda tjärpapp o sticka in under väven... Borde vara styvare än plast...?
 
Rickard.
Skruvas, spikas, klammras eller limmas. Det jag tänkte var bara att boarden är styv så den inte viker ned sig mellan takstolarna som en väv, plast eller papp skulle göra om man inte kan spänna upp den.
 
  • Gilla
Gunnismark
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skruvas, spikas, klammras eller limmas. Det jag tänkte var bara att boarden är styv så den viker inte ned sig mellan takstolarna som väv, plast eller papp skulle göra om man inte kan spänna upp den.
Precis! Tack för tipset! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.