F
Uptäckte idag att vårt fritidshus vi byggt är klassat som ”Småhusenhet, tomtmark”, som på svenska betyder ”obebyggd tomt” vilket gör att vi inte kan använda rotavdrag. Enligt skatteverket så ska huset uppfylla krav om vatten, avlopp, badrum, kök och uppvärmning, och vara värt över 50 000 kr för att kunna klassas som småhus och därmed bli berättigat till rot.
Skatteverket brukar veta vad de pratar om men jag tänker jag dubbelkollar här.
Huset är ett skruttigt torp i skogen som stått där sedan urminnes tider som vi i princip byggt om till ett skitfin liten pärla men som saknar vatten, avlopp och badrum. Avstyckat 2015 och det var tydligen där som taxeringsbestämmelsen kom till.
 
Vårt hus utan indraget vatten och avlopp är klassat som småhus. Och när vi letade efter det tittade vi på massor med hus med varierande grad av badrum, kök etc och samtliga var klassade som småhus.

Kan det vara byggnadsvärdet under 50 000 som avgör?

Är det värderingen som görs iom faatighetsdeklarationen? Dvs taxeringsvärdet? I så fall är det väl i år som en ny sådan ska göras. Kanske kan ert torp få ett byggnadsvärde över 50 000 då?
 
Har ni gjort stora renoveringar så är det läge för en ny fastighetstaxering. Dock kommer den inte påverka underlaget för ROT det här året, men iallafall i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
Jag tog upp det med omtaxering men enligt Skatteverket så går det inte pga avsaknad av vatten och avlopp även om byggnadsvärde överstiger 50 000kr. Först när alla fem villkor är uppfyllda så går det. Tydligen så ska det vara ett bekymmer även för dem som bygger miljonpalats på berg då man inte kan spränga ner en trekammarbrunn i ett hål så lätt
 
F
Nu är nära helt nybyggt enligt principen renovera vägg för vägg, och bara materialkostnaden överstiger med råge 50 000. Sen att det är ett stenkast från havet gör det ju inte helt oattraktivt marknadsvärdesmässigt
 
F
Samtidigt läser jag här att högsta förvaltningsrätten beslutat att även kyffen är att bedömas som småhus

Förvaltningsrätten avslog överklagandet och konstaterade att det i fastighetstaxeringslagen (1975:1152) inte finns något krav på att en byggnad måste ha en viss standard för att klassificeras som småhus.
samt

Högsta förvaltningsdomstolen slår fast att gäststugan, trots sin enkla inredning, till övervägande del anses vara inrättad till bostad åt en familj. Vid den tidpunkt som är avgörande för bedömningen av gäststugans beskaffenhet var den utrustad med bland annat kokplatta på en bänk, ett litet kylskåp, en vattenho och sommarvatten med möjlighet att duscha utomhus. Därmed ska byggnaden klassificeras som småhus.
 
F
Finns det någon nackdel med att få huset klassificerat som småhus?
 
F Freddedan skrev:
Jag tog upp det med omtaxering men enligt Skatteverket så går det inte pga avsaknad av vatten och avlopp även om byggnadsvärde överstiger 50 000kr. Först när alla fem villkor är uppfyllda så går det. Tydligen så ska det vara ett bekymmer även för dem som bygger miljonpalats på berg då man inte kan spränga ner en trekammarbrunn i ett hål så lätt
Det där med vatten och avlopp kan inte stämma. Undrar om den handläggare du pratade har missförstått ngt?

Det har aldrig funnits vatten och avlopp i vårt hus. Men det är ett riktigt hus, vi har kök med skåp och kyl och frys. Bara inget vatten. Vi diskar i balja. Och vi har torrdass på gården. Och vårt är taxerat som småhus.
 
F
Var inte så mycket att missförstå upplevde jag. Det lät som hon förstod problemet och vi pratade rätt länge och hon försökte hjälpa mig att hitta lite kryphål, men tydligen då huset varit under radarn fram till 2015 och blev ”avfärdad” vid avstyckningen så fanns det inga vägar runt de fem kriterierna. Badrum vad med möjlighet att ”tvaga sig” så bara en toa räckte inte. Det ska vara en fullvärdig bostad typ.

det lustiga är att i domen jag länkade ovan så drog Skatteverket en fastightetsägare ända upp till högsta förvaltningsrätten för att få ett ”externt sovrum” klassat som småhus (och vann). Men här är det tvärt om.
 
Handläggaren har fel, eller så har någon missuppfattat något. Gör en fastighetstaxering och fyll i poängformuläret så får du se vad dom kommer fram till.
Men, som sagt var, taxeringen görs för kommande år och RUT utgår från det som var, så de kostnader ni haft kommer ni inte kunna göra avdrag för.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Handläggaren har nog lite att bevisa tycker jag (eller mycket nu när jag tänkt, skrivit och länkat färdigt). Nedan är citat från först 6:2 fastighetstaxeringslagen, sen Skatteverkets egna rättsliga vägledning, som alltså främst finns för att de själva ska tillämpa reglerna konsekvent.

Skatteverket har vidare ett ställningstagande där det resoneras om att även utrustning ”av mycket enkel beskaffenhet” duger i exempelvis ett fritidshus.

2 § Varje småhus, ägarlägenhet, hyreshus, kraftverksbyggnad, industribyggnad och övrig byggnad med värde av minst 50 000 kronor ska utgöra en värderingsenhet, om inte annat anges i 3 eller 5 §.
Huvudregeln är att varje småhus med ett värde av minst 50 000 kr ska utgöra en värderingsenhet (6 kap 2§ FTL). För småhus med låga värden, mindre än 50 000 kr, finns särskilda indelningsregler.
 
F
Ok. Om jag inte får rot på det här året så spelar det mindre roll egentligen, är ju nu jag har alla hantverkare där och som får backning på sina rotansökningar.

Så egentliga frågan är väl då om det någon nackdel att få stugan taxerad som småhus?
 
Precis. För en obebyggd fastighet betalar man fastighetsskatt, men för en bebyggd betalar man kommunal fastighetsavgift som i de allra flesta fall är lägre.
 
F
Bra, då ska jag maila dem och fråga hur de motiverar att de med ena handen drar en fastighetsägare hela rättssystemet för att få en sovstuga till småhus, men kräver en fullvärdiga faciliteter för att taxera mitt torp som har allt utom dusch och avlopp. Återkommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.