Hej!

Jag har köpt ett väggfäste till min TV som jag nu försöker att montera på en betongvägg. Huset är byggt c:a 2010. Jag har kört fast och förstår helt enkelt inte vad jag gör för fel!

Jag har borrat 6 hål med 10mm-borr som enligt manualen skall vara 6cm djupa och sedan stoppat in den medföljande pluggen som skall användas för betongvägg. Jag har mätt alla hål till 65mm eller djupare.
När sedan jag försöker dra i skruven och montera fästet kommer jag bara halvvägs med skruvdragaren innan den börjar hacka. Byter jag till skruvmejsel kommer jag lite längre men skruvens spår slits ut innan jag får in den.

Efter att ha tittat runt på Youtube fick jag idén att jag kanske inte för in pluggen djupt nog i hålet, och skruvade i en skruv några centimeter och hamrade in den. Resultatet blev att "hatten" på pluggen (se bild) blev sned och gick sönder. Det känns därför inte som att det är tänkt att man ska göra så med den här typen av plugg.

Om jag sätter i pluggen i väggen utan fästet och använder en skiftnyckel för att skruva i den går det utmärkt att få den hela vägen in. Jag antar därför att problemet inte beror på att jag borrat för grunt. Däremot händer samma sak som när jag försöker montera fästet om jag använder skruvdragare eller -mejsel, vilket jag tycker indikerar att jag inte borrat hålen snett.

Eftersom att de flesta skruvar redan är ordentligt slitna inser jag att jag behöver köpa nya innan jag gör ett nytt försök. Dock kan det ju knappast vara kvalitén på skruvarna utan snarare kunskapen hos skruvaren som brister. Om det inte framgått av texten så här långt, så brukar jag inte direkt beskriva mig själv som "händig". Därför undrar jag om någon av experterna här på forumet kan peka ut vad det är jag gör fel?

Tack på förhand!
KG
 
  • Skruv och skadad plugg på grått tygmönstrat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plugg för 10mm hål brukar betyda skruv som är 6-8mm. Är det det du har?

Ställ skruvdragaren i "borrläge" och kör på.

Och det räcker med att du fäster med två skruv, men kör fyra så det blir symetriskt och fint.....
 
Hur lång är skruven?
Hålet måste vara djupare än skruvens totala längd.
 
N
Hej
Du kanske har lite för grov dimension på skruven bara så att pluggen expanderar och nyper för fort?
/N
 
MathiasS MathiasS skrev:
Plugg för 10mm hål brukar betyda skruv som är 6-8mm. Är det det du har?

Ställ skruvdragaren i "borrläge" och kör på.

Och det räcker med att du fäster med två skruv, men kör fyra så det blir symetriskt och fint.....
Skruven är 6mm i diameter
E etompau skrev:
Hur lång är skruven?
Hålet måste vara djupare än skruvens totala längd.
Skruven är 5,5cm lång och jag har mätt hålen till att vara 6,5cm

Både skruven och pluggen följde med väggfästet
 
K KataGuruma skrev:
Skruven är 6mm i diameter

Skruven är 5,5cm lång och jag har mätt hålen till att vara 6,5cm

Både skruven och pluggen följde med väggfästet

Ok, kanske har du dåliga verktyg eller så är skruvarna av sämre kvalité, inte ovanligt om de kommer med någon tv-fäste el. dylikt (gäller även för pluggarna).
Köpa nya skruvar, och säkerställ att du har en skruvmejsel/bits avsedd för skruvtypen. Torx är bra, då får du rejält fäste med skruvmejsel/dragare.
 
Är det riktig betong eller lättbetong?
 
K KataGuruma skrev:
Skruven är 6mm i diameter

Skruven är 5,5cm lång och jag har mätt hålen till att vara 6,5cm

Både skruven och pluggen följde med väggfästet
Ok, då är det bara att köra på. Du har ju sexkantskalle på skruven, använd den. Du har kanske någon hylsnyckelsats? Eller köp den ringnyckel du behöver på jula/biltema så är saken snart biff.
 
Jag brukar kasta plugg och skruv som följer med saker jag köper
De brukar oftast vara av tveksam kvalitet
Köp plugg och skruv av bättre kvalité (kostar inte många kronor)
Då blir det med stor sannolikhet bättre
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Beror med största sannolikhet på att skruvdragaren inte är tillräckligt kraftig för ändamålet.
(Jag utgår från att skruvmomentet ställts upp till max, samt att den är nedväxlad till långsam.)

Två alt som löser problemet har föreslagits:
  1. Ställ skruvdragaren i borrläge. (Du märker snabbt om detta fungerar. Om inte - se alt 2)
  2. Köp en hylsnyckel eller ringnyckel (lämpligen ledbar om det är trångt).
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Precis förmodligen orkar inte skruvdragaren. Hur många Volt är den på? Den kan skilja lite men 12V är nog för klent. 14,4 kan funka, 18V löser det utan problem. Det är min yrkesmässiga erfarenhet av att fästa in grövre skruv i gjuten betong.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.