Jag har en NIBE 410P som det blir ett otroligt brummande ljud från när kompressorn är i drift. Vi har ett hus med torpargrund och jag tror att detta är en del av orsaken, den bildar en resonanslåda.

Jag funderar på att slänga ut skiten och sätta en FTX på vinden från Villavent och en vanlig tyst elpanna i tvättstugan.

Vad tror ni om detta?

Värmeförbrukning?

Roger
 
låter som ett dyrt sätt o lösa problemet på :-[

borde väll vara vibrationer som ger ljudet då? kan man inte sätta nån gummi duk/gummi fötter på VP:n borde ju hjälpa...

Torpar grunden borde man kunna ljud isolera med lite isolering så borde det oxo bli lite tystare..

har tyvvär/tur ingen erfarenhet om frånvärme Pump..

Men byta till en EL-Panna i dag skulle inte jag göra iallafall... enkelt o praktiskt,stabilt, tyst förvisso men dyrt >:( El:en lär inte bli billigare heller >:( som du märker har jag en El-panna själv o får fint pynta en bit över 25 tusen/år gammal kåk förvisso men änndå..

Klippt från denna Sida

"FTX-ventilation
När man har mekanisk från- och tilluft med återvinning av värme i frånluften, innebär det att den värme du behöver tillföra luften kan återvinnas till 50-60%.
- Jag tippar på att du kan spara mellan 2 000 och 3 000 kWh per år med FTX-ventilation, säger Lars-Göran. Fördelen är således att du sparar en del energi, men jag tycker att FTX-ventilationens nackdelar överväger. Aggregatet går hela tiden och du har ett ständigt brummande. Förvisso är det låga frekvenser, men ändå är det en stressfaktor. Sedan tillkommer att du måste serva och sköta anläggningen, bl a genom att byta filter 2 ggr per år. Gör du inte det så fungerar inte anläggningen. Det här innebär både arbete och en kostnad, säger Lars-Göran."

::) Mvh P-E
 
Samtidigt finns det ju en del tunga fördelar med FTX, ex. ingen iskall inluft samt alltid filtrerad ren pollen- och dammfri inluft.
Jag har faktiskt ingen aning, men jag misstänker att om du kompletterar med solvärme för varmvattnet så blir det inte nån större skillnad på elförbrukning.
Men det blir ett dyrt äventyr...

Jag hade nog försökt göra något vettigt av befintlig anläggning. Om möjligt försökt ställa pumpen på ljudisolerande fötter. Jag hade provat med samma tassar som man monterar motorer på i båtar. De är inte speciellt dyra och tar upp vibrationer. De finns hos Watski, SeaSea och Erlandssons brygga.
En annan sak man kan prova är att montera ljudabsorberande material i taket på pannrummet.
Att torpargrunden skulle utgöra resonanslåda har jag svårt att tro, isåfall är det nog till att kompletteringisolera golvet. ;) Prova att stick ner skallen i grunden när kompressorn går och se hur mycket det låter därnere.
Ett annat billigt och lättprovat alternativ är att bygga en huv till hela värmepumpen om det finns plats runt om den. Använd isoleringsmaterial med både hög och låg densitet, t.ex frigolit och karossmattor (sån där tunn, men tung duk som du hittar inne i bildörrar och under mattorna i bilen. Finns på ex. Biltema.)
 
410:an har också förvärmd tilluft precis som ett ftx-aggr. (tilluft/frånluft-värmepump).
 
Kolla var värmepumpen står. Står den mitt mellan två golvbjälkar kan det hjälpa att flytta den så att den står mitt över en bjälke, där golvet är styvare. Ett styvare golv har högre resonansfrekvenser. Eftersom du beskriver ljudet som ett brummande verkar det som att du har problem med lågfrekvent ljud (högfrekventa ljud brukar sällan ge problem. De fortplantar sig ändå inte långt).

Även om pumpen redan står över en bjälke kan det hjälpa att flytta den. Kanske råkar resonansfrekvenserna på just det ställe pumpen står vara väl matchade med de frekvenser pumpen avger.

 
Panna går inte att flytta på utan smärre ombyggnationer. Bjäljlaget är förstärkt där panna står.

Det blir som ett snabbt knackande ljud från pumpen.

Jag ska kolla det där med ljudisolerande mattor. Men pumpen är inknödd nedtill i pannan och det är inte mycket utrymme.

Eventuellt skulle man byta dörren till tvättstugan, från den nuvarande pappdörren till en mera solid massiv dörr.
 
Jani skrev:
410:an har också förvärmd tilluft precis som ett ftx-aggr. (tilluft/frånluft-värmepump).
Men om den värmer tilluften...vad tar då värmepumpen sin energi från?
 
KarlXII skrev:
Men om den värmer tilluften...vad tar då värmepumpen sin energi från?
Den fungerar som en frånluftsvärmepump, enda skillnaden är att den har ett värmebatteri för tilluften. Den tar värmen från radiatorsystemet.

 
Rodge68 skrev:
Den fungerar som en frånluftsvärmepump, enda skillnaden är att den har ett värmebatteri för tilluften. Den tar värmen från radiatorsystemet.
Då är jag med. Trevligt!
 
Jag har kollat kompressor och den är gummiupphängd.
Pannan är ansluten med flexislangar.

Jag har ställt frågan till NIBE om det är så att nyare kompressorer är tystare.
De har inte svarat ännu.

När jag har varit på villavisningar där de haft 310P installerade har jag varit förvånad över hur tysta de är i jämförelse med min panna.

 
Jag har samma problem som du. Dock har jag betongbjälklag i min torpargrund. Ljudet från kompressorn fortplantas i hela huset, mer eller mindre. Det låter som om man är på ett stort fartyg. Kompressorn har blivit bytt en gång utan verkan.
Jag har också funderat på gummidämpning under fötterna, men teknikern sa att det inte skulle behövas eftersom, som sagt här innan, kompressorn är gummiupphängd. MEN något fortplantar ljudet iallafall.
Jag har kollat alla rör till och från pannan. Flexrör på allt.
Kanske via till- från-luftskanalerna?

Mats
 
Glömde att säga att jag har en 310P, samma maskin egentligen. En kompis till mig byggde precis och han fick en 460P tror jag. Inga vibrationer vad jag kan höra, dock platta på mark.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.