Jag planerar att bygga ett mindre hus i Stockholmstrakten och vill försöka hålla budgeten nere.

Jag kommer att behöva en massa Lecablock, murbruk, gipsskivor, isolering, fönster och en mindre del virke.

Var köper man detta billigast? Någon i Stockholm, småland, eller Tyskland?
 
Ja visst om man kunde förstå språket....
Bor i Stockholm och Tyskland var väldigt billigt !

Har sagt i en annan tråd om kakel och klinkers i Höör.
Jag säger en gång till:
www.nilform.se
halva priset än i Stockholm av samma produkter.

 
Det är inte snål, det är att inte vara dum  ;D. Jag tänker inte betala för varor till överpris bara för att man bor i Stockholm.

Här lägger alla upp till 200% i påslag och det tänker inte jag acceptera.

Om du frågar Nilform i Höör t ex som har samma varor importerade från samma fabriker från Spanien och har mera än halva priset än affärerna här i Stockholm, hur gör dom.

Svaret är att dom lägger inte så mycket vinst på inköpspriset. Och det är i Sverige!!

Jag pratar inte Tyska heller, men jag klarar mig med 6 andra språk. Jag hade inga problem när jag gjorde "marknadsundersöknings resa" i April.

En hel del ska jag köpa där  ;D
 
Det jag tänker köpa i Tyskland är kakel och klinkers, duschdörr, massagedusch (här kostar samma 19000-23000 i Tyskland 6000).
Byggmaterial följer med huset ;D
 
Har varit inne på Nilforms hemsida, men de ser ju inte ut att ha så stort utbud. Är det bara en del av vad de har som ligger på hemsidan?
 
En annan sak: Stirra dig inte blind på listpriset.
När man bygger behöver man ofta stora partier, och då kan man ta in offerter. En del byggvaruhus lämnar rena hantverkarrabatter när man frågar.   :)
Gips och OSB fick jag 40% på när jag frågade runt. Jag har för mig att det blev billigast på Beijerbygg till slut - vilket var oväntat, de hör ju till de dyrare om man småhandlar....
 
Dom har mycket mera i butiken än vad dom visar på hemsidan.

Karl byggmaterial kan man hitta här ganska billigt. Det som är dyrt är allt som är lite "lyxigt". T ex bättre kranar, kakel och klinkers, diskho. Typ "inrednings produkter".

Visst kan man hitta kakel på Bauhaus för 100kr/m2 men vill du ha lite bättre eller annorlunda är priset helt annorlunda i samma affär.


 
Vill man vara fin får man lida pin (plånbokspin). Alla vet väl att det är dyrt att följa mode, även byggbranschens. Nää, hitta på lite orginella saker genom att köpa begagnat och bygg eventuellt om dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.