hej,

En undran om det är en självklarhet för föreningar att ha takskottningsavtal? Vi har under 10 år nyttjat takskottningsavtal typ en gång till en årlig kostnad på 8000. (En fastighet).

Förstår regelverket kring ansvar etc men tycker samtidigt om man vid aktivt arbete från föreningen som att markera / skylta vid risk för snöras, ringa runt till entreprenörer etc inte då inte varit passiv och ska belastas för ev skuld.

Hur gör ni?
 
C
Om man har ett tak som behöver skottas känns det relativt självklart, annars blir det jobbigt att hitta någon de gånger det blir "akut".
Om det inte behövs annat än någon punktinsats vid extrema förhållanden känns det helt onödigt. Vi har inte haft något avtal.
 
N nht1 skrev:
hej,

En undran om det är en självklarhet för föreningar att ha takskottningsavtal? Vi har under 10 år nyttjat takskottningsavtal typ en gång till en årlig kostnad på 8000. (En fastighet).

Förstår regelverket kring ansvar etc men tycker samtidigt om man vid aktivt arbete från föreningen som att markera / skylta vid risk för snöras, ringa runt till entreprenörer etc inte då inte varit passiv och ska belastas för ev skuld.

Hur gör ni?
Man kan även försöka förhandla om avtalet, förslagsvis har man en rörlig del som är baserat på antal timmar de jobbar, samt en liten fast avgift för att de skall ha beredskap.
Då behöver man dock vara extra tydlig med när de skall skottas då ett sådant avtal uppmanar entreprenören att skotta oftare än ett med en fast avgift.

Har man en rörlig avgift så bör man ändå sätta av pengar för att kunna hantera ett år med mycket snö. Så effekten kanske blir att man lägger undan 8 000 kr varje år iallafall. Dock så kan man ju använda de pengarna till annat i föreningen eller minska beloppet om man ser att kontot växer sig stort.
 
Jag är rätt säker på att fastighetsägaren har skyldighet att säkerställa att det inte kan rasa ner saker, och att skyltning med varningar inte tar bort detta på något vis. Jag tror också att det, om det skulle bli väldigt mycket snö vid något tillfälle, kan vara otroligt svårt att få tag på någon som skottar taket. Det brukar väl också i avtalet ingå bevakning, alltså att om det snöat så kollar takskottningsfirman om det finns behov av skottning så att det inte behövs någon inblandning från fastighetsägaren alls, det kan ju vara rätt skönt.
 
Rickard.
S Svante Svenson skrev:
Det brukar väl också i avtalet ingå bevakning
Har aldrig hört om något av detta slag, jag skulle då inte viljs ta på mig det ansvaret och måsta åka runt och mäta snö här och där. En bättre lösning är att man har en förhandlad inställelsetid så man vet att dom kommer när man ringer.
 
Som avtalet ser ut så är det en inställelsetid när föreningen ringer företaget. Ingen rondering.

Även om en styrelse har ansvar så Behöver det inte betyda att styrelsen skyldig om någon skulle skadas av tex snö. (Gissar jag) om man vidtagit åtgärder.. expempel på dessa är att märka upp och informera, beställa snö skottning etc. Annars skulle det betyda att någon måste bo på taket vid snöfall.
 
C
N nht1 skrev:
Även om en styrelse har ansvar så Behöver det inte betyda att styrelsen skyldig om någon skulle skadas av tex snö. (Gissar jag) om man vidtagit åtgärder.. expempel på dessa är att märka upp och informera, beställa snö skottning etc. Annars skulle det betyda att någon måste bo på taket vid snöfall.
Var ett rätt uppmärksammat prejudikat för några år sedan efter en tragisk olycka:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/platslagare-hd-domd-for-istappsolycka
 
C cpalm skrev:
Var ett rätt uppmärksammat prejudikat för några år sedan efter en tragisk olycka:
[länk]
Superintressant!

I detta fall låg all ”mak” hos entreprenören att skicka upp resurser för att rensa och därmed anses att företaget inte gjort tillräckligt. Om jag som styrelsemedlem skulle uppmärksammat is och då beställt rensning, skyltat upp. Har jag då inte gjort tillräckligt?
 
C
N nht1 skrev:
Har jag då inte gjort tillräckligt?
Ja, det kan man fundera på. Helt klart är att ansvaret sträcker sig väldigt långt, men att det går att delegera ansvaret till en tredje part.
Om jag minns rätt var det skyltat i det aktuella fallet. Det rörde sig också om en allmän plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.