Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag i den video som jag sett två gånger ;) säger de tydligt att morfin dämpar ångest men att det samtidigt försvårar andningen. Och de länkar källor till detta i video beskrivningen.

Men du pratar om människor som inte går att rädda. Jag syftade på människor som skulle kunna räddas med syrgas.
Tror du verkligen att morfin fungerar olika beroende på hur många dagar man har kvar att leva?
Vilka källor länkar de till?
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ge dig.
Det är uppenbart att du aldrig lackat en bil. Pyttesmå partiklar hänger kvar i luften länge. Det är därför ansvarsfulla medborgare använder andningsskydd på platser med mycket folk. Framförallt innomhus.

Staffan
Har du någon länk där någon verkligen har tagit reda på vad som droppsmitta från någon som har hostat, nyst, andats etc. kommer fram till att det finns kvar i luften väldigt länge?
Det är en droppsmitta vi diskuterar inte en luftburen smitta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du verkligen att morfin fungerar olika beroende på hur många dagar man har kvar att leva?
Vilka källor länkar de till?
Jag återkommer om detta :)
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
För det beloppet tror jag nog att många unga inte skulle ha några problem med att anmäla sådana de inte gillar fast det inte är sant. Bevis går ju att uppfinna med lite photoshoppande.
Vilket fint samhälle vi skulle fått med lite mer angiveri uppföljt av godtyckliga och summariska rättegångar, varför stoppa vid detta brott. Vi halverar polis och åklageri och låter allmänheten skipa rättvisa genom att sladdra!
 
  • Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon länk där någon verkligen har tagit reda på vad som droppsmitta från någon som har hostat, nyst, andats etc. kommer fram till att det finns kvar i luften väldigt länge?
Det är en droppsmitta vi diskuterar inte en luftburen smitta.
Vi tar en snabbis Birgit!

Det var det jag förklarade ovan. Små färgdroppar hänger kvar i luften länge. Sprayfärg består av små droppar. Likaså gör en del av de droppar som lämnar munnen vid hosta. I båda fallen bildas en dimma.
För mig är det basala fysiska lagar som styr, och därför behövs inga ytterligare bevis. Men för dig Birgit, skall jag försöka hitta något bevis för det som redan är bevisat.

Staffan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi tar en snabbis Birgit!

Det var det jag förklarade ovan. Små färgdroppar hänger kvar i luften länge. Sprayfärg består av små droppar. Likaså gör en del av de droppar som lämnar munnen vid hosta. I båda fallen bildas en dimma.
För mig är det basala fysiska lagar som styr, och därför behövs inga ytterligare bevis. Men för dig Birgit, skall jag försöka hitta något bevis för det som redan är bevisat.

Staffan
En fråga som är lite OT, när det gäller färg så är det väl mer damm, den lilla vätska som finns lär ju avdunsta nästan omedelbart?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Vilket fint samhälle vi skulle fått med lite mer angiveri uppföljt av godtyckliga och summariska rättegångar, varför stoppa vid detta brott. Vi halverar polis och åklageri och låter allmänheten skipa rättvisa genom att sladdra!
Här saknar jag verkligen en "e du go elle?" Gubbe.

Staffan
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Då kan vi ju glömma medicinen Remdesivir nu då, oavsett om man tror att den är verksam eller ej...
[bild]

Bra för jänkarna men tråkigt för oss.

Undrar över Sveriges/EUs agerande. Har vi också förhandlat med Astra och varför fick vi inga doser?

Vi får trösta oss med att det finns ett 10-tal andra läkemdel i pipeline som kan komma efter sommaren.
 
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi tar en snabbis Birgit!

Det var det jag förklarade ovan. Små färgdroppar hänger kvar i luften länge. Sprayfärg består av små droppar. Likaså gör en del av de droppar som lämnar munnen vid hosta. I båda fallen bildas en dimma.
För mig är det basala fysiska lagar som styr, och därför behövs inga ytterligare bevis. Men för dig Birgit, skall jag försöka hitta något bevis för det som redan är bevisat.

Staffan
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68805#_68805
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ny italiensk undersökning. 40 % av smittade helt utan symtom.

[länk]
Nu har jag ju bara läst vad Expressen skriver och det lär ju inte vara hela sanningen. Men eftersom ett PCR-test kan visa positivt i mer än en månad efter att man tillfrisknade hoppas jag att forskarna har mer på fötterna än att bara utgå från hur många som hade symtom vid testtillfället. Man måste ju noga kolla upp om de har haft något symtom under minst en månad innan provtagningen.
 
Staffans2000
D djac skrev:
En fråga som är lite OT, när det gäller färg så är det väl mer damm, den lilla vätska som finns lär ju avdunsta nästan omedelbart?
En högst adekvat fråga. Tidigare i denna tråd beskrev jag hur gul sprayfärg lämnade gula prickar på alla bilar i ett riktigt stort garage. Trots att det mesta av thinnern säkert avdunstade ganska fort, fortsatte de numera relativt tunga dropparna att sväva omkring så länge att de hann sprida sig över hela garaget.

Staffan
 
Staffans2000
tusenett skrev:
[länk]
Här är en video som tydligt visar att nysningar genererar en dimma av kroppsvätskor.

 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du verkligen att morfin fungerar olika beroende på hur många dagar man har kvar att leva?
Vilka källor länkar de till?

Här är en länk till videon

Och här har jag själv googlat lite

https://www.fass.se/m/produkt/19960815000078/public

Allvarlig allergisk reaktion som ger svårighet att andas..”

”sammandragning i luftrören”
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi tar en snabbis Birgit!

Det var det jag förklarade ovan. Små färgdroppar hänger kvar i luften länge. Sprayfärg består av små droppar. Likaså gör en del av de droppar som lämnar munnen vid hosta. I båda fallen bildas en dimma.
För mig är det basala fysiska lagar som styr, och därför behövs inga ytterligare bevis. Men för dig Birgit, skall jag försöka hitta något bevis för det som redan är bevisat.

Staffan
Nu är det ju så att det finns forskare som har studerat droppsmitta och funnit att dropparna sällan når mer än 1-2 m innan de har fallit till marken och det sker inom några sekunder. Tidigt i tråden refererades det till en studie som visade hur dropparna från en cyklist betedde sig.

According to the U.S. Centers for Disease Control and Prevention and the World Health Organization, the novel coronavirus is primarily spread by droplets from someone who is coughing, sneezing or even talking within a few feet away.
https://www.scientificamerican.com/...spreads-through-the-air-what-we-know-so-far1/

Det är inte utan anledning man över hela världen pratar om att hålla 1,5 - 2 m avstånd.

Däremot vet man att luftburna coronavirus kan förekomma under speciella omständigheter som vid intubering av patienter, manuell ventilation innan intubering och andra liknande situationer i vården. Där har man ju också skydd som visir.

Om luftburna virus stod för en stor andel av smittspridningen skulle inte R0 för det nya coronaviruset ligga på 2-3 utan vara närmare mässlingens som är kring 15.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.