Funderar på bevattningssystem med vatten från husets utkastare. Finns någon risk för ”baksug”, dvs behövs en backventil?
Om svaret är jag - sätts den direkt på utkastaren? Tappar man flöde och tryck? Rekommendation?

Tacksam för svar...
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
apotekarnes
Vad menar du med baksug?
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Vad menar du med baksug?
Osäker själv faktiskt men en del vatten i bevattningsystemet (kanske innan ventilstyrningar etc) med visst tryck att det skulle kunna tryckas tillbaka in i huset. Förmodlingen långsökt men ändå
 
M
P petrho skrev:
Funderar på bevattningssystem med vatten från husets utkastare. Finns någon risk för ”baksug”, dvs behövs en backventil?
Om svaret är jag - sätts den direkt på utkastaren? Tappar man flöde och tryck? Rekommendation?

Tacksam för svar...
Många (alla?) utkastare har inbyggd backventil, tex denna:
https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare

Vet inte sedan hur länge men i äldre installationer har jag sett en separat backventil på röret, ser ut som en knopp på en koppling typ.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
P petrho skrev:
Osäker själv faktiskt men en del vatten i bevattningsystemet (kanske innan ventilstyrningar etc) med visst tryck att det skulle kunna tryckas tillbaka in i huset. Förmodlingen långsökt men ändå
Hur skulle detta tryck byggas upp i hela systemet tillbaka till utkastaren? Samt vad skiljer ditt system från alla andra vattenutkastare kopplade till trädgårdsbevattning eller annat?
 

Bästa svaret

I Sverige så är det inte lag på det som i vissa andra länder. Vill du vara helt safe så kan du ju installera en back flow preventer men jag tror det är rätt safe utan.
Förmodligen är ditt tapställe en högre punkt än ditt bevattningssystemet samt de ska vara väldigt otur att du trycker in vatten bakvägen.
Ett scenario är ju att du mitt i en bevattning får tryck bortfall på ditt kommunala vatten så att sprinklerna åker tillbaka ner i backen, som av fjäderkraften trycker vatten tillbaka in i huset. Men många bevattningsventiler av diaphragm typ så den i sig är som en backventil.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
N noupe skrev:
Hur skulle detta tryck byggas upp i hela systemet tillbaka till utkastaren? Samt vad skiljer ditt system från alla andra vattenutkastare kopplade till trädgårdsbevattning eller annat?
Höjdskillnad eller fjäderkraft.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Höjdskillnad eller fjäderkraft.
Aha, men det skulle krävas en ganska bra vattenpelare (dvs. höjdskillnad) för att kunna trycka tillbaka, och dessutom skulle ju det kommunala trycket först behöva trycka vattnet upp för samma höjdskillnad. Om man inte tänker caset om det blir bortfall i vattentillförsel från kommunen.

Vad är "fjäderkraft" i detta sammanhang?
 
Nej så länge man har tryck från kommun så är det ju lungt.
Fjäderkraften i det här fallet är returfjädern i en pop up sprinkler. Den ligger säkert på 1 bar.

I många delstater i USA är det lag på backflow preventer tillsammans med sprinkler system.
Men där kan det få tryckbortfall av allt möjligt. T.ex. om brandkåren använder en "fire hydrant" så kan en hel gata/område bli av med tryck.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Har nu kollat och min (de flesta tror jag) utkastare har inbyggd backventil så det bör vara lugnt...
 
Mycket gissningar som pågår här.
De finns regler även i Sverige för när du behöver ha backventil. SS-EN 1717 är de som reglerar detta.
Endast VUK så är de krav på backventil och vakuumventil typ HA eller HD.

Detta gäller dock endast vid bevattning av trädgård där de ej bedöms finnas hälsovådliga ämnen. Beroende på utformning av "bevattningssystem" (växthus eller vad pratar vi om?) så kan man behöva göra en annan bedömning.

Ja, dessa har ett tryckfall över sig men inget du behöver bekymra dig över om du har kommunalt vatten då vi pratar så små tryckfall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.