Hej kära forumvänner.

Kan man fylla i hålen på bilden med typ plastiskt trä eller något annat (vad?) för att kunna använda gångjärnen som syns i förgrunden i stället för de nuvarande fula utanpåliggande? Dörren som skall hållas uppe är ganska lätt.

Om nej, finns det någon annan fiffig lösning? Hål och skador runt dörrgångjärn på en vitmålad dörrkarm, gamla metallgångjärn på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att laga skruvhål brukar jag använda blompinnar av trä. Jag gör små pluggar av dem, som jag vässar lite lätt med en pennvässare. Borrar upp skruvhålet i precis rätt dimension, duttar pluggen i en klick trälim och knacka in den. Jämnar till när det torkat. Borrar nytt hål för skruven sedan.
Här är underlaget nog för svagt och sprucket. Kanske går det att först fylla sprickorna med trälim och klämma ihop med tving.
En trälist bakom som förstärkning hela vägen och sen lite längre skruvar är en bra komplettering.
 
  • Gilla
Fixerskan och 2 till
  • Laddar…
https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-fast-garderobsdoerr-igen.369912/#post-3654898

Inte riktigt samma men jag fixade några hål i våras. I tråden finns en del tankar och min lösning... Om det kan vara till någon nytta.

Om jag skulle försöka på den luckan så hade jag borrat upp större hål så jag fick in hela pluggen. Bra trälim. Tvinga ihop det. Gärna med flera tvingar och en träbit på varje sida. Borra nya hål som hamnar i ditlimmad plugg.

Risk att skivan är för spröd. Svårt att säga utifrån bilder.
 
  • Gilla
Fixerskan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

Kommer att försöka med någon variant av det ni har föreslagit. Har träpluggar hemma som blivit över från någon ikeamöbel. Skall dela med mig hur det gick sen för framtida trötta hemmafixare som råkar på samma problem :).
 
Nu när jag kikar en gång till funderar jag på om det finns något på insidan av skivan? Ser inte ut så och skivan är dessutom skarvad rakt ovanför gångjärnen.

Skulle gissa att man då får små rörelser varje gång luckan öppnas och till sist ser det ut som på bilden. Går det att förstärka på insidan med skiva eller regel hade jag försökt med det också. Om det finns nåt att fästa i. Om inte hade jag kanske försökt mig på att limma dit nåt i alla fall. Du vill att skivan är helt stilla även när luckan öppnas.
 
Den är nog ganska stilla som den är. Dörren är lätt också och kommer att öppnas sällan. Min gissning är att någon har dragit hårt i eller hängt något tungt på dörren någon gång. Det finns flera dörrar av samma modell hos oss som är okej. Men visst kan det vara bra att stärka upp skivan lite på baksidan.
 
Är det för jobbigt att byta plankan?
 
apotekarnes
Eftersom det är en spånskiva säger jag: Byt ut!
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Eftersom det är en spånskiva säger jag: Byt ut!
Lätt att tvärsäkert säga så om man inte har hela bilden och inte själv sitter med problemet. Har undersökt möjligheten, det skapar större besvär än det löser.
 
  • Gilla
Bygget123
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Nu när jag kikar en gång till funderar jag på om det finns något på insidan av skivan? Ser inte ut så och skivan är dessutom skarvad rakt ovanför gångjärnen.

Skulle gissa att man då får små rörelser varje gång luckan öppnas och till sist ser det ut som på bilden. Går det att förstärka på insidan med skiva eller regel hade jag försökt med det också. Om det finns nåt att fästa i. Om inte hade jag kanske försökt mig på att limma dit nåt i alla fall. Du vill att skivan är helt stilla även när luckan öppnas.
Den är inte skarvad så, det är nog en skugga. Men det kanske inte är fel att förstärka den med en regel på insidan innan man borrar för pluggen.
 
Jag skulle sågat ut den trasiga delen av spånskivan och ersatt med antingen ny spånskiva, eller helst något annat trä som håller bättre. Förstärkt på baksidan med en skiva.
 
  • Gilla
Husvagnsthord
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.