Är det lönt att fråga runt bland hustillverkare efter en stor tomt?

Jag vet att de säljer tomter med krav på att man låter bygga deras hus på tomten, men visst är alla de tomterna "små"? Då menar jag upp till ca 2000 m2.

Är de då lönt att fråga runt efter en tomt på minst ca 10000 m2? Kan man tänka att de i sin tur kan ordna tomt utifrån önskemål, eller jobbar de inte så?

Förstår att nästa steg är att själv söka upp markägare och fråga.

Några erfarenheter?
 
Det beror nog på var i landet du letar...

Är det i nybyggnadsområden lär det ju inte drälla av 10k m2 tomter om de ens är tillåtna enligt detaljplanen.

/ATW
 
Vart är det någonstans? Ibland så dyker det ju upp större tomter, upp emot 4000-5000, men det är väldigt ovanligt att de är större och/eller ligger ensligt. Då är det tyvärr söka upp en markägare som gäller och hoppas på det bästa.
 
Det här gäller 2-3 mil utanför Uppsala. Inget tättbebyggt område på något sätt. Lite byar här och där med skog och åkrar emellan.
 
Som jag har uppfattat det så letar hustillverkarna ständigt efter nya tomter som de kan köpa upp och sälja vidare med ett prispåslag och med förutsättningen att man bygger ett hus med dem. Det kostar ju inget för dig att kontakta de hustillverkare du kan tänka dig att bygga med och berätta att du är intresserad av att bygga med dem om de kan fixa en stor tomt åt dig. Fast de försöker nog stycka av tomter om de kan, så kan de sälja fler hus.

Jag har sett att hustillverkarna hittar tomterna genom att köpa upp tomter med ett fallfärdigt fritidshus på som man river, de köper mark av bönder/markägare som man styckar av, köpre loss och styckar av delar av tomter där det finns stora etc.

Hade jag behövt en stor tomt så hade jag nog köpt en karta och scannat av vem som är ägare till marken där jag hade kunnat tänka mig att bygga och sedan kontaktat dessa ägare i tur och ordning och frågat om jag fick köpa tomten. Här kan du köpa karta och kolla upp vem som äger marken: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/
 
Redigerat:
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
En annan taktik kan ju vara att leta efter en större tomt där det står något fallfärdigt som man kan riva, då kan man ofta få lite annat på köpet; kommunalt v/a, trädgård, en lada etc.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Tror det är ett dött spår tyvärr. När hustillverkare själva kommer över lite större områden mark så vill de ofta stycka upp det så mycket det går i relativt små tomter för att sedan kunna etablera ett helt nytt bostadsområde och då få sälja ett helt gäng hus.
Med dina önskemål tror jag nästan att det är bättre att söka dig ut och hitta områden där du kan tänkas bo och sedan kontakta lite bönder/lantbrukare och undersöka möjlighet att få köpa och stycka av en bit mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.