Vet inte exakt var det lämpligast är att lägga min fråga men jag provar i EL forumet av den enkla anledningen att det handlar om en faktura från just ett aktör inom el, skulle nog kunna vara vilken aktör som helst så sett.

Jag fick (äntligen, efter lång, lång, väntan) hjälp av elfirman för de jobb och åtgärder jag önskat, så långt så bra.

När fakturan kom så var det väl ungefär som det var sagt så det får anses ok men en sak drog min uppmärksamhet. De debiterar kunden för "arbetet (ansökan) för ROTavdrag". Inga stora pengar, men, ändå. Jag funderade lite på det och kan inte undgå att undra lite. ROT är ju ett stöd till en bransch som tros behöva tillskott och även i förlängningen få fler jobb att bli vita vilket är bra i mina ögon. Detta är ju ett skattestöd till en hel bransch och då undrar jag, hur kan det vara ok att företagen som involveras för denna draghjälp från staten
(många branscher får det inte) debiterar för detta? Antar att firman gör som de vill men etiskt? De tar redan del av skattereduktionen genom att få jobbet via mig, som det nu är, tar de ytterligare en del på min reduktion via sin avgift.

Är det vanligt att företag som fakturerar inom ROT sektorn gör detta tillägg på fakturan?
 
Aldrig varit med om, varken vid ROT eller RUT.
 
Vi fakturerar visserligen inte ROT utan RUT, men att ta betalt för att fylla i ett personnummer samt kryssa i en ruta och välja tjänst i en dropplist som, totalt, tar 20 sekunder skulle aldrig falla mig in.
Men som sagt, kanske ser annorlunda ut vid ROT-ansökningar.
Använder Fort Knox som bokföringsprogram.
 
Helt O/T men detta tjafs med ROT/RUT ansökningar och företagare som tar extra betalt när de ska ansöka. Vore det inte bäst att återgå till de första ROT reglerna där husägaren själv sände in om avdrag?
För till viss del förstår jag att man som företagare får mer jobb men även en viss risk om avdraget inte godkänns och då behöver sända ut en tillägsfaktura.
 
ROT medför normalt merarbete, jag satt nått år och sysslade med fakturering/kalkyl och just rothantering. Oftast var det inga problem och då tog hela processen med ROThantering kanske en halv timme. Sedan var det några då och då där man fick lägga flera timmar på processen, bla pga felaktiga uppgifter från kund, det kunde gälla personnummer, fastighetsbeteckning, redan utnyttjat maxbelopp, arbetade utomlands, inte skriven som ägare mm mm.
Så tid tar det, så gömmer man tiden i den övriga fakturerade tiden är alla tysta och nöjda, redovisar man tidsåtgången ärligt så är man en skurk.
OCH ROT är INGET som företagen har efterfrågat, det är en ren politisk flört med "folket".
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
ROT medför normalt merarbete, jag satt nått år och sysslade med fakturering/kalkyl och just rothantering. Oftast var det inga problem och då tog hela processen med ROThantering kanske en halv timme. Sedan var det några då och då där man fick lägga flera timmar på processen, bla pga felaktiga uppgifter från kund, det kunde gälla personnummer, fastighetsbeteckning, redan utnyttjat maxbelopp, arbetade utomlands, inte skriven som ägare mm mm.
Så tid tar det, så gömmer man tiden i den övriga fakturerade tiden är alla tysta och nöjda, redovisar man tidsåtgången ärligt så är man en skurk.
OCH ROT är INGET som företagen har efterfrågat, det är en ren politisk flört med "folket".
Helt rätt
Rot och Rut är ju bra för de som har pengar att köpa in tjänster
Rot kan ju alla få nytta av eftersom det blir ett lägre pris för kunden som behöver få ett arbete utfört på sin bostad
Rut är bara till för de som har det så bra ställt att de kan betala för städ och övriga hushållsnära tjänster
Alltså ett stöd tili de som inte behöver stöd
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Ser inget fel i att företag tar ut en avgift för att söka ROT. Det är inte alltid helt enkelt att söka. Går allt smärtfritt så kan man vara lycklig, men annars är det inte ovanligt att det blir en följetång med saknad information, fel information, fel uppgifter hos skatteverket, extra kontroll osv..
ROT är något du som kund nyttjar, inte företaget. Utan ROT så hade du fått betala hela beloppet istället. Visst, företagen hade säkert inte haft lika mycket jobb om ROT inte fanns, men annars ger det egentligen bara mer pappersarbete.
 
Allt handlar väl om vad man kommit överens om från början.
Informerar man inte innan arbetet börjar kan man inte ta betalt för det.

Om man i ”offertstadiet” tydligt skriver stt det utgår en administrativ avgift för rot-ansökan så är det väl okej.

Man får va billig, dyr, eller vad tusan man vill. Bara man är ärlig.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
H hilife skrev:
Är det vanligt att företag som fakturerar inom ROT sektorn gör detta tillägg på fakturan?
Vanligt vet jag inte om det är men jag lägger aldrig på något extra för ROT eller RUT. Det tar som Zamora skriver ca: 30 sekunder med mitt fakturaprogram (Entré Office). Sen kanske en minut till för att skicka in uppgifter till Skatteverket när det är betalt.
Om det krånglar med kundens ROT brukar jag skicka Skatteverkets protester till kunden så får hen lösa det själv. Om det inte går att lösa skickar jag faktura på resten av beloppet, det kostar porto för ett brev och det kan jag leva med.
Det kanske ser annorlunda på större företag, jag är ju ensam.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
M MPinje skrev:
Ser inget fel i att företag tar ut en avgift för att söka ROT. Det är inte alltid helt enkelt att söka. Går allt smärtfritt så kan man vara lycklig, men annars är det inte ovanligt att det blir en följetång med saknad information, fel information, fel uppgifter hos skatteverket, extra kontroll osv..
ROT är något du som kund nyttjar, inte företaget. Utan ROT så hade du fått betala hela beloppet istället. Visst, företagen hade säkert inte haft lika mycket jobb om ROT inte fanns, men annars ger det egentligen bara mer pappersarbete.
Den åsikten tycker jag är lite konstig faktiskt. Det är ju visst så att företagen bör har STORT utfall av att ROT möjligheten finns. Hade folk fått betala hela beloppet, hade jobbet inte blivit av eller varit svart. Vad hade hantverkaren gjort då? Så visst handlar det om ett direkt stöd till företagen som utan ROT annars antagligen inte fått många privatjobb alls till sig och utifrån det tycker jag det är en konstig sak att debitera för. Man borde i det fallet sitta synnerligen tyst och vara glad över att området man verkar inom, tillgängliggörs av en sådan subventionering som ROT faktiskt är?
 
Den enda fördelen för företagarna med ROT var att då kunde man höja priserna rejält för att öka vinsten. Nästan alla som sysslade med ROT jobb ökade på sin timpenning när ROT infördes så "förtjänsten" för privatpersoner blev kanske inte så stor som folk tror.
 
Den stora skillnaden är väl ändå att man inte kan ta betalningen under bordet med ROT?

Så klart man ska ta betalt för hanteringen av det, men om det är i startavgift, kostnad på bilen, påslag i timpris, etc spelar väl ingen roll. Men man tar väl inte betalt på separat rad för att fakturering av jobbet, frimärke, marginalkostnad för att skicka epost, etc om man inte är advokat?
 
Fortfarande frågar jag mig varför detta ska göras av företagaren och inte den som har direkt nytta av det.
Eller iaf att möjligheten finns att båda kan göra det. Då kommer man ifrån fusket från företagare som bluffar och höjer priser när det ska göras på ROT då de inte vet om kunden tänker nytja detta eller ej. Kan båda ansöka så kan ju kund medvetet betala företagaren för att denne ska ligga ute med pengar och admin jobbet som behövs.
 
  • Gilla
MPinje
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Fortfarande frågar jag mig varför detta ska göras av företagaren och inte den som har direkt nytta av det.
Eller iaf att möjligheten finns att båda kan göra det. Då kommer man ifrån fusket från företagare som bluffar och höjer priser när det ska göras på ROT då de inte vet om kunden tänker nytja detta eller ej. Kan båda ansöka så kan ju kund medvetet betala företagaren för att denne ska ligga ute med pengar och admin jobbet som behövs.
Skälet ligger i att man vill minska svartarbetet. Om kunden får dra av för ROT senare i sin deklaration. Så finns fortfarande inget som hindrar att hantverkarfirman "glömmer" att bokföra den fakturan. Nu iom. ROT så måste företagen i princip redovisa varje uppdrag till skatteverket. Det går givetvis fortfarande att sedan ändå "glömma" att bokföra intäkten, men det blir troligen lite väl riskabelt om den redan finns redovisad till skatteverket.

ROT har bidragit till en mycket sundare inställning mot svartarbete. En bekant arbetade som "utredare" på skatteverket, arbetade med de riktigt fula skattebedrägerierna, organiserad brottslighet och liknande. Men när något skulle göras på huset, så var det omöjligt att hitta en snickare som gick med på att ta vit betalning. Han fick gå en promenad medan frun ordnade betalningen. Om han själv hade betalat något svart, så hade han öppnat sig för utpressning.

Eller som ett inslag på TV för en massa år sedan. En journalist ringde skatteverket för att ta reda på hur hon skulle fylla i kontrolluppgift för det hon hade betalat till sin privata dagmamma. Handläggaren på skatteverket blev helt ställd, kopplade vidare, först den 3e handläggaren hade något att komma med "tror du inte att hon blir arg om du redovisar till oss?".
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Från Januari i år får du inte betala fakturan kontant eller med presentkort. Allt måste vara elektroniskt så skatteverket kan kontrollera fusk. Eftersom det finns så många formkrav på hur fakturan specas, etc så antar jag att skatteverket tyckte att företagaren skulle ta sig den tiden istället för att de skulle få en massa otydliga underlag från privatpersoner som inte vet vad de pysslar med och kanske skickar in förfalskade fakturor. Om företagaren skickar in falskt underlag ser ju du det i deklarationen, men företagaren fick väl inte det underlaget då privatpersoner ansökte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.