Hej!

Jag sitter och kalkylerar hur mycket renoveringen av mitt gamla timmerhus kommer att kosta. Jag är i valet och kvalet om jag ska satsa på helt nya 2-glas fönster i antikutförande (Elitfönster MF ca 5500:-/st) eller att bara montera extra isolerglas invändigt på befintliga fönster.

JAg undrar hur pass bra är tilläggsmonterade isolerglas är ur energisparsynpunkt samt i ett ekonomiskt perspektiv. Har någon av er andra erfarenhet av detta? Finns det några (o)praktiska aspekter att ta hänsyn till när det gäller ett tilläggsisolerat fönster?

Huset är ett timmerhus i 2-plan med total boendeyta på ca 200 kvm. Det finns 9 fönster med storlek 1000*1600 i bottenvåningen och 13 fönster med storlek 1000*1000 på övervåningen. Jag tänker värma upp huset med vattenburen golvvärme och bergvärmepump.

Huset är K-märkt så jag måste bevara utseendet utvändigt.

Tack på förhand!
/Magnus
 
Det är ganska lätt och inte mycket att fundera på:

Skaffa isolerglaskassetter och tryck i de befintliga bågarna. Det vill säga en tvåglas kassett i ytterbågen, innerbågen behåller du rutan i. Passa på att renovera bågar och karmar när du ändå håller på så du får en schysst passform och komplettera med silikonlister.

Efter den omgången, som dessutom blir mycket billigare än att köpa nya fönster, är de bättre och snyggare till huset än något som Elitfönster kan erbjuda.

Ett aber dock. Har någon tidigare ägare bytt ut fönstren på 70-80 talet gäller inte ovanstående. Då skulle jag ha köpt nya...
 
Tack för svaret Kalle!

Fönstren är original och har nog suttit där de senaste 60-70 åren åtminstone.

Jag håller med dig, visst vore det trevligast om jag kan använda de fönster som redan sitter där. Jag är bara rädd för att tilläggskassetter inte ska vara lika välisolerande som nya fönster, så att jag eldar för kråkorna trots att jag spenderat mycket $ på renovering.

Blir resultatet i närheten av ett nytt fönster så väljer jag givetvis att renovera.

Har du rent av någon tillverkare av isolerkassetter som du kan rekommendera?

/Magnus
 
Faktum är att en konstruktion med en tvåglas isolerkassett i ytterrutan och innerruta med luftemellan är en fantastiskt energieffektiv konstruktion och kan i många fall jämställas med en treglas isolerruta.
Nackdelen mot den är ju att du får öppna och putsa emellan då och då. Å andra sidan är det snyggare mer två bågar i ett gammalt hus...

Det bästa är att snacka med din lokala fönsternisse. Han beställer sedan glaset efter dina mått. Nästan allt glas kommer från en tillverkare som heter Pilkington. De har en rätt bra websida med info om produkterna och därifrån har jag hämtat den här:
http://www.pilkington.com/resources/sv16_31.pdf

Här kan du se vilka u-värden man kan få med olika slags glas, luftspalter och gasfyllning.
T.ex. en tvåglas Optitherm SN 4mm glas-9mm mellanrum-4mm glas med argonfyllning ger ett u-värde på 1,5, med kryptongasfyllning 1.0! Med din konstruktion av fönster med ytterligare en innerruta så tror jag inte att totalen blir så mycket högre än 1,1-1,2, om ens det.
Det är inget som Elitfönster spöar.....
 
Det låter ju lysande! Nästan för bra för att vara sant..
Nåväl, jag ska kolla med min lokala fönsterfixare och återkommer med prisuppgift.

Har precis blivit pappa, så det kan nog dröja ett tag. Det finns viktigare saker att prioritera för tillfället... :D

/M
 
Hej!
Jag har läst om dansk undersökning av moderna fönster (dubbla och treglasrutor) i små format som lämpar sej att sätta i sprojsade fönster och blev överraskat av deras resultat!!! Man får ingen energibesparing efter utbyte.... Dom har kommit fram (sök Raadvad Center, Raadvads anvisningsblade) att dubbla fönster med 2,8 cm avstånd mellan glasrutor ger det bästa isolering och man får inte mycket i vinst om man byter ut det gamla systemmet- snarare tvärtom. Ju mindre rutor des större förluster genom metallistor runt glaset som blir till effektiva köldbryggor. Sök länken och läs det innan Du beställer nya fönster - det lönar sej!!!! lycka till, gaia
 
Finns även alternativet att bara byta innerrutan mot isolerglas, se plinkingtons hemsida. Inte lika bra kanske men mkt billigare och enklare.
 
Tack för alla tips!

Efter att ha konsulterat en lyrisk länsantikvarie svor jag ett heligt löfte att bevara de handblåsta originalfönstren. Däremot kommer jag att byta ut innerbågarnas glas mot nyare isolerglas, precis som jag blivit tipsad om här på forumet.

Är det någon som gjort detta och har prisuppgifter färskt i minnet?

/Magnus
 
Har du fått något pris?
 
Helin skrev:
Tack för alla tips!

Efter att ha konsulterat en lyrisk länsantikvarie svor jag ett heligt löfte att bevara de handblåsta originalfönstren. Däremot kommer jag att byta ut innerbågarnas glas mot nyare isolerglas, precis som jag blivit tipsad om här på forumet.

Är det någon som gjort detta och har prisuppgifter färskt i minnet?

/Magnus
Aha, du byter ut innerfönstren..
Jag har iofs för mig att det är bättre att byta ytterrutan - men det är klart att det blir en skillnad i husets exteriöra uttryck.
Hur många fönster har du och hur stora är de?
 
Jag har ännu inte begärt in några offerter på renovering och byte till isolerglas, men att det kommer bli dyrt är helt klart.

Det finns 8 fönster i storlek 1,6x1 m samt 11 fönster i storlek 1x1 m. Förmodligen skulle det vara lika billigt att köpa helt nya fönster, men det är inget alternativ. Detta givetvis på grund av att byggnaden är skyddad, men också för att jag gärna vill bevara så många av husets originaldetaljer som möjligt..

Jag håller på att undersöka om det går att få bidrag till fönsterrenoveringen, men förhandsbeskedet jag fått från kommunens bygglovsansvarig var negativt.

/Magnus
 
i länken finns undersökningsresultat av gamla och nya fönster. Seriöst info men på danska.
www.raadvad.dk/Energitab.pdf
... allt som är bra att veta när man ska byta eller renovera fönster...
gaia
 
Siliconlister och sekelskiftes timmerhus? :surprised:

Lämna åtminstone överkanten utan list! Mången stuga har tätats ihjäl med plast och silicon i jakt på några fjuttiga kWh.
 
På konsumentverkets hemsida (konsumentverket.se) så finns det en del vettigt sagt om just detta med fönster. Gå till Energi, sen Spara energi och slutligen Fönster för lite läsning.

Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.