Fick feeling idag och åkte och köpte en robotdammsugare. En Xiaomi Roborock S5 Max. Efter att ha laddat ner appen, kopplat in stationen och knappat in wifi drog jag igång städningen. Direkt hittade maskinen ett presentsnöre som fick trasslas ut. Lite senare fastnade den på en skarvsladd under soffan. Lite långsam och tyst är den inte heller så den får nog gå när jag inte är hemma.

För att det ska funka måste man alltså hålla iordning så inte dammsugaren tuggar i sig saker. Jag känner mig lite trött och orkar inte oroa mig för dammsugaren och tänker att det är jobb att alltid tänka på saker som kan ligga på golvet så jag överväger att lämna tillbaka den. Någon mer som haft liknande upplevelse av robotdammsugare?
Hur funkar det med små barn? (Har första på väg)

Ska väl tilläggas att jag har en enplansvilla utan trösklar så jag tror den kan ta sig överallt och jag kan idag dammsuga hela huset från samma eluttag med min Electrolux ultra silencer
 
Jag har ungefär samma upplevelse av robotdamsugare..

Det jobbiga är ju att göra själva städandet som krävs för att roboten ska kunna göra sitt jobb....
 
Bästa uppfinningen någonsin, tom bättre än robotklippare och kaffemaskin:D
Om 2-3 gånger så har du lärt dig att stänga dörren till rummet som är stökigt, plocka upp saker som kan fastna mm. Efter någon månad går sånt på rutin.

Har själv föregångaren till din, S-50.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Sjukt smidigt, har dock byggt efter denna. Det mesta på väggen , inga lösa sladdar, låga trösklar mm. 4åringen vet idag att allt måste ligga i lådan på rummet för annars så kanske det blir uppätet...


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Bästa uppfinningen någonsin, tom bättre än robotklippare och kaffemaskin:D
Om 2-3 gånger så har du lärt dig att stänga dörren till rummet som är stökigt, plocka upp saker som kan fastna mm. Efter någon månad går sånt på rutin.

Har själv föregångaren till din, S-50.
Det rummet är redan stängt ;) det var mest att sladden till soffans läslampa och mobilladdare nu är bortplockad som stör mig. Den har inte kört i hallen ännu så får se hur den klarar sig där..
 
Vår tuggar också i sig saker som ligger på golvet. Dock lär man sig det ganska snabbt, och barnen städar undan snabbt som attan när de hör dammsugaren gå igång. Men visst, det är drygt när den tuggar i sig en strumpa eller kabel under soffan. Men då får man skylla sig själv.

Vi har haft vår i drygt ett år nu. Kan inte se ett liv utan den. När vi ”storstädar” så plockar vi undan i ett rum åt gången, startar sedan roboten när ett rum är klart och går vidare. Vår ”storstädning” går avsevärt snabbare nu än innan.

Edit: vi har även börjat nu för några dagar sedan köra med moppfunktionen när den dammsuger. Trodde först att det skulle vara en gimmick, men icke. Golven ser så mycket fräschare ut ifall man slänger dit moppen. Dock endast vatten, och ingen stor behållare, men fräschare känns det.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
R
Jag ser problemen TS beskriver som fördelar. Det är en klockren motivation för att se till att plocka upp efter sig och inte låta saker ligga framme. Kablarna blev det snabbt ordning på och genast såg rummen snyggare ut.

Men den klara fördelen är förstås att man slipper damma så ofta. Om man låter roboten gå flera ggr i veckan suger den upp mycket av det damm som annars hade yrt runt och lagt sig på hyllor, böcker, prydnadssaker etc.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Min Neato klarar det mesta ,men klart den har käkat fast i någon sladd i början, du lär dig.
Vi har minskat städningen med 2-3h i veckan med den.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hittade historik på städning den gjort hos oss, påtal om att spara tid.

Skärmdump av en app som visar städrobotens städhistorik med tid, yta och antal städningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske jag som är slö men det tar mig kanske 20 min att dammsuga hela huset och gör det inte så ofta, max en gång i veckan. Hmm är det därför jag tvekar inför värdet?
 
Vi fick låna grannens robotdammsugare för ett par år sedan och efter det så bestämde vi oss för att inte skaffa någon egen (och nej, vi gjorde inte en Ove och behöll deras :D). Förutom att det var irriterande att den fastnade på sladdar och liknade så var det jobbigt att hela tiden tänka sig för att inte lämna något framme som den inte fick tugga i sig. Dessutom så var det flera ställen som den inte kom åt, tex under köksbordet (om man inte i förväg ställde upp stolarna) och soffan mm. Ingen succé hos oss.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Xiaomi S6 sedan ett år, är nöjd, kör den på 3 plan.
Man lär sig fort vad som ställer till problem och vad som kan vara kvar.

Såsom att ena grabbens säng krävde ett par möbeltassar extra för att den ska ta sig in under. ;)
 
  • Gilla
Hexi och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Xiaomi S6 sedan ett år, är nöjd, kör den på 3 plan.
Man lär sig fort vad som ställer till problem och vad som kan vara kvar.

Såsom att ena grabbens säng krävde ett par möbeltassar extra för att den ska ta sig in under. ;)
Vi har samma, hur får du det till att funka med 3 plan med tanke på kartorna? Vi har en del av huset där den inte kommer åt ifall vi inte bär dit den. Men den vill inte spara den kartan. Så varje gång måste den köra om på nytt. Inget problem egentligen men ändå.
 
Karlia
Med två katter varav den ena fäller enormt är roborock s5 max bästa investeringen jag gjort! Golven är rena och grusfria som aldrig förr.

Jo, en del pyssel med att plocka undan men det bidrar till den renare känslan..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Karlia
JLyck JLyck skrev:
Vi har samma, hur får du det till att funka med 3 plan med tanke på kartorna? Vi har en del av huset där den inte kommer åt ifall vi inte bär dit den. Men den vill inte spara den kartan. Så varje gång måste den köra om på nytt. Inget problem egentligen men ändå.
Med roborock appen finns stöd för multipel floors. Lite knöligt att bära upp men det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.