Enkel fråga - hur går man tillväga för att bygga en nischvägg?
 
Vad är en nischvägg? ???
 

Hej hopp!

Tänker du på en vägg där man gröpt ur en del (kallas nisch?) för att få plats för uppvisande spännande Indiana Jones föremål?! Då är det självklart även obligatoriskt med en spot i taket som belyser dyrgriparna i "nischen" eller hur?!

/Stefan 8)
 
Exactly! - men Indiana Jones föremålen tänker jag byta ut mot någon läcker vas eller liknande... ;D
 

Jag har sett att det finns färdiga "nischer" att köpa där de säljer stuckatur. Vet inte riktigt hur man får in dessa/sätter fast dem i väggen men en sticksåg, stämjärn och lite superlim borde göra susen ;D

Mvh Stefan
 
Härligt - tack för hjälpen!
 
Ahaaaa, den typen av nisch..det borde jag vet eftersom jag naturligtvis byggt en i mitt hus naughty.gif

Jag utgick från en liten väggrackare på övervåningen som befinner sig emellan sovrumsdörren och badrumsdörren. Den är ca 90 cm bred och går ända upp till nock. I den här väggen går det en 200x200mm limträbalk så den blev lite tjockare än en vanlig vägg. Planen var att få den att se ut som en falsk murstock. Den här väggen gjorde jag i OSB board. Jag började med att skruva upp board på reglarna på utsidan, där nischen skulle sitta. När den var uppe tillverkade jag en ram i 2x3 virke i den storlek och form jag ville ha.Den ramen förlängde jag med två tum neråt för att få dit en snygg bottenplatta. Upp med den ramen från insidan och såga ut i boarden. Nu har jag ett hål med "väggar" och "tak" i den storlek jag vill ha och dax för tillverkning av en bottenplatta i nischen som sticker ut, man vill ju ha en bred yta att ställa Indiana Jones-grejorna på. I det här läget kan man ta hål för en spotlight i "taket"om man vill ha extra fokus..
Jag tog en stor plankbit, två tum tjock, och sågade den ungefär som en fönsterbräda så den sticker ut ca 5cm från det sågade hålet och går ut ca 7 cm på varje sida. Sen tog jag handöverfräsen och gjorde en snygg profil på uthänget, sen var det bara att skruva fast. Alla hörn och skruvskallar spacklades och sedan var det dax för ytbehandling. Från början hade jag tänkt att slamma med bruk, men blev avrådd och fick tips om Beckers strukturmedel. Det blandas i vanlig vit väggfärg och blir en tjock vit sås som påminner om puts. Jag tog lite mer pulver än rekommenderat första varvet, körde enligt spec andra varvet och avslutade med ett tjockt lager vanlig vitfärg sista varvet för att få en bra finish. Strukturfärgen la jag på med storpensel.
När framsidan var klar var det bara att isolera och göra andra sidan av väggen med board och gips.

Jag är jättenöjd med resultatet.

"PIZZAVÄGG" tjöt signaturen Yo ( som brukar skända mig här på forumet) när han hörde talas om projektet. Efter han hade sett resultatet har han medgett att det ser bra ut vilket är ovanligt med tanke på att Yo är en riktig hackspett... :)


Pust. Ett textuellt avsnitt av "Äntligen Hemma" på fem minuter. Call me Karl Timell... 8)
 
8) "skinkan" Timell, menar du
 
Har du ngn bild att visa?
 
Nu har jag skickat :p
 
För de som har Trivselhus katalog så finns det en bild på ett sovrum med en nisch.
 
Bygger ni med dem?
 
Håller på att ta in offerter och ska kontakta dem. Har du nån erfarenhet av Trivselhus?
 
Vi kommer att bygga med tillsammans med dem och håller nu på och ritar på huset. Än så länge har allt fungerat mycket bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.