sunnis sunnis skrev:
Men har du någon skorsten kvar?

Annars är det ju enklaste att ta upp nya hål i murstocken och montera en kanalfläkt på vinden och dra ut det via ett spirorör på vinden och ventilera ut via taket eller hål i gavelspetsen. Sitter skorstenen kvar kan du montera på en skorstensfläkt på den som suger ut frånluften.

Men det beror ju såklart var du har badrum, kök och tvättstuga så att frånluftsdonen går från de "smutsiga" utrymmena. Går inte det så ska du ha en egen frånluftskanal i badrumet ihopkopplad med det andra eller med en egen fläkt ut i det fria.
Ska titta närmre på detta. Murstocken finns kvar och tillgänglig på ovanvåningen i kattvinden. Tack för tipset.
 
Kan tillägga att huset är ett tegelhus, därav håller det fin och jämn temp inne. Men ovanvåningen är vanligt plåttak..
 
För att kyla ett rum erfordras stora luftmängder. Det som möjligtvis kan uppnås via en fresch i sovrummet är uppskattningsvis 2-5 kbm luft per timme av undervåningens 21-gradiga som söker sig in i rummet. Om man tänker på ett vanligt scenario där en kylkonvektor används så arbetar den med 300-600 kbm/tim och med ca 16 grader inblåsningstemp för att göra nån större nytta. Ett öppet fönster på skuggsidan i undervåningen och fullt öppet fönster i sovrummet nattetid gör däremot oftast skillnad
 
Okej, jag hör vad du säger.
Så skulle du säga att jag inte ska göra något för att det ändå inte kommer bli bättre?

Förutom ett stort och dyrt ingrepp då kanske.

Försöker bara lära mig, därför jag ifrågasätter
 
A Alexunden skrev:
Okej, jag hör vad du säger.
Så skulle du säga att jag inte ska göra något för att det ändå inte kommer bli bättre?

Förutom ett stort och dyrt ingrepp då kanske.

Försöker bara lära mig, därför jag ifrågasätter
Om du tvivlar så ta bort tätningslisten på överkant av fönstret . Det får ungefär den effekt som en fresch 80 ovan fönstret skulle fått. Ett ftx skulle gett dig behagligare luftkvalitet, åtminstone vintertid men skulle heller inte göra nån större skillnad på värmen sommartid. Billigast är att flytta ner sängen på bottenvåningen under sommaren
 
A Alexunden skrev:
Men om luften rör sig som du säger så bör de väl sänka temperaturen uppe?

Det är ca 21 grader på nedanvåning, men uppåt 26 grader uppe.
Det blir varmt uppe, inte bara för att varmluften stiger dit, men också för att hela takkonstruktionen blir som ett varmt lock. Efter varma dagar kan man få in sval luft innan sängdax genom att ställa en liten fläkt i öppet fönster och vända den inåt. Då blåser den svala luften in i rummet. Ha dörren stängd och inga lampor tända (annars kommer ju myggen). Så har vi gjort, jätteskönt.
 
Efter dessa svar jag fått så känns det som att det inte är lönt att göra något med ventilation. Får köra på öppna fönster istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.