Hej på Er alla, Torpar-Anna, TorpSara, Sara_B, och allt vad Ni nu heter! Alla andra får också en hälsning såklart.

Ville egentligen mest meddela att nu börjar mitt äventyr också. Har ju gått och funderat i ett par år på att köpa ett timmerhus och flytta det och nu när chansen dök upp slog jag till. Så det kommer säkert att bli en hel del både nya besök och frågor här. Plöjer ju igenom det gamla forumfrågor nu också för att kolla upp saker också.

Det som mina tankar nu mest är upptagna kring är:
1) om jag skall tilläggsisolera eller inte. Om jag gör det har jag funderingar kring att göra det med ett så pass natuligt materila som möjligt och jag lutar därför mest åt hampaskivor i dagsläget. Och om jag gör det så är ju frågan om jag skall lägga isoleringen på ut- eller insidan av huset.

2) Om det är en snart idé att lägga in golvvärme eller inte eftersom jag mest lutar åt att ha trägolv kvar. (Idag är samtliga golv i furu utom i köket och i badrummen + toalett där det är vårumsplastmatta från 70-talet) På nedervåningen lutar jag åt att lägga in riktig ekparkett (fiskben) i rummen, öländsk kalksten i hallen och toaletten. Eftersom jag gärna vill ha trägolv i köket också funderar jag på vilket träslag som är lämpligast. Jag vill inte ha furu eftersom vi har det idag och det är för mjukt. Sedan är jag tveksam till att ha ek där också eftersom jag i nuläget mest lutar åt luckor i ek. Som bänkskivor vill jag ha röd granit. Och om jag lägger in ekgolv i köket är jag rädd att det det blir tårta på tårta liksom. Funderar därför på ett hårt träslag exvis ljus nåtad ask. Vill nämligen undvika sten och klinker i golv i köket eftersom jag tycker att det är för hårt att stå på. Och inte heller är jag så förtjust i tanken på att lägga in en plastmatta även om det är praktiskt ur rengöringssynpunkt. På övervåningen däremot lutar jag åt att lägga in breda golvtiljor i furu och såpskura dem. Även om det blir stenbeläggning såklart i vårutrymmena.

3) Funderar också kring innertaken. Vi har idag vitbetsade furutak (pärlspont) och trivs ganska bra med det i vår nuvarande lägenhet, så det lär det i alla fall bli på övervåningen i huset där takhöjden idag är ca 2.40. På nedervåningen (takhöjd ca 2:70 -75) är det idag pappspänt tak i de tre rummen ävenom det ena är mycket trasigt. Under det taket visade det sig vara vitlackad pärlspont. Köket har målat masonittak.

4) Tänker också göra om övervåningen från att innehålla tre rum + badrum + tre kattvindar (förråd) till tre sovrum, ett allrum, två badrum + en klädkammare alt litet arbetsrum. (Se ritningar - Villa Magnus som är idén jag tänker försöka efterlikna)

Det är huvudfunderingarna sedan finns det såklart andra idéer om det är möjligt att bygga en bakugn i köket idag och behålla vedspisen också. och massa andra inredningsidéer också såklart. Och vilket värmesystem som är smidigast (vilket ju kommer att bero på tomt och markförhållanden) om man skall sätta in ett lågemissionsglas innaför de handblåsta rutorna och tusen andra saker. Tja, ni som kommit något längre än mig vet ju vad jag pratar om... :)

Nåväl - vi lär säkert höras igen - det ser ut som vi har en spännande resa fram
för oss!

MVH
/Almen

 
  • vervningsid.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...funkar tyvärr inte att lägga in bild på nuvarande övervåning då det är en pdf-fil :(
Får beskriva istället: ett stort rum på varje gavel ca 5 x 5 meter med kakelugn i varje, dessa rum har en kattvind på varje sida under snedtaket. En av kattvindarna (till vänster om det stora rummet i mitten) är idag omgjort till badrum med badkar, handfat och toalettstoll i bästa 70-tals avocadogröna färg... ;D Ett stort rum i mitten där trappen kommer upp som är ca 9 x 6 meter.

/Almen
 
Hej Almen, det där ser helt underbart ut! Och om ni gör som du beskriver så kommer det nog bli kanon.. Handblåsta fönster är ju bara helt otroligt vackert, är det 8 rutor per fönster(16 per karm?)

Har nämligen hjälp min bror renovera ett sekelskiftshus i Garphyttan med ungerfär era spec. men där var det råsågade plank under takpappen, det målades vitt och sen satte vi täckskivor där dom hade spikat skarven i breddled så att säga, enkel och snygg lösning.

Du undrar om du ska isolera utvändigt eller invändigt, svaret är utvändigt, annars så går du miste om timrets värmebevarande egenskaper, ett annat naturmatrial som ni kan isolera med är lin, priset förstås högre än tex rockwool (hampa har jag ingen aning vad det kostar), men så slipper man emissionerna som jag anser och tror är mycket dåliga för kropp och luftvägar. Ytterligare ett alternativ är cellulosafiber, läs mer på www.warmcel.nu

Det var det jag hade att (förhoppningsvis) tillföra. lycka till!!
 
Grattis till huset! Stort och med massor av fina utrymmen!

Många tvistar om tilläggsinsolering eller inte. Jag har varit med om att isolera ett hus som ligger väldigt utsatt för väder och vind. Efteråt ångrade vi oss. Det är så svårt att isolera utåt och få det snyggt i förhållande till grunden. Alla fönster måste flyttas ut
och takpropotionerna blir fel. Inte tog det bort så mycket av draget heller. Och möss trivs i tilläggsisoleringar (utom i lerkliningar)! :'(

På min bild syns en fin vägg som ansluter fint till grunden. Tänk dig den med 5-15 cm påbyggnad..... Då "svävar" huset ovan på grunden. Inte snyggt! Stora trähus skall stå på stadig grund!

Angående innertak osv. För helhetens skull är det viktigt att innertaket följer årsmodellen på huset! Smala golvbräder och pärspont hör ihop. Breda golv och breda takplank.... , parkettgolv och vävtak, osv.

Skurgolv i köket är faktiskt riktigt praktiskt. Fast linoliummattor är ännu bättre om man vill ha det. Skurgolv av fura är inte så mjukt som man kanske tror och det lagar sig själv på mindre skador då man skurar det. Det man skall passa sig för är att få sotfläckar och fruktfläckar (går bort med klorin). En trasmatta vid spisen brukar räcka som skydd. Skurgolv är varma och mjuka att gå på!
 
  • grund_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska snart beställa isolering till vårt flyttade timmerhus. Väntar nu på en offert från Vital-isolering, www.vitalfinland.fi När man flyttar ett timmerhus har man ett utmärkt tillfälle att isolera utan stora extrakostnader och man kan lätt anpassa grunden, flytta ut fönstren och förlänga taket. Jag kommer att isolera 100 mm på utsidan och 50 på insidan. Det är för övrigt knappast möjligt att uppfylla nybyggnadsreglerna utan att tillägsisolera.
/Hans
 
Intressant länk Hans. Jag blir lite nyfiken på vad nybyggnadsreglerna säger om säger om inomhusmiljö, var tar man reda på allt som gäller gällande nybyggnation? Sen undrar jag varför du köpte en timmerstomme om du ska gömma både utsida och insida bakom panel och gips, var det för att få en billig stomme?
 
Det sista kan jag svara på! Vi gör på samma sätt, och det krävs mindre isolering och blir ett FANTASTISKT mycket bättre inomhusklimat i ett timmerhus. Dessutom är det billigt att plocka ner ett gammalt hus... ;)

Vi har elementen på från, i runda slängar, 1 november till början av april, i övrigt klarar vi oss på en och annan brasa. Men nybyggnadsregler? Det finns ju gott om timmerhustillverkare som inte tilläggsisolerar nybyggen?

Vårt hus är tyvärr tilläggsisolerat på utsidan (vi lerklinar inne, rum för rum), och Karin har helt rätt i att det inte alls är lika charmigt som de hus som har grund och väggar i samma liv.

Men flyttar man huset kan man ju anpassa det som sagt!
 
Boverket anger reglerna. Tolkningen görs sedan av byggnadsnämderna.

Det finns flera anledningar till att bygga in en timmerstomme:
Visst kan det vara snyggt med timmerfasad men jag tycker en fin locklistpanel kan vara väl så snygg. Det beror också på husets historia och stil på fönster, dörr mm.
I vårt fall är huset antagligen från slutet av 1700-talet, innertak dörrar och flera golv är nog från denna tid. Fönster och ytterdörr med öppen veranda från ca 1895.
Vid denna tid sågades knutskallarna av och huset fick fasspontpanel. Vissa delar av väggen bilades då för att få rakare yta för panelen. Det finns även den del andra skador på stockarna. Vi valde detta hus i första hand för dess vackra proportioner och för att så mycket av det äldre var bevarat invändigt. Och vi fick väldigt mycket byggnadsmaterial för pengarna.
Jag är inte särskilt tilltalad av bara stockväggar invändigt, det finns ju heller ingen tradition av det i äldre hus.
Att bara isolera invändigt medför en ökad risk för fuktproblem i timmret. Vidare blir en timmerfasad mer utsatt för tex husbock och fuktskador än vad en panel är.

Timmerstommen har genom sin tyngd bättre värmeegenskaper än en regelstomme. Det ger jämnare temperatur och blir svalare på sommaren. Men att bygga med regelstomme var inte något vi övervägde, vi ville ha ett gammalt hus.

Hans

 
Tack för svaren! Skall kolla upp boverket osch se vad dom har att säga. Hur går det för dig Almen, har du blivit något klokare?
 
Torpar-Karin skrev:
På min bild syns en fin vägg som ansluter fint till grunden.
Ser detta verkligen så bra ut ?

Ett timmerhus behöver ju bara ha en grund som bär under knutarna, resten av "grunden" brukar ju bara vara löst ditplockade sten (alternativt murade med kalkbruk).........sedan var det ju inte direkt ovanligt att någon i relativt modern tid ville ha ett modernare utseende, och då putsade stengrunden, och även putsade upp en bit på syllstocken  >:(

Mitt och många andra hus har på detta sätt fått onödigt dåliga syllstockar p.g.a detta stilideal, därför har jag i möjligaste mån försökt knacka bort denna kaka av cementbruk som bildar en ficka för regnvatten, och troligen suger upp vatten kapillärt.

Föreställer bilden din egen vägg så håll verkligen koll så den inte far illa, hade det vart min vägg så hade den "fina anslutningen till grunden" fått stryka på foten för ett mer traditionellt utseende  ;)

 
Haagbard skrev:
[quote author=Torpar-Karin link=1147972779/0#3 date=1148025200]På min bild syns en fin vägg som ansluter fint till grunden.
Ser detta verkligen så bra ut ?

Ett timmerhus behöver ju bara ha en grund som bär under knutarna, resten av "grunden" brukar ju bara vara löst ditplockade sten (alternativt murade med kalkbruk).........sedan var det ju inte direkt ovanligt att någon i relativt modern tid ville ha ett modernare utseende, och då putsade stengrunden, och även putsade upp en bit på syllstocken >:(

Mitt och många andra hus har på detta sätt fått onödigt dåliga syllstockar p.g.a detta stilideal, därför har jag i möjligaste mån försökt knacka bort denna kaka av cementbruk som bildar en ficka för regnvatten, och troligen suger upp vatten kapillärt.

Föreställer bilden din egen vägg så håll verkligen koll så den inte far illa, hade det vart min vägg så hade den "fina anslutningen till grunden" fått stryka på foten för ett mer traditionellt utseende ;)

[/quote]


En annan sak att tänka på är den eventuella kapillärkraften som kanske finns i murbruk(?) då måste det finnas ett brytande skikt mellan grund och timmer, ofta i form av näver , men även ibland papp.
 
Svar på frågorna om grunden: Detta är en mullbänksgrund. Innergolven har nog inte lika lång livslängd som torpargrundsgolv men vi har ett som är troligen minst 100 år gammalt. Det finns få delar med felaktig puts men det mesta är kalkputs. Huset är från 1600-talet så något rätt har de gjort.... Se vad fin syllen är. /
 
>>Manberg: Fönstrena har idag 6 rutor i varje fönster (=12 i varje karm).
Tja, jag är ungefär på samma ställe som jag var innan. Hittade idag en bok på biblioteket om timmerhus (Från stock till stuga) där det fanns ett kort kapitel om en mätning som gjorts ang. värmen i timmerstomme. Det verkar som om gränsen för när tilläggsisolering behövs ligger kring en tjocklek på 20 cm (8 tum). Över det behövs det sannolikt inte. Vilket också verkar vara de regeler som finns i Norge (efter vad jag hört av en timmerhus fabrikant). I Sverige finns tydligen inga regler för permanenthus byggda av timmer - däremot för fritidshus enligt samma fabrikant.

Med tanke på att timret i det hus jag köpt är ca 15 cm (6 tum) så kommer jag nog att isolera huset. I samband med detta kommer fönstern att flyttas ut, dock inte så mycket så att de ligger helt i liv med fasaden, det blir ett litet indrag.

Skickar också med en bild på huset så ni kan se.
 
  • Timmerhus_baksida_mindre_kopia.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett vackert hus :)
Om det är den ursprungliga panelen, får man hoppas att du inte tilläggsisolserar huset utifrån.  Det vore väl synd att förstöra det. ;)
 
Håller med blommis! Isolera inte utåt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.