http://drift-underhall.se/#showProduct.php?pid=3213

Är det nåt att ha?

Finns det andra i samma prisklass?

Har för mig att det finns en maskin i samma storlek som testats i Gör Så Här, den kostade runt 2500:- och hette Woodstar, den fick väldigt bra betyg.
Hittar dock inget om den på webben.
 
Rekommenderar att köpa en begagnad bättre maskin i gjutjärn.

Såg en Emcostar kombimaskin på Blocket igår för 2500:- !!!!!!!!
Tyvärr finns den inte kvar....koooonstigt!

Köpte en beg Emcostarhyvel med 200 mm hyvelbredd för 2000 spänn. Har känt på den från Jula och det är mest bara rappel...
 
De små rikt/planarna duger för mindre bitar men det är inget som man kan rikta t ex dörrstycken med för borden är för korta för sådana arbetsstycken.

Som planhyvel så är 1280 W inte mycket att hurra för, det lär behövas många pass igenom hyveln och är det hårda träslag som ek och bok så lär den gå mycket tungt.

Där är en del hyfsade hyvlar på blocket som t ex Inca och Kity för vettiga pengar. De gamla gjutjärnsmaskinerna är bra men tänk på att de väger en del och att de gamla rikt/planarna oftast består av en rikt som man sen sätter en rulle över och sen får mata för hand, gamla Stenbergare t ex funkar så m fl.

En trevlig lösning är en bra rikthyvel och sen en liten portabel plan som brukar säljas för några tusen, de är faktiskt förvånansvärt effektiva. Ofta behöver man inte så stor bredd på rikten men gärna så mycket som möjligt på planen.

/Kent
 
Den Kity'n är samma som jag har och den är kanon. Dock har jag satt på en separat motor för matningen samt en ekbräda på anhållet.

Tycker dock att den på annonsen är lite dyr, 7000 är i mesta laget trots att det följer med en spånsug. Tror att jag pröjsade en 8000 för min då jag köpte den ny för en 15 år sedan.

Scheppachen är en plåtmaskin och jag är lite allergisk emot det på hyvlar, jag föredrar gjutna bord. Nog mest en känsla bara, alla större maskiner har gjutna bord så jag trivs bättre med det.

Rimligt pris i mina ögon för sådana begagnade hyvlar är under 4000 :- och det går att hitta.

/Kent
 
Jag har en fråga som toutchar ämnet: 1fas motor, eller 3fas? Jag har tyvärr ingen 3-fashandske i mitt hobbyrum. Dessutom är gruppcentralen full, så jag måste ha en ny gruppcentral om jag ska ha tillgång till 3fas i rummet där jag ska ha hyvel. Dvs, elektrikern måste ut, vilket kostar pengar.... Klarar man sig på en 1fas maskin på 2.2kW? Eller blir den betydligt momentsvagare än en 3fas på 2.2 kW? Det tycks som de flesta maskiner som säljs begagnade är 3fas. Går det att använda en 1fas på 2.2 kW på en 10A-säkring, det är ju på gärdsgården, eller? Någon som har erfarenhet???
 
Skall man köra så på gränsen effektmässigt så är det en fördel om man har tröga porslinssäkringar som löser senare än automater.

Trefasmaskiner är betydligt bättre enligt min erfarenhet, de motorerna brinner inte så lätt som enfas kolborstmotorer. Sen finns det ju induktionsmotorer med, dvs trefasare där man fasförskjuter med en kondning, de funkar bra.

Lösningen med kondning går även att trixa till själv men är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör. Dessa effekterna kräver dessutom stora kondningar och de kostar en del.

Summa summarum, det är lönt att skaffa ett trefasuttag om man vill ha in snickerimaskiner i verkstaden.

<edit> Det där med kondningar gör att man kan köra en trefasmotor på en fas genom att trixa lite. Fortfarande inget att rekommendera om man inte vet vad man gör. Enklare och säkrare är att skaffa en frekvensomriktare.

/Kent
 
Oki,
Elektriker beställd. Det får bli ett 3-fasuttag i källaren
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
  • Gilla
GreatYellowHouse
  • Laddar…
Eld skrev:
Jag lyfter denna tråd.
Är det någon som själv provat Wood star hyveln de testade i Gör så här: [länk]

Såvitt jag kan se är det samma maskin som Clas i sjön säljer: [länk]

Jag har tyvärr inte plats för någon rejäl gjutjärnsmaskin. Utrymmesbesparing är första prioritet.
Hej,

WoodStar säljs av Harald Nyborg såg jag idag när jag var där.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.