För övrigt är det skräp med pollare som inte har plats för vidarkoppling. Det är ju den naturliga platsen, högt upp och väderskyddat.
 
Håller med om att det är skit att det inte finns plats för 2 kablar upp i en stolpe/pollare. Men att sedan tro att man ska kunna dra om utan att gräva är jag tveksam till då det ofta hamnar skräp eller är trångt upp så att dra om utan att gräva lite runt stolpen är näst intill omöjigt iaf. Men grymt bra att kunna koppla loss för felsökning mm i framtiden.
 
P petersv skrev:
Kommer din skarv att ligga under marken eller över? Jag hade oroat mig för fukt i en skarv utan gel om den är nära eller under mark.

Å andra sidan tål ju fiberskarvboxar att ligga nedsänkta i vatten, så det finns kanske lika täta lösningar för el?
Skarven kommer ligga under mark, men inuti ett stående avloppsrör ingjutet i betong - dvs omgivet av utomhusluft.

Ja, det är gamla pollare som en tidigare ägare satt upp utan direkt tanke. Har andra pollare där det på något vis kopplat vidare, men vågar inte lossa skruvarna för allt är ett satans hopplock och osäker på om jag får tillbaka den då - de har använt betongavloppsrör som fundament, vars tjocklek inte matchar hålbilden för pollarens infästning, så skruvar och plugg sitter typ snett. Har för avsikt att byta ut alla pollare i framtiden, så då vill jag kunna byta utan större ingrepp i varje fall på de två som jag nu skall sätta tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.