En annan fundering. alla sovrum ligger direkt mot TV rummet och bara en stor umgängesyta. . Ingen "privat" del av huset. Det går bra med två vuxna men med barn kan det bli problem. små barn vill sova, era gäster kanske inte vill gå hem eller vara tysta efter 8? Eller med tonåringar. De tar hem fem sex kompisar på filmnatt. Var är ni den kvällen?
 
Gammelnörden
Lite för sent inspel kanske men jag hivar in ett klipp och klistrat inspirations-förslag ändå.;)
Planritning av en ändrad husmodell med spännande taklösning, kök i söder och sovrum i norr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade nog personligen vänt huset så att köket låg i söder och sovrummet i norr, så att man ser ängen från altanen?
Planlösningen är lånad, men ändrad, utifrån detta huset som jag tycker har en spännande taklösning.
3D-illustration av en modern villa med intressant taklösning, stora fönsterpartier och en altan.
https://www.concepthome.com/house-plans/small-house-ch310/32/?cat=32&metric=m
 
  • Gilla
M Flo och 3 till
  • Laddar…
Snyggt. Jag skulle dock byta plats på klädkammaren och stora sovrummet. Fönster åt två håll är ju av nytta i ett sovrum, och klädkammaren ger sedan ljudisolering mellan sovrum och vardagsrum.
 
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Lite för sent inspel kanske men jag hivar in ett klipp och klistrat inspirations-förslag ändå.;)
[bild]
Jag hade nog personligen vänt huset så att köket låg i söder och sovrummet i norr, så att man ser ängen från altanen?
Planlösningen är lånad, men ändrad, utifrån detta huset som jag tycker har en spännande taklösning.
[bild]
[länk]
Superfint, 100 ggr bättre. Det enda jag hade ändrat på är byta plats på gästtoaletten och tvättstugan så man slipper gå igenom hela grusiga hallen för att gå på toaletten.
 
L Låset skrev:
Vad ska du ha för "dörr" till duschen i stora badrummet? Ett gammalt hederligt draperi? Det blir kanske svårt med en duschvägg/dörr där med tanke på placering av WC (eller placering av dusch, eventuellt byta plats på badkar och dusch. Men då var det fönstret där då. Badkar med utsikt såg jag nu när jag kollade första inlägget igen)

Jag tycker vardagsrummet känna lite krångligt. 4 sittplatser i sofforna känna litet. Om ni även ska ha en TV så kommer den få en dålig placering. Flytta kaminen närmare köket och få en större sammanhängande vägg? Då ser man även kaminen bättre från matplatsen, kan vara mysigt.

Var ska tvätten hänga på tork? Eller kör ni all tvätt i TT? Eller så blir det kanske inte garderober hela vägen som det är ritat.

Lilla WC. Var ska ska du ha toapappret så att man når det när man sitter ner? ;)

Fönstret i stora sovrummet bakom dörren kanske man ska flytta nedåt i bild så att det inte är täckt när dörren står öppen. Samt att man får inte insyn rakt genom huset, om det inte är eftersträvat. Samt mer symmetri ni kör samma avstånd mellan fönster i sovrum och dom två i WC.

Det hade varit intressant att se en lösning utan klädkammare till förmån för bättre planerade badrum och förvaring i entrén. Jag tror det hade gjort huset trevligare. Men vill man prompt ha en klädkammare så får man timma på något annat. Badrummen tycker jag känns trånga och ont om förvaring. Förvaring i entrén kanske delvis löses genom förvaring i tvättstuga?

Kul tråd! (y)
Dörr till duschen i stora badrummet blir av glas, en sån där svängdörr. Ev. lite högre tröskel också in i "kabinen" så det inte rinner ut till toaletten. Badkar med fönster hela vägen ned är en dröm vi haft länge, så man kan ligga och bada och titta ut :love:

Bra idé med kaminen, vi ska se om det är möjligt.

Tvätten som inte torktumlas får hänga på tork på linor inne i tvättstugan. Det kommer inte vara högskåp hela den väggen.

Toapappret på lilla WCn får man hålla i lediga handen :rofl: Nä skoja bara det fäster vi på väggen mittemot eller vid sidan närmast handfatet.

Fönstret i stora sovrummet kommer vi nog flytta ned en bit, bra input!

Ja Walk-in-closet är ett krav. Man kan aldrig få för mycket förvaring men vi börjar såhär.

J Jarlsgård skrev:
Jag försöker se vad du gjort för förändringar men jag kan i ärlighetens namn inte de några? :thinking:

Håller f.ö med @Låset om walk in closeten. Med tanke på hur stort sovrummet är så känns det nästan slösaktigt med yta jämfört med resterande utrymmen i huset. Det finns gott om yta att få till lika mkt förvaring i sovrummet som hade varit möjligt WiC.
Då har du inte tittat ordentligt :geek:

BirgitS BirgitS skrev:
Det behövs ingen rullstolscirkel i köket eftersom man inte behöver kunna vända helt om där. 120 cm mellan skåpsrader är bättre än 130 cm.

Varför inte ha garderober direkt i hallen i stället för att man ska gå in i en pytteklädkammare?
Som det är ju förlorar man ju bara golvyta.
Om man har garderob direkt i hallen kan man ju använda den frigjorda ytan till att få att bättre badrum och/eller en bättre klädkammare i sovrummet. T.ex. ha duschen där nu galgarna är inritade så att klädkammaren kan växa och bli mer användbar för nu är den så smal att den är besvärlig att använda för två personer.
Det kommer vara en del avhängning direkt när man kommer in. Stora plagg hamnar i den lilla garderoben.

Centano Centano skrev:
Med risk för att kanske slakta vissa originaltankar gjorde jag en grov skiss på alternativ väg. OBS! Ej skalenligt.

[bild]
Mycket intressant ritning! Testade att rita upp det så lite snabbt och det blev tyvärr för många nya kvadratmeter ifall rummen skulle vara rimligt dimensionerade. Hade vi haft större förhandsbesked och entrén från vägen åt det hållet så hade det kunnat se ut sådär på ett ungefär. :ok:

Fjällko Fjällko skrev:
Måste vara ärlig, det är en rätt dålig planlösning tycker jag. Jag får uppfattningen att ni kanske inte har barn ännu men planerar barn i framtiden?

Små barn - Då är det en fördel med ett riktigt badrum även till dom, gärna med badkar. Bra dock att deras badrum ligger i närheten av grovtvätt om de ska tas in och spolas av.

Att ha föräldrasovrummet sådär direkt i anslutning till barnens rum hade jag inte haft - tonåringar som snackar i telefon och spelar hela nätterna sommaren igenom stör mycket.

Har ni annan förvaring än i huset? Vind, garage? Annars blir enda förvaringen i ert sovrum vilket snabbt kommer bli fullt av julkartonger och skräp...

Jag hade flyttat föräldrasovrummet upp till översta altanen istället, haft entren och två badrum (som alla har tillgång till), förvaring och hall nere under det, förstorat vardagsrum något för att kunna göra en alkov för bokhyllor eller skrivbord eller annan förvaring.
Bra att du är ärlig, spot on med din uppfattning! Eftersom vi inte har barn än dröjer det många år tills de problemen du skriver om uppstår och då kanske vi har ett nytt större hus mer anpassat för den situationen. För ett litet barn eller två mindre tror vi denna planlösning är bra även om den inte är ritad med framtida barnen i främsta fokus.

Ingen vind då det är pulpettak men ett stort fristående garage kommer vi ha. Julkartonger och skräp ska vi inte spara på förhoppningsvis.

U Urban J A skrev:
En annan fundering. alla sovrum ligger direkt mot TV rummet och bara en stor umgängesyta. . Ingen "privat" del av huset. Det går bra med två vuxna men med barn kan det bli problem. små barn vill sova, era gäster kanske inte vill gå hem eller vara tysta efter 8? Eller med tonåringar. De tar hem fem sex kompisar på filmnatt. Var är ni den kvällen?
Vi upplever vårt master bedroom som den "privata delen", i och med en suite badrum och egen altan. Att vi inte har extra vardagsrum eller ytterligare rum beror på storleken av huset, vi får inte och har inte råd att bygga större tyvärr. Har sett en del planritningar med långa korridorer som leder till olika funktioner i huset, då kan det bli avskiljt och mer privat, men tyvärr äter korridorerna upp viktiga kvadratmeter så vi har undvikit det.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Lite för sent inspel kanske men jag hivar in ett klipp och klistrat inspirations-förslag ändå.;)
[bild]
Jag hade nog personligen vänt huset så att köket låg i söder och sovrummet i norr, så att man ser ängen från altanen?
Planlösningen är lånad, men ändrad, utifrån detta huset som jag tycker har en spännande taklösning.
[bild]
[länk]
Vilket fint hus! Och så likt vårt! Tack för länken, mycket intressant. Känns bra att fler har kommit fram till ungefär samma upplägg oberoende av varandra :geek: Det är ju dock lite större än vårat hus. Vi har ju bara 143 kvm netto och 163 brutto medans det där har 25 kvm extra men det kan vi tyvärr inte ha :cry:. Maffigt med tre toaletter också! Känns kontinentalt :cool:

Vår stora altan går ut mot ängen och matsalsfönstret är placerat mot bästa läget. I sovrummen är det mindre bra utsikt och det är så det var tänkt eftersom vi inte är där med ögonen öppna lika mycket som i den sociala delen. Mindre insyn på det viset också men svårt att förklara såhär i text utan att se bilder på tomten.

Fjällko Fjällko skrev:
Superfint, 100 ggr bättre. Det enda jag hade ändrat på är byta plats på gästtoaletten och tvättstugan så man slipper gå igenom hela grusiga hallen för att gå på toaletten.
100ggr bättre än vårt? :cry: Hade vi haft mer pengar och generösare förhandsbesked på bygglovet hade vi kanske också kunnat få ett pampigare hus.

Toppenbra input samtliga. Vi håller på att filar med arkitekten inför alla bilagor som behövs för bygglovet. Fasadritningarna är klara nu och det kommer bli ett modest fint litet hus hoppas vi på :giggle:
 
Ahh.. Jag trodde det var 163 m2 boyta, inte byggyta. Det känns rimligare med 143 m2 givet vad ni "får ut" av planlösningen.

Det kan nog bli trångt att klämma in något mellan handfat och WC-stol i lilla toan, det ser ganska snävt ut om plats? Kolla även så att något av badrummen uppfyller tillgänglighetskraven.

Lycka till!
 
Nu har jag suttit och jämfört bilderna men jag kan fortfarande helt ärligt inte se någon som helst skillnad... Vad är det för förändringar du gjort? :thinking:

Torbjärn Torbjärn skrev:
[bild]
Ritning av enplanshus med fyra rum och kök inklusive walk-in closet och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag lyfter det jag ser igen. Förrådet/klk i hallen är helt onödigt, garderober istället och du fått ut exakt lika mkt förvaring men sparat in på 1-1.5kvm golvyta.

Walkin closeten är samma sak. Stor golvyta men som tack vare formen inte lär kunna rymma speciellt mycket förvaring, dvs inte optimerat. Därav min fråga om garderober då ni troligen fått ut mer förvaring på det sättet :)

Jag förstår till viss del aspekten med barn, samtidigt som jag kan tycka att ett hus på 143kvm utan bekymmer ska kunna inrymma en barnfamilj och att resonera som så att när det eventuellt skulle komma barn i bilden så blir det ett nytt hus. Det känns ju inte riktigt som hållbarhetstänk? :surprised:

Förstå mig rätt, ni får självklart bygga precis som ni vill men varför inte tänka ett steg längre? 143kvm är ändå ganska mycket yta för 4RoK och om budgeten är en bromsande faktor, varför då inte försöka hålla nere kostnaderna genom att effektivisera den yta ni har?
 
J Jarlsgård skrev:
Nu har jag suttit och jämfört bilderna men jag kan fortfarande helt ärligt inte se någon som helst skillnad... Vad är det för förändringar du gjort? :thinking:



[bild]

Men jag lyfter det jag ser igen. Förrådet/klk i hallen är helt onödigt, garderober istället och du fått ut exakt lika mkt förvaring men sparat in på 1-1.5kvm golvyta.

Walkin closeten är samma sak. Stor golvyta men som tack vare formen inte lär kunna rymma speciellt mycket förvaring, dvs inte optimerat. Därav min fråga om garderober då ni troligen fått ut mer förvaring på det sättet :)

Jag förstår till viss del aspekten med barn, samtidigt som jag kan tycka att ett hus på 143kvm utan bekymmer ska kunna inrymma en barnfamilj och att resonera som så att när det eventuellt skulle komma barn i bilden så blir det ett nytt hus. Det känns ju inte riktigt som hållbarhetstänk? :surprised:

Förstå mig rätt, ni får självklart bygga precis som ni vill men varför inte tänka ett steg längre? 143kvm är ändå ganska mycket yta för 4RoK och om budgeten är en bromsande faktor, varför då inte försöka hålla nere kostnaderna genom att effektivisera den yta ni har?
Jag ser en sak. Dörren till dom små sovrummen går inåt. Jag tror det mest är såna detaljer som är ändrat.
 
L Låset skrev:
Jag ser en sak. Dörren till dom små sovrummen går inåt. Jag tror det mest är såna detaljer som är ändrat.
Ja det ser jag nu! Ser även att matbordet är kortare. :D
 
Eftersom jag var kritisk och känner mig allmänt negativ och förpestande :sweat: så kommer jag här mer ett förslag som jag dels känner funkar lite bättre, ger mer förvaring samt borde kunna minska bygg ytan lite :thinking:

Handritad skiss av en rumslayout med markerade möbler och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Den andra planlösningen var inte bättre för att den var större, utan för att den var mer genomtänkt.

Men okej, ni firar inte jul/har inte julprydnader - ni måste väl ha annat att förvara som inte är så kul att ha i en walk in closet? I vårt varmförråd har vi barnkläder, skidpjäxor, vinterkläder på sommaren, inredning som väntar på "rätt plats", porslin vi inte använder ofta, bröllopsklänning osv osv.

Och om det finns en möjlighet att ni skaffar barn, planera för det. Helt plötsligt rasslar det till och så står man där med två små. Då vore det väl tråkigt att vantrivas i sitt nya hus? Det tar massa energi och pengar att bygga hus (och ha barn...) så varför slösa liksom.
 
J Jarlsgård skrev:
Ja det ser jag nu! Ser även att matbordet är kortare. :D
Precis! Den har även gått från SketchUp till AutoCAD och fått in en rullstol mm, lite proffsigare va? :geek:

J Jarlsgård skrev:
Eftersom jag var kritisk och känner mig allmänt negativ och förpestande :sweat: så kommer jag här mer ett förslag som jag dels känner funkar lite bättre, ger mer förvaring samt borde kunna minska bygg ytan lite :thinking:

[bild]
Inte illa! Vi hade så i ett tidigare upplägg. Kommer inte riktigt ihåg vad det föll på jag tror det var att det blev för mycket "dödyta/korridor" i mitten av huset som inte användes. Samt att de båda sovrummen skar in för mycket in vardagsrummet då de hade för långa sidor (för att ha kvar de på 11 kvm var).

Fjällko Fjällko skrev:
Den andra planlösningen var inte bättre för att den var större, utan för att den var mer genomtänkt.

Men okej, ni firar inte jul/har inte julprydnader - ni måste väl ha annat att förvara som inte är så kul att ha i en walk in closet? I vårt varmförråd har vi barnkläder, skidpjäxor, vinterkläder på sommaren, inredning som väntar på "rätt plats", porslin vi inte använder ofta, bröllopsklänning osv osv.

Och om det finns en möjlighet att ni skaffar barn, planera för det. Helt plötsligt rasslar det till och så står man där med två små. Då vore det väl tråkigt att vantrivas i sitt nya hus? Det tar massa energi och pengar att bygga hus (och ha barn...) så varför slösa liksom.
Den andra planlösningen var ju hämtad från ett färdigt hus på nätet, utan kännedom av oss och våra förutsättningar så håller inte med om att den är "bättre" generellt. Den kanske passar dina behov bättre men så olik var den inte, mest större. Hade en del knasigheter för sig också som man såklart kunde rätta till om viljan finns.

Asså vår WIC får mycket stryk i denna tråd, jag försöker förstå om det är för att det inte är så vanligt eller om det verkligen är en dålig idé? När vi mätt upp den får vi plats att gå runt i den med hyllor och lådor på alla sidorna, inte jätterymlig men helt OK skulle jag säga. Den är ju till för våra kläder, inte prylar. Ska kännas lite lyxig sådär internationell ni vet :cool:

Barn vill vi absolut ha, ser inget hinder för det med denna planlösning? :thinking:
 
Jag tror anledningen till att klädkammaren får ta stryk är för att sovrummet är väldigt stort, var det 19 m2? Det känns inte proportionerligt att ha 19 m2 sovrum + 6 m2 klädkammare i ett hus på 143 m2. (eller vad nu måtten blev tillslut).

Planlösningen fungerar med barn, jag vet om folk som har liknande upplägg med ett kluster av sovrum och vardagsrum ganska nära dessa. Jag är själv uppvuxen i ett sånt hus, och det fungerar. Men nu när vi bygger nytt så gör vi en annan lösning med mer separata sovdelar. Det var främst jobbigt när man började bli tonåring att ha sovrum vägg i vägg med föräldrarna. Största missen där var att väggarna dessutom inte var ljudisolerade.. Så det skulle jag varmt rekommendera, om det inte redan något ni tänkt på.

Jag tror helt enkelt att alternativet med mer separerade sovdelar är bättre, men fråga mig om 20 år då har jag facit när jag provat bägge under lång tid (dock ur olika perspektiv) :rofl:

I nuvarande hus (mellanlandning innan vi flyttar in i det vi bygger nu) så har vi en klädkammare i vårat sovrum. Sant är att den är mindre platseffektiv än garderober, men den fyller en funktion som ljuddämpare mellan sovrum och WC. Däremot är det ingen höjdare med öppen förvaring för det som hänger på galgar. Allt som inte används och tvättas frekvent blir dammigt (skjortor främst för min del).

Viktigast av allt är dock att ni båda är nöjda med vad ni tillslut landar i. Men jag tycker ändå du fått många kloka tips i den här tråden.

Hoppas på fler uppdateringar framöver och att du inte tappar lusten pga "allt negativt". Det är svårt att framföra kritik på ett bra sätt. :)
 
I mitt halvdanna förslag blev det förvisso en korridor, men med inslag av 60-talets funktionalism, dvs att det är en korridor med förvaring. Den lösningen hade resulterat i ljusår mer förvaring än vad förrådet i hallen du har inritat:)
Och korridorer har du ju redan ritat in, bara att det inte är dedikerade sådana. Tex så har du i stora badrummet säkert 3kvm döyta och hade man tagit bort det så hade det inte gjort någon större skillnad (y)


Angående din förvaring så är det som jag nämnde förra gången om förrådet i hallen. Det är I praktiken en förskjuten garderob med en liten korridorssnutt bakom en dörr.

Walk in closeten ser inte ut att ha en bredd på ens 1.8m?:thinking: vilket isåfall skulle innebära att det bara finns plats för förvaring på ena sidan. Sen har vi nischen som är mittemot dörren in, där får man in lite förvaring till som totalt resulterar i en full väggs förvaring. Den totala ytan som används går alltså åt till "korridor". Hade klädkammaren istället varit >230cm och rektangulär så hade man optimerat ytan avsevärt och kunnat ha förvaring på båda sidorna (y) då hade det funkat finfint med walk in. Men som sagt, som det är nu så går en del av klk i hallen till korridor, en del av walk in till korridor och en del av badrummet till korridor.


Jag tänker såhär. Jag är hellre hård och ärlig än förskönar något jag inte tycker uppnått sin fulla potential :D hate me now and thank me later filosofin :love:
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag kan se tjusningen med wic men tycker att ytan tar upp mer än vad den är värd i detta fall. Men kanske en klädkammare istället? Som man kan gå in och stå i, och ha förvaring åt tre håll? Så kan man ha en fin byrå i sovrummet också för underkläder och sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.