glecas glecas skrev:
Tyvärr blir det som sagt svårt att påvisa att detta skulle vara ett ursprungligt fel.
.
Hur så.. hur vet du det? Instämmer inte alls. Seriöst: går öht inte att "sia" om över nätet.
Bilden kan dock (rätt tydligt) antyda att sömsmånen är allt för klen. Dvs hur sömsmånen ser ut, bör en vanlig sömmerska/tapetsör däremot kunna bedöma vid ett kort ögonkast.

För klen sömsmån är inte acceptabelt ens för billigare produkter avsedda för ändamål i fråga. Det utgör ett sömnadsfel/konstruktionsfel - alltså något som tillkommit vid sömnad och utgör ju då ett ursprungligt fel.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Vad finns att förlora, förutom besväret då, och tiden.. av att bestrida eller göra anmälan?
Att reparera det där ser tyvärr inte görligt ut. Det ser ut som alldeles för klent tilltaget tyg mot kederna; alltså rör det en produkt som inte tycks hålla ett acceptabelt mått.
Och att lämna in för reparation kan nog visa sig bli en besvärlig historia, det med. F.ö. har du hört vad det kan kosta och om det alls är görligt att reparera?
Väldigt kostsamt hur som att få uppsytt dynor/madrasser med keder. Ofta dyrare än att köpa helt nytt.
Det är inget jag undersökt än, Som du nämner är även nya dynor nästan som att köpa helt nytt så det är ju knappt värt det om man inte kan göra det själv.
 
Tack för alla svar. Jag har bifogat bilder på sömmarna längre ned i detta inlägg. Svaret jag fick från K-Rauta var följande:

"Tack för ditt mejl.
Dessvärre täcks inte dessa skador av garantin.
Önskar dig en fin dag!"

Mycket oproffsigt och obegrundat svar. Invände därefter med reklamationsrätt som stöd men det hjälpte inte.

Jag kommer formulera ett mejl baserat på all input ni gett och prova igen för att se om de ger med sig, kan posta mejlet här innan jag skickar det till dem så får ni gärna ge er synpunkt på om något bör läggas till.
 
  • Närbild på händer som håller i en söm med lösa trådar, som illustrerar frågan om garantitäckning vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på händer som håller upp en trasig söm på ett möbeltäcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i en trasig söm på en beige väv, skador och trådar syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
em72
  • Laddar…
B
T Tobias Hasskvist skrev:
När jag jobbade på en större elektronik kedja så gällde 3 års garanti, var av 2 år va det upp till tillverkaren att bevisa att det inte va ett fabrikationsfel och det 3e sista året låg ansvaret på kunden att bevisa att det va ett fabrikationsfel, enda undantaget från detta var batterier som det är 6 månader garanti, detta va lagstadgat och ej möjligt att avtala bort för något svenskt företag. Och vad jag vet har det inte ändrats, men till trådstartaren, maila din konsumentombudsman i kommunen, så skickar de ett Mail till k-routa så ger de med sig, annars hjälper din KO att fylla i en ARN anmälan så kommer du garanterat få rätt, går butiken inte på din/ARNs linje så vinner du med 95% chans i rätten, då ARN domen nästan alltid blir samma utslag som blir i rätten.
Haha, bra för konsumenterna om de som jobbar i elektronikladorna anser att det du skrivit är lag.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Hej,

Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.

Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?

I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.
Jag tycker att det märkligt att reklamera efter efter 2 år
 
M Cameltoe skrev:
Tack för alla svar. Jag har bifogat bilder på sömmarna längre ned i detta inlägg. Svaret jag fick från K-Rauta var följande:

"Tack för ditt mejl.
Dessvärre täcks inte dessa skador av garantin.
Önskar dig en fin dag!"

Mycket oproffsigt och ostyrkt svar. Invände därefter med reklamationsrätt som stöd men det hjälpte inte.

Jag kommer formulera ett mejl baserat på all input ni gett och prova igen för att se om de ger med sig, kan mejlet här innan jag skickar det till dem så får ni gärna ge er synpunkt på om något bör läggas till.
K-rautas "Cello" har jag inget alls till övers för..

Köpte laminatgolv av dem (högsta slitageklassen) ganska dyrt och med rekommendation av personalen att de var lämpligt i kök så la jag det i mitt kök när jag renoverade det..

Tyckte det var konstigt att det var märken i det så fort vi tog bort pappen vi haft som skydd när vi monterat köket, men tänkte typ "vi har väl tappat nåt" (även om jag inte kunde minnas detta)

Efter två veckors användning och en tappad assiett (ca 40 cm över golvet) och en tesked (!!!) som dottern tappat så hade vi ytterligare fyra fula märken..

Försökte reklamera, fick avslag, "inget fel på deras golv, handhavandefel"

ALDRIG MER CELLO
 
MultiMan
V videopac skrev:
Du menar att hela möbelsetet skall bytas ut? Det verkar väl inte så troligt. Analogin med TV:n tyckar jag falerar, du kan inte använda TV:n i det läget men du kan använda resten av soffgruppen.
Nu gällde det lägsta reklamationsbelopp hos ARN och inget annat och det beräknas på hela produkten och inte en enskild dyna. Var skrev jag att hela soffan ska bytas ut? Läs innan du svarar.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Tydligen har lagstiftaren inte tyckt att det är märkligt att reklamera efter 2 år.. och upp till 3 år.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Skriv på deras Facebook sida då brukar det bli bättre fart på företagen.
 
T Tobias Hasskvist skrev:
När jag jobbade på en större elektronik kedja så gällde 3 års garanti, var av 2 år va det upp till tillverkaren att bevisa att det inte va ett fabrikationsfel och det 3e sista året låg ansvaret på kunden att bevisa att det va ett fabrikationsfel, enda undantaget från detta var batterier som det är 6 månader garanti, detta va lagstadgat och ej möjligt att avtala bort för något svenskt företag. Och vad jag vet har det inte ändrats, men till trådstartaren, maila din konsumentombudsman i kommunen, så skickar de ett Mail till k-routa så ger de med sig, annars hjälper din KO att fylla i en ARN anmälan så kommer du garanterat få rätt, går butiken inte på din/ARNs linje så vinner du med 95% chans i rätten, då ARN domen nästan alltid blir samma utslag som blir i rätten.
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
 
U Urban R skrev:
Skriv på deras Facebook sida då brukar det bli bättre fart på företagen.
Bra idé, får se först om de ger med sig i mejlkonversationen, annars provar jag FB.
 
Visa upp kudden för en tapetsör som kan syna och bedöma förutsättningarna bättre.

Det ser på den andra bilden ut som detta förvisso rör ett urspungligt fel.. men då brister i sömnad, hafsigt gjort - en snedsöm. Om sömsmånen kan räcka (för detta tyg) så kan det däremot faktiskt gå att rätta till det hyfsat.. om man sprättar upp en bit åt två håll och därefter syr om, igen; med hyfsat eller kanske godtagbart resultat.
Hur det håller sedan, om sömmarna är sneda i övrigt, vet man ju inte..
 
B breakman skrev:
Haha, bra för konsumenterna om de som jobbar i elektronikladorna anser att det du skrivit är lag.

[länk]
Garanti är frivillig. Finns inget krav alls på det. Däremot är det lagstadgat att vi har 3 års reklamationsrätt. Finns det garanti så gäller den som de första sex månaderna, dvs företaget ska visa att det inte är ett ursprungsfel.
 
M Cameltoe skrev:
Hej,

Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.

Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?

I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.
Mycket dåligt
 
Det där måste väl vara extremt enkelt att laga (ursäkta att jag inte vet vad saker heter) med extra stödtyg på insidan och lite ny söm, borde bli bättre än original.

Ser ut att vara skitbillig reparation som vem som helst med en symaskin fixar på 5 minuter.

Eller så har mitt tangentbordsalkolås fallerat igen :thinking:
 
  • Gilla
Exkroken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.