Hej solexperter,

Har läst en hel del om proffsiga installatörer som mekar och får ihop grejerna själva här. Undrar vad ni kan ge för tips till nybyggare på 1 1/2-plans hus, 38 graders lutning i söderläge, utan möjlighet till vedeldning och måttligt intresserad av pellets. Har tänkt kombinera värmeåtervinning med solvärme. Hur kan man få till det så att solen bidrar inte bara till vv? Har tillgång till bra rörläggare men kan inte så mycket själv. Kan nämna att huset blir 84+84 kvm, och att jag troligtvis avstår golvvärme utom kök, grovkök och matplats. Kör med vanliga radiatorer istället. (Kan någon argumentera väl för golvvärme så, kanske ;) men är skeptisk med tanke på golvmtrl och ev kallras)

Kjell G
Exit subduralhematom?
 
Har tänkt kombinera värmeåtervinning med solvärme. Hur kan man få till det så att solen bidrar inte bara till vv?
Utveckla denna tanke så jag vet hur du tänker!
Självklart kan solen bidra till ditt värmebehov, du ackumulerar värmen och kör den i din ack/vvb och sen ut på systemet med det som blir över efter varmvattenproduktionen.
rogge
 
Hej Rogge, tack för intresset. Så här har jag tänkt mig (som jag också skrivit på en VP-tråd)

Värmepump för jordvärme (nybygge), tomten har sand, siltig sand och grundvattnet på 2m. Tänkte använda solfångare, söderläge 38 graders lutning, huset ska ju ventileras så en värmeväxlare bör man väl ha. Dessa båda har ju tankar men ger väl bara vv så det måste finnas nån acktank också, eller så får båda bli acktankar? På vp tråden sas nåt om att leda överskott från solvärme ner i borran men gäller sånt för jordvärme? Har tänkt ev. använda golvvärme i kök, grovkök o matplats, radiatorer för övrigt o andra våning, men läser om fördelen om att ha låg framledntemp, så golvvärme på bv kanske är bäst? Fast sen finns det tydligen radiatorer för lågtemp också. Det är inte så mycket öppna ytor i huset, ev braskamin men det finns restriktioner kring användning, "endast för mysbrasor" (hur ofta och mycket får man mysa :D) Huset 84+84 m2, platta på mark, inget garage.

/me

Ser fram mot förslag!

 
Hmm, intressant.

Fråga: Hur kombinera med frånluftsvärmen? för den vill man ju inte bara släppa iväg sådär. Därav frågan om ev seriekoppling av tankar, hur många kan behövas?

Sen undrar jag också, om man leder ner överskott i kollektorslangen, det är värmebölja dessutom, blir det inte väldigt ökenaktigt i trädgården då? Fast mindre växtlighet kanske inte är fel när man som jag är måttligt road av sånt.

/me
 
vi myseldar varje dag när det är kallt ute och det e några timmar per gång  :cool: jättemysigt är det, särskillt när man tittar på elmätaren
 
Ja, det kan ju inte vara straffbart att ha mysigt. Om man nu får bygglov på braskaminen vill säga, men möjligheten anges ju i genomförandeplanen.

Har nu tittat på olika alternativ som Eviheat, Daikin och Biosolpanna (för ev. pellets). Problemet är kanske att kombinationen sol+jordvärme+ventilation kräver ganska dyr investering. Dessutom kostar lågtempradiatorer extra? Frågan är om man får igen det på energiförbrukningen i ett hus som är hyfsat isolerat från början (295 i vägg o snedtak, 500 lösull på vinden). Jag har ju ingen tidigare förbrukning att jämföra med, förutom gamla siffror på enplanshuset (117 m2, två vuxna + fyra tjejer, vattenburen elvärme =22-26' kWh/år inkl hushållsel) Nu är vi bara tre kvar, 1 1/2-plan på ca 170 m2.

På Eviheats sida om ytjordvärme sägs att "en jord med hög vattenhalt ger större värmeutbyte än en torr jord. Med korrekt dimensionerad kollektor (slanglängd) påverkas inte växtligheten efter vintern. Generellt kan sägas att det är bättre med en något för stor kollektor än en för liten." Det får mig att fundera på den markbeskrivning min tomt har, mest sand och där binds ju inte så mycket vatten i den. Grundvattnet ligger på 2 m djup, men så långt ner lägger man väl inte slangen?

Tacksam för ytterligare tips o tankar (även ack-tankar ;) går bra)

/me
 
Om du ska köra med pellets (även jord/berg värme?) är det bättre att välja ett FTX aggregat (FTX = du värmer tillluften med frånluften, alltså ingen värmepump och tank där).
Sen om du bara har sand på tomten så måste det nog borras. Jag har också sand, kollade på sjövärme, då räknar man med avståndet till sjön som jordvärme, men  hos mig så sa man att jag inte kunde tillgodogöra mig  "jorddelen" mellan sjön och huset pga sanden.

Sen om du har ett välisolerat hus är nog risken för kallras minimal. jag har golvvärme i hela huset och inte ens vid "glasväggen" upplever jag kallras på vintern!
 
  • img_2007-liten_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Vilken härlig utsikt!
2. Misstänkte att sand i marken inte var så lämpligt, nån sjö att ösa ur har jag inte
   heller :'( och borra djupt tror jag inte funkar i området (dyr investering?)  
3. FTX - då krävs ett antal utblås här och var i huset, ersätter det radiatorer i så fall    
   eller kompletterar det?
4. Hur gör man med solvärmen, blir det "bara" varmvatten?

Behöver hjälp att reda ut det här - innan planerna går för långt. Bygglov ska lämnas in nu och man måste väl ha med uppvärmning och nån energeberäkning som någon gör? rörläggare? byggmästare? arkitekten åtog sig inte det iaf. :-/

/me

 
Kjell G skrev:
1. Vilken härlig utsikt!
2. Misstänkte att sand i marken inte var så lämpligt, nån sjö att ösa ur har jag inte
   heller :'( och borra djupt tror jag inte funkar i området (dyr investering?)  
3. FTX - då krävs ett antal utblås här och var i huset, ersätter det radiatorer i så fall    
   eller kompletterar det?
4. Hur gör man med solvärmen, blir det "bara" varmvatten?

Behöver hjälp att reda ut det här - innan planerna går för långt. Bygglov ska lämnas in nu och man måste väl ha med uppvärmning och nån energeberäkning som någon gör? rörläggare? byggmästare? arkitekten åtog sig inte det iaf. :-/

/me

För att få ut maximalt ur solfångare så bör du skaffa golvvärme.. Solen värmer botten på acktanken/biosolpannan så då får du hjälp till värmen tidigt på vår/vintern o hösten då du har lågtemp system (golvvärme) o solen inte ger så hög temp..
På sommaren har du vv så det räcker utan att du behöver ändra nått.. Pelletsbrännaren startar då solen inte räcker till...
 
om man sätter in en frånluftsvärmepump så får man ju en bra cirkulation på innomhusluften samtidigt som värmepumpen kramar ur väldigt mkt värme ur frånluften. har man då dessutom en braskamin som man myser vid varje dag så använder sig ju värmepumpen av den extra värmen också = ju mer man eldar dessto billigare blir duschvattnet.

de har kanske för små tankar annars så borde man ju kunnat pilla in en solslinga i den också...

 
likblek skrev:
om man sätter in en frånluftsvärmepump så får man ju en bra cirkulation på innomhusluften samtidigt som värmepumpen kramar ur väldigt mkt värme ur frånluften. har man då dessutom en braskamin som man myser vid varje dag så använder sig ju värmepumpen av den extra värmen också = ju mer man eldar dessto billigare blir duschvattnet.

de har kanske för små tankar annars så borde man ju kunnat pilla in en solslinga i den också...
Frånluftsvärmepump kombinerat med solvärme är helt förkastligt.
Frånluftsvärmepumpen räcker inte till vintertid då den får gå med mycket spetsel, solen ger väldigt lite vintertid. Värmepumpen ger stor del av sin energibesparing genom att göra varmvatten sommartid, kombinerar man dessutom med solvärme som ger mest energi sommartid så blir det ingen energibesparing alls.
Som ventilation beträffat är inte frånluftsvärmepump bättre än vanlig F ventilation, FT eller FTX ventilation.

/Patrik
 
Fastbränslepannor går som sämst på sommaren, när solvärme är som bäst. Alltså kompletterar de varandra perfekt.

Luftvärmepumpar går också bäst på sommaren. Men för övrigt kan man få lite bidrag till värmen från solen också, även om det inte räcker till allt på vintern.
 
En kort summering:

Jag kan inte köra jordvärme i mitt fall.

Sol + värmeväxlare (frånluft) ger inget bidrag till värmesystemet, enbart vv, och då räcker det med ett av dem. Det blir då värmeväxlaren eftersom den ger vv hela året.

Alt. 1 Elpanna + värmeväxlare

Alt. 2 Biosolpanna (pellets + solvärme)

Alt. 3 Bergvärme + värmeväxlare

Alt.4 ????

Vilket ger mest tillbaka på ett nytt o välisolerat hus
a) i fråga om energibesparing
b) i fråga om besparing kontra investeringskostn

För en del kanske valet är givet, men jag kommer att riva mitt obefintliga hår innan beslutet är taget. Fortsätt gärna med fler tips!

/me
 
Vad menar du med värmeväxlare?
Tänker du på frånluftsvärmepump som ger värme och varmvatten eller ventilationsaggregat med värmeväxlare?
Ventilationsaggregat med värmeväxlare ger inte varmvatten den återvinner värmen ur frånluften och värmer tilluften.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.