Hej,

blir tokig på poolen. Blir av med vatten som FAN! Har en ca 35 kubik stor pool. Pooltak från folkpool, värmare från Gullberg inställd på 30c.
Pumpen går 24h.

Vi tappar så JÄVLA mycket vatten. Flera cm per dag. MEN! Jag hittar ingen läcka. Torrt runt pump och värmepump. Torrt runt alla genomföringar. Hittar inga skador i liner!?!??

funderat på att köpa nytt breddavlopp med aut nivåreglering. Men det kommer ju bli dyrt som fan. Nu vågar vi inte åka hemifrån pga risk att bränna pumpen om den går torrt..

Funderar på om avdunstningen kanske blir extrem då luften under pooltaket säkert är 50c. Sen ”läcker” fukten ut Genom springor och glipor i pooltaket. Även att värmen är på..?

1. Hur mycket vatten KAN egentligen avdunsta?

2. Hur löser ni resor på sommaren för att säkra poolen för vattentapp?

3. någon som provat breddavlopp med inbyggd nivåreglering?

tacksam för tips, idéer?
 
Är poolen ca 5X6 meter, 30 m2, så är varje cm 300 liter, omöjligt att det kan dunsta så mycket, det måste vara en läcka, hur går slangarna in i poolen, är alla delar synliga ? Det behövs inte mycket för att pumpen ska trycka många liter. Har det varit vatten i något rör i vinter ( frysrisk ) och då menar jag rör och inte slang. Även kopplingarna tar stryk av minusgrader. Är dom under marknivå, så blir det att frilägga och se hur det ser ut. Sen det med att pumpen går 24/7 är överkurs, det räcker bra med 10 tim.
klart har du solfångare behöver dom kylning på dagen, i övrigt inte, Vad har du för lyse ? är det den stora blaffan 12V 300W eller
LED , inte ovanligt att det börjar läcka vid infästningen potta och liner, det kommer du aldrig att se då lampan sitter under marknivå, men går att åtgärda relativt enkelt
 
Börja med att stänga av pumpen. Sedan försiktigt hälla lite karamellfärg vid tilloppen och vid breddavloppet då syns det direkt om det smiter ut vatten vid något av dem.
 
F
Jag hade ett läckage vid inlopp som jag inte fick bort helt men det läcker klart mindre. Jag tappad kanske 5cm på 10 dagar med läckan. Nu när jag fortfarande vet att det läcker lite så har jag tappat 4-5cm på mer än hela Juni. Jag har ett Zabra tak och en pool på 8x3,5m och runt 38 kubik. Jag säger att du måste ha en läcka.

Om du skall resa bort så kan du till att börja med dra ner på filteringstiden. Med noll bad finns kanske inte heller ett behov av filtrering 24/7. Sen så har jag gjort så att jag har plockat bort silkorgen och anslutit dammsugarslangen och helt enkelt lämnat dammsugaren på botten om jag rest bort. Det blir ju inte att skimmern suger ytskit men risken att pumpen går torr är relativt minimal. Däremot får den väl jobba mot tryckfallet i slangen så pumpen går väl lite tyngre.
 
  • Gilla
stemor
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är poolen ca 5X6 meter, 30 m2, så är varje cm 300 liter, omöjligt att det kan dunsta så mycket, det måste vara en läcka, hur går slangarna in i poolen, är alla delar synliga ? Det behövs inte mycket för att pumpen ska trycka många liter. Har det varit vatten i något rör i vinter ( frysrisk ) och då menar jag rör och inte slang. Även kopplingarna tar stryk av minusgrader. Är dom under marknivå, så blir det att frilägga och se hur det ser ut. Sen det med att pumpen går 24/7 är överkurs, det räcker bra med 10 tim.
klart har du solfångare behöver dom kylning på dagen, i övrigt inte, Vad har du för lyse ? är det den stora blaffan 12V 300W eller
LED , inte ovanligt att det börjar läcka vid infästningen potta och liner, det kommer du aldrig att se då lampan sitter under marknivå, men går att åtgärda relativt enkelt
Jag har LED. Poolen är 7,3x3,6 oval.

plockade in alla kopplingar som vanligt över vintern.

kommer åt poollampan då det är återfyllt med lecakulor.. allt är torrt ‍♂️
 
Sorgligt men då finns det bara en sak kvar, läck på linern, har du trappa ner och linern limmad ( inte svetsad på plats ) så räcker det med en liten förskjutning någonstans för att knäcka ( drog isär ) limningen. Sjunker det även om pumpen är avstängd ? En kund fick det när poolen satte sig lite. Ett tips är att stänga av allt vad pumpar heter och låta det sjunka för att se på vilken nivå det stannar stannar, på den nivån är då läckan.
 
  • Gilla
stemor och 1 till
  • Laddar…
T
J jonaserik skrev:
Ett tips är att stänga av allt vad pumpar heter och låta det sjunka för att se på vilken nivå det stannar stannar, på den nivån är då läckan.
Bra tips.
 
J jonaserik skrev:
Ett tips är att stänga av allt vad pumpar heter och låta det sjunka för att se på vilken nivå det stannar stannar, på den nivån är då läckan.
Har påbörjad detta. Är bortrest så vår husvakt har stängt av pumpen.. så får vi se vart det slutar..

Tack för era tips!
 
S stemor skrev:
Har påbörjad detta. Är bortrest så vår husvakt har stängt av pumpen.. så får vi se vart det slutar..

Tack för era tips!
Montera gärna vinterpluggar i inlopp och skimmer. Om det mot förmodan inte sjunker då så ligger läckan i alla fall i rör/slang.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.