Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Ja det finns källare i huset. Men om vi ponerar att det är nr2. Överbelastning. Vad säger man i kommunväxeln för att bli kopplad till någon som ansvarar för detta? Så de kan koppla på
Mig. Jag bor i ett stort bostadsområde med ca. 100 hus i området. Vissa är påkopplade, andra inte.. kanske beror på just överbelastning o man behöver koppla om på något vis?
Du får fråga om ni har en dagvattenservis ni får koppla på ert takvatten på, om svaret är ja så får du ringa en grävare som hjälper dig med det.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Ja det finns källare i huset. Men om vi ponerar att det är nr2. Överbelastning. Vad säger man i kommunväxeln för att bli kopplad till någon som ansvarar för detta? Så de kan koppla på
Mig. Jag bor i ett stort bostadsområde med ca. 100 hus i området. Vissa är påkopplade, andra inte.. kanske beror på just överbelastning o man behöver koppla om på något vis?
Det är ju fullt möjligt att kommunen har förbjudit inkoppling på avloppsystemet, och att det därför är urkopplat. Grannarna som är inkopplade är det antingen "olagligt", eller så har de gjort om så de har en separat inkoppling på kommunens dagvatten.

Min gamla mamma fick (tillsammans med alla i kvarteret) ett föreläggande om att koppla om dagvattnet till kommunens dagvattenledning. Det hade varit godkänt med inkoppling på avloppet, men kommunen grävde upp gatan och lade då ned nya dagvattenrör, och tvingade alla att ansluta sig. Jag antar att det hade varit OK att koppla bort stuprören.
 
  • Gilla
JKrister och 1 till
  • Laddar…
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Är det någon privat firma som pysslar med dränering osv. som jag bör ringa till för att de ska se över rören? Eller ringer man först kommun för att se om man får koppla på? Hur funkar det? Vattnet som de ska rinna ut till är kommunalt
Innan du ringer en dräneringsfirma kan det vara värt att ta in nån som med kamera besiktigar de gamla rören i backen.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Kan även vara så att kommunen tar betalt om man kopplat in stuprören till deras VA-nät och ägarna innan ville inte betala dagvattentaxan.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Ja det finns källare i huset. Men om vi ponerar att det är nr2. Överbelastning. Vad säger man i kommunväxeln för att bli kopplad till någon som ansvarar för detta? Så de kan koppla på
Mig. Jag bor i ett stort bostadsområde med ca. 100 hus i området. Vissa är påkopplade, andra inte.. kanske beror på just överbelastning o man behöver koppla om på något vis?
Kan det vara så att kommunen inte vill ha dagvatten inkopplad på sitt nät då man inte kan leda bort dagvattnet vid ett ev. skyfall.
Man får regel betala en avgift baserat på tomtens storlek.
Jag byggde nytt för 12 år sedan, fick inte koppla in mig det kommunala dagvatten nätet utan det skulle vara infiltration dvs.
stenkista och det räcker inte med en utan får kanske ha en var sida huset (jag fick gräva 3)
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Du skulle kunna leda ut vattnet i trädgården asap. Alternativt skaffa vattentunnor.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Tack för alla svar! Har fått en bättre helhetsbild nu. Jag pratade med ansvariga på kommun och tydligen har de kopplat om allt på gatan pga. överbelastning när de byggde till ett bostadsområde lite högre upp på gatan och kopplade allt på samma system. Så jag måste be någon gräva upp för att bli påkopplad på det nya.

men just nu lutar det åt att jag avvaktar lite o väljer att göra något annat system där jag leder bort vattnet från huset bara. Mest pga. kostnaden som tillkommer om jag ska gräva upp hela framsidan. Ska fundera lite på hur jag kan göra! Om det är någon som har någon smart idé. hit me!
 
  • Gilla
a_c
  • Laddar…
Vi byggde en liten stenkista vid varje rör, borrade hål, stack ner gjutrör och fyllde med makadam. La den drygt en meter ut från huset och kopplade ihop det med ett 110 markrör ut under gräsmattan. Hur långt ut och djup på stenkistan beror på källare/krypgrund, markens förmåga att ta hand om vatten mm. Fungerar perfekt, har inte källare och sand ca 50 cm ner.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Tack för alla svar! Har fått en bättre helhetsbild nu. Jag pratade med ansvariga på kommun och tydligen har de kopplat om allt på gatan pga. överbelastning när de byggde till ett bostadsområde lite högre upp på gatan och kopplade allt på samma system. Så jag måste be någon gräva upp för att bli påkopplad på det nya.

men just nu lutar det åt att jag avvaktar lite o väljer att göra något annat system där jag leder bort vattnet från huset bara. Mest pga. kostnaden som tillkommer om jag ska gräva upp hela framsidan. Ska fundera lite på hur jag kan göra! Om det är någon som har någon smart idé. hit me!
Dra nya rör i backen, behöver ej förläggas speciellt djupt om det bara är för stuorören sätt ett samdfång där alla rören går in o led ut vattnet från sandfånget på lämpligt ställe i en grop hyfsat djup. Så kallad stenkista. 2-3 dagars jobb med en liten grävbil. Blir inga stora kostnader om du får tag i rätt maskinist. Undvik firmor som vill räkna stort o köra hel grund dränering. Då blir det kostsamt..
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Mycket bra förslag att lägga en grund ledning för takavvattningen istället för grunddränering, som är ett ord. Detta bidrar även till att fylla på grundvattenmagasinet. Viktigt att vi alla bidrar till det istället för att koppla rent dagvatten till reningsverken, där det bidrar till att orenat avloppsvatten rinner ut i våra åar, sjöar och havet.
Orsaken till att stuprörens vatten inte leds bort kan vara att man inte inser dess betydelse. Bor granne med ett friluftsmnuseum, där man låter stuprörens vatten skada timmerväggarna. Det går ett dräneringsdike 2 m från den ena timmerstugan, så jag har flera gånger föreslagit att leda vattnet dit, första gången för 14 år sen.
 
  • Wow
  • Gilla
Eva a och 1 till
  • Laddar…
L LarsDaniel skrev:
Mycket bra förslag att lägga en grund ledning för takavvattningen istället för grunddränering, som är ett ord. Detta bidrar även till att fylla på grundvattenmagasinet. Viktigt att vi alla bidrar till det istället för att koppla rent dagvatten till reningsverken, där det bidrar till att orenat avloppsvatten rinner ut i våra åar, sjöar och havet.
Orsaken till att stuprörens vatten inte leds bort kan vara att man inte inser dess betydelse. Bor granne med ett friluftsmnuseum, där man låter stuprörens vatten skada timmerväggarna. Det går ett dräneringsdike 2 m från den ena timmerstugan, så jag har flera gånger föreslagit att leda vattnet dit, första gången för 14 år sen.
Det var nog argumentet hos vissa kommuner för en massa år sedan, att takavattning skulle tas om hand om på plats i miljöhänseende. Det är mer regel än undantag att dagvatten går tillbaks i mark vid nyproduktion av småhus. Viktigt dock är att stenkistan hamnar rätt. Dessutom skulle jag rekommendera att inspektera ev dagvattenbrunn för befintlig dagvetten dränering från hus. Vatten nivån i denna ska ligga under kappilär brytande materials nivå under källargolv.
 
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Hej, jag har precis köpt ett hus där stuprören är bortkopplade från backen, vattnet mynnar alltså ut vid grunden istället för att rinna ner i dagvattenbrunnen. Detta stressar mig lite eftersom det är källare i huset och de förra ägarna vet ej varför de är bortkopplade. Min fråga är: vet ni vem jag ska höra av mig till ang. detta? Alltså om man vill koppla på dem igen. jag antar att de behöver besiktigas eller något först? Men vem ringar man? Och om det är fel på rören som går ner i backen, kan man ta detta på dolda fel då det inte står något om det i besiktningspappren?
Hej Dolda fel är fel som igen av parterna visste om vid köpet. Säljaren har 10 årigt ansvar för dolda fel. Det som ligger dig till xtra last är att säljaren redan före köpet hade informerat dig om felet. Då har han uppfyllt sin sk upplysningsplikt i den delen.
Det kan ibland bli stopp i den rörevakuering som leder takvatten från stuprör vidare bort. Blad och smågrenar + sand ur luften skapar proppar i rör. Kall det gärna "rörkolesterol". Den billigaste vägen att börja med innan du börjar gräva svindyrt runt hela huset är att anlita en slamsugarbil med videokamera som spolar rent med jättehögt tryck och spelar in konditionen på det grävda röret. Då ser du på video om stoppet är av tjocka löv och smet eller om röret är kraschat. Eftersom röret nu är öppet så kan mera skräp och stenar ha ramlat ned där. En sån bil tar runt 1500 kr/tim + resor. Några seriösa företag är Relita AB och Cija Tank AB. Om du bor i Sthlm rekommenderar jag dig att ringa Relita först. De är baserade i Uppsala men väldigt expansiva efter konkursen i saneringsfirman Göran Boström AB där och vill in på hela Mälardalen. Även i Värmland finns de idag. Om du inte bor i Mälardalen så hittar du slamsugning på nätet.
/B.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Hej Dolda fel är fel som igen av parterna visste om vid köpet. Säljaren har 10 årigt ansvar för dolda fel. Det som ligger dig till xtra last är att säljaren redan före köpet hade informerat dig om felet. Då har han uppfyllt sin sk upplysningsplikt i den delen.
Det kan ibland bli stopp i den rörevakuering som leder takvatten från stuprör vidare bort. Blad och smågrenar + sand ur luften skapar proppar i rör. Kall det gärna "rörkolesterol". Den billigaste vägen att börja med innan du börjar gräva svindyrt runt hela huset är att anlita en slamsugarbil med videokamera som spolar rent med jättehögt tryck och spelar in konditionen på det grävda röret. Då ser du på video om stoppet är av tjocka löv och smet eller om röret är kraschat. Eftersom röret nu är öppet så kan mera skräp och stenar ha ramlat ned där. En sån bil tar runt 1500 kr/tim + resor. Några seriösa företag är Relita AB och Cija Tank AB. Om du bor i Sthlm rekommenderar jag dig att ringa Relita först. De är baserade i Uppsala men väldigt expansiva efter konkursen i saneringsfirman Göran Boström AB där och vill in på hela Mälardalen. Även i Värmland finns de idag. Om du inte bor i Mälardalen så hittar du slamsugning på nätet.
/B.
Glömde.
Det är bråttom det här. Om du väntar så kommer vattnet att stå kvar längs husväggen ( om du inte har Platonmatta etc utvändigt som fuktspärr ) . Snart finner vattnet en spricka i källarväggen och du får ett fuktgenomslag som skrämmer en köpare. I vissa fall är källarväggen isolerad och då stannar vattnet därinne och det börjar mögla. Så snabba på med ditt beslut. Sug/ filma /kolla eller gräv. I sammanhanget ska du tänka lite juridiskt också. Jag känner röda semaforer i nacken här. Hur länge har stupröret varit bortkopplat? Om det är länge så borde det finnas fuktgenomslag i källarväggen och fullt med vatten som står utanför. Om det är nyligen bortkopplat så kan man undra om säljaren har skönmålat vattenevakueringen genom att själv ta bort röret före köpet så att det inte skulle synas hur illa det nedgrävda röret var. I så fall har han sålt huset under svikliga betingelser och han kan misstänkas för bedrägeri mot dig genom att inte ha uppfyllt sin upplysningsplikt omvänt fört dig bakom ljuset. Om du berättar mer i den delen så ska jag svara dig här. Bara så att du vet så var jag Auktoriserad Fastighetsmäklare A.F.R. högsta graden av Gävle Handelskammare tillika besiktningsansvarig bankvärderare på min tid då omfattande KRAV stlldes på mäklare och därefter processjurist, så jag har sett en del. Idag är det knappast risk för mäklare att förlora licensen,.Bara de betalar den extra skatteavgiften till staten och till förbundet så brukar man klia varandra på ryggen för den som stämmer en annan har ändå minimal chans i tvistemål och köparen har i praktiken åtminstone 75% underläge av detta statliga svek mot mindre bemedlade medborgare.
/B.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.