Jag har en rund marmorskiva och ett underrede av gjutjärn med fyra "armar" med skruvhål. Nu behöver jag sammaföra dessa.

Arbetshypotes:
En träskiva limmas mot marmorskivan, och sedan skruvar man fast underredet i träskivan.

Frågor:
* Jag har spånskivor. Duger en spånskiva för detta ändamål? Bordet ska stå ute, men spånskivan kommer ju att vara i skydd från regn av marmorskivan
* Vilket lim ska jag använda för att limma marmorskivan mot spånskivan?
* Om inte spånskiva, vad för träskiva? OSB? Den kommer inte synas under marmorskivan...

Svart gjutjärnsunderrede för bord och blå stol med hjärtform i trädgårdsmiljö nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Osb och spån är precis lika olämpliga. Kan du inte limma stenskivan direkt mot järnet?
 
R RiKr skrev:
Osb och spån är precis lika olämpliga. Kan du inte limma stenskivan direkt mot järnet?
Med vad? (vilket lim i så fall?)

Tror att kontaktytan kommer att bli lite snål om man limmar mot järnet direkt. Leverantören av underredet rekommenderade en träskiva.
 
Stenlim t ex.

Om du är stadig på handen kan du även borra hål i skivan underifrån (men inte genom) där underredets hål sitter. Sätt i gängstång med hjälp av ankarmassa i hålen i bordsskivan och kapa till lämplig längd, samt skruva fast i underredet med muttrar. Borra försiktigt med stegvis mindre till större stenborr, så att det inte spricker, och använd djupstopp så att du inte borrar igenom.
 
direkt på järnet silikon eller tec7
plywood imellan tec7
 
ricebridge ricebridge skrev:
Stenlim t ex.

Om du är stadig på handen kan du även borra hål i skivan underifrån (men inte genom) där underredets hål sitter. Sätt i gängstång med hjälp av ankarmassa i hålen i bordsskivan och kapa till lämplig längd, samt skruva fast i underredet med muttrar. Borra försiktigt med stegvis mindre till större stenborr, så att det inte spricker, och använd djupstopp så att du inte borrar igenom.
Låter som rätt sätt, men också 100x för svårt och risk för haveri :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.