Vi har idag ett hur från -32 där tegel taket är dåligt och behöver bytas.
Jag har tänkt byta tak själv men undrar hur de är att byta takmaterial? Tänker att de är simplare och att lägga takshingel istället för att konka upp en massa nya telgelpannor. räcker de att lägga ny papp på råsponten och sedan takshingel? något annat att tänka på innan?
 
hyr/köp en spikpistol , det sparar du mycket tid och ork på.
 
Shingel är tacksamt att jobba med. Rek. klister på tub inte på burk plus spikpistol.
 
Jag vill veta mer om detta. Står också i begrepp att låta lägga om taket (lovat min skönare hälft att inte klättra runt däruppe själv ;) ).

Shingel verkar inte särskilt populärt i Sverige, hur kommer det sig? Är det att shingelns livslängd betraktas som kortare än betongpannans? För jag ser siffror på runt 30 år för shingel och 30-50 år för pannor.

Ni som lagt shingel, hur stort skilde det i pris, om alls? (Förutsatt att man lejer bort hela projektet). Är ni nöjda med utseendet?
 
  • Gilla
Mansson84
  • Laddar…
Billigt material, ca 25 tkr för ett tak på ca 250m2, vi gjorde jobbet själva, ganska enkelt. Utseendet bättre än vi trodde !
 
Det är ett relativt vanligt taktäckningsmaterial i Skåne. Ser väldigt trevligt ut tycker jag. Finns ju många färger och utseenden att välja mellan. Men som vanligt beror det väl på hus och omgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.