Utan att på något sätt förvänta mig exakta priser:
Är det någon som vet ungefär vad det kostar att installera ett vattenburet värmesystem i ett hus med elradiatorer?

Helst totalkostnad = material + arbete (exklusive nytt golv samt eventuellt färg och tapeter som jag inser kommer till)

* Huset är 1/2-plans med c:a 85kvm per plan.
* Kök, bad, tvättstuga, hall, v-rum samt 1 sovrum på entreplan.
* 3 sovrum, bad samt allrum på ovanplan.
* Byggt tidigt 90-tal.
* Platta på marken.

Önskemål:
Golvvärme på entréplan, radiatorer på ovanplan.
Frånluftsvärmepump.

Är det värt att satsa på golvvärme eller får man nöja sig med radiatorer även på entreplan?

 
Bob_the_builder
Kurre skrev:
Vad ska du värma upp huset med?
En frånluftsvärmepump altrar (vad jag vet ) ingen värme.
Den bara återvinner befintlig värme.
Åtminstone merparten av de FVP:ar som finns på marknaden har inbyggd elpanna (elpatron på 9kW är vanligt).
 
Kurre skrev:
Ok, då har man lärt sig det oxå.
Hade för mig att dom var ett komplement till befintlig uppvärmning för att få ner driftskostnaden.

/Kurre
Exakt! Och det är där den där elpannan på 9kw kommer in i bilden. Att den sedan sitter under samma plåtskal som vpn är väl en annan sak...:)
 
Jag tror du är på rätt väg när du vill byta värmesystem. Direktverkande el är inte det roligaste dessa dar.

Du bör definitivt byta till en värmepump. Frånluftsvärmepumpen återvinner ju enbart värmen i lutften som ventileras ut. Så vill du minska dina el och värmekostnader så skulle jag inte rekomendera att ersätta direktverkande el med en elpatron... Ur askan i elden så att säga.

Det finns andra VP på marknaden, bla jordvärme och bergsvärme, det är med dessa som du får mest "gratis" energi. OK, de har oxå inbyggd elpatron, men den används enbart som komplementvärme mycket kalla dagar.

Man brukar som riktmärke säga att för bersvärme så lönar den investeringen sig vid en bostadsyta >200m2
 
Bergvärme skulle naturligtvis vara trevligt men installationskostnaden är ju så oerhört mycket dyrare än andra typer. Vad jag tänkte på var en Nibe fighter som brukar installeras som standard i nybyggda hus.

Oavsett om jag väljer bergsvärme eller någon annan typ av "panna" så måste jag ändå dra rör för ledningen av vattnet till radiatorer alt. slang för golvvärme. Denna kostnaden är helt okänd för mig.

Om man försöker dela upp kostnaderna i :

* Panna (Nibe fighter)+ installation
* Rördragning + radiatorer alt. slang för golvvärme
+ installation

Vad hamnar totalen då på?
 
Hej!

När man beräknar för ombyggnad till vattenburet och fjärrvärme räknar man med en kostnad av 100000. I detta kostar värmeväxlaren ca 20-25000.

Detta kan ge en viss fingervisning.

Ett förslag är en vanlig värmepump typ luft/luft med dubbla konvektionsytor på ytter delen och 2-4 fläktelement på insidan. Till detta kan man sätta in en kamin och på så sätt få net kostnaderna.

På detta sätt borde man komma någonstans runt 25000 för värmepumpen, går att hitta billigare samt 15-20000 för kaminen. Fördel med kaminen är att man kan få värme även vid strömavbrott (kan vara bra vid nätstörningar). ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.