Hej, jag och min sambo har precis köpt ett torp och började att riva bort de gamla golven och väggarna. Vi vill gärna öppna upp köket genom att ta bort väggen till vardagsrummet men undrar nu om väggen är bärande. Delvis riven vägg i ett hus med en synlig dörr, exponerade träbjälkar och skadat gipstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet trävägg med synliga plankor och gammal vit dörr; potentiell bärande struktur ifrågasätts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjockleken är circa 7cm och det finns ett rum ovanför köket och vardagsrummet där väggen inte fortsätter uppåt.

Tror ni att vi kan riva bort väggen? Tack på förhand :)
 
Väggen ser inte direkt bärande ut, ser inga reglar? Kan du göra en enkel skiss som visar var i huset väggen är?
 
  • Gilla
Roflchopper
  • Laddar…
nej, vad jag har sett finns det inga.
 
  • Arkitektritning av en våningsplanslayout med markerade mått och cirkel runt köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, väggen ligger ju placerad som en hjärtvägg och skulle kunna vara bärande, men den del du börjat riva är ju inte bärande (inte i någon större utsträckning iallafall). Jag skulle ändå vara försiktig och ev ta ni en konstruktör eller erfaren snickare som får titta på det
 
  • Gilla
Roflchopper
  • Laddar…
Man ska vara försiktig med att dra slutsatser om väggar är bärande eller inte bara med utgångspunkt från hur de ser ut. En tretums plankvägg som det här är fråga om kan mycket väl vara bärande. Enklaste sättet att avgöra frågan är att ta reda på vilken riktning som golvbjälkarna ovanför har. Det ser ni direkt om ni tänker på att golvbrädorna ligger i rät vinkel i förhållande till golvbjälkarna.
 
  • Gilla
Roflchopper och 1 till
  • Laddar…
Köket och vardagsrummet ligger i den högra delen på bilden. Den andra bilden är rummet ovanför och jag tror att väggen ligger under den närmsta balken. Men som du säger är det nog bra att ta hit en erfaren snickare.
 
  • Röd husfasad med vita knutar, plåttak och en inglasad veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelat loft med synliga takbjälkar och lutande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som huset ser ut talar det mesta för att väggen inte är bärande. Men gör som jag sa, lyft på det som ligger på golvet så ni kan bedöma golvbrädornas (och bjälkarnas) riktning. Det tar inte många minuter.
 
  • Gilla
Roflchopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.