Jag skulle behöva hjälp med att begripa hur jag ska få till längd och vinkel på mina takbalkar på altanen. Det blir ett pulpettak som i ena änden fästs i bärlina i husfasaden och i andra änden i bärlina som bärs av stolpar. Att lägga balkarna ovanpå främre bärlina är inget alternativ pga höjderna.
Bakre bärlina mot husfasad 45x220
Främre bärlina 56x225
Balkarna 45x220

Min tanke är att sätta en 45x45 i nedre kant på bärlinorna och ta ur i takbalkarna för att kunna lägga dom där och slippa en massa vinkeljärn och liknande. Tillverkar sedan lösa tassar för takutsprånget på framsidan.

Det jag inte lyckas begripa är hur jag ska mäta för att få framkanten på takbalken i korrekt höjd i förhållande till främre bärlinan. Rimligen måste ju framkanten på takbalken lira med främre kanten på bärlinan för att det inte ska bli en böj på metallprofilerna till taket (kanalplast)... Hur räknar man fram det? Och hur får man korrekt vinkel på takbalk i fram- och bakdel?
 
C crillux skrev:
Jag skulle behöva hjälp med att begripa hur jag ska få till längd och vinkel på mina takbalkar på altanen. Det blir ett pulpettak som i ena änden fästs i bärlina i husfasaden och i andra änden i bärlina som bärs av stolpar. Att lägga balkarna ovanpå främre bärlina är inget alternativ pga höjderna.
Bakre bärlina mot husfasad 45x220
Främre bärlina 56x225
Balkarna 45x220

Min tanke är att sätta en 45x45 i nedre kant på bärlinorna och ta ur i takbalkarna för att kunna lägga dom där och slippa en massa vinkeljärn och liknande. Tillverkar sedan lösa tassar för takutsprånget på framsidan.

Det jag inte lyckas begripa är hur jag ska mäta för att få framkanten på takbalken i korrekt höjd i förhållande till främre bärlinan. Rimligen måste ju framkanten på takbalken lira med främre kanten på bärlinan för att det inte ska bli en böj på metallprofilerna till taket (kanalplast)... Hur räknar man fram det? Och hur får man korrekt vinkel på takbalk i fram- och bakdel?
Det är i stort sett exakt detta moment jag kommit fram till i mitt bygge och jag har också kliat mig i huvudet en hel del. Jag har det dock lite enklare då jag kommer köra med pulpettak och kommer därför ha liggande 45x70 över takbalkarna. Detta innebär att jag inte behöver ta hänsyn till den vågräta delen av den främre bärlinan dä taket ändå kommer gå fritt över denna.


För att få till rätt vinkel i ändarna på takbalkarna utan att först behöva ta en ingenjörsexamen tänker jag testa med att mäta höjdskillnaden mellan den bakre och främre bärlinorna. Den skillnaden bör vara omkring 35 cm.

Därefter tänker jag att jag mäter upp den givna höjdskillnaden (35 cm) från golvet i bakkant och måttar med takbalken mot denna. (Främre delen av takbalken kommer nu alltså vara i golvnivå i lodrät linje med främre bärlina.) Sedan drar jag ett lodrätt streck i båda ändar av takbalken med vattenpasset som stöd, vilket borde innebära att jag får rätt vinkel på ändarna.

När denna vinkel är kapad är det en smal sak att göra en mall av en liten bit av bärlinan (eller annan regel) och en bit 45x45, som jag sedan markerar på takbalken och kapar efter. Du borde kunna göra något liknande

Om du vill ha överkant på takbalken i linje med framkant på främre bärlina borde du kunna räkna ut hur mycket uppstick du ska ha i bakkant baserat på bärlinans bredd och vinkeln på taket.
På 56 mm och 6 graders lutning ger det ett uppstick i bakkant på 5,89 mm. På 5 graders lutning blir uppsticket 4,9 mm.

(Jag gjorde det lätt för mig och använde beräkningsverktyg för nockhöjd här: https://www.xlbygg.se/herok/tipsochrad/berakningsverktyg/berakna-vinklar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.