Hej, håller på att bygga nytt på vår skärgårdstomt. Har en borrad brunn med klart, luktfritt vatten som dessutom smakar gott. Dessvärre har vi fått svar från ett vattenprov att det är alldeles för mycket Radon i vattnet samt lite för mycket Uran och Natrium. Detta har medfört att en tidigare fundering på avsaltningsanläggning åter blivit aktuell. Skulle ju vara skönt med "obegränsad" tillgång till vatten och slippa dyra filter när vi ändå inte vet hur tillgången på vattnet är. Fastigheten har brukat väldigt lite vatten de senaste tio, tjugo åren men nu bygger vi två hus med varsina duschar, vattentoaletter, samt kök.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av moderna avsaltningsanläggningar?
 
Totte_S
Har bara testat vatten från en anläggning och det är rätt imponerande. Satt i ett mindre fartyg som tog sjövatten rakt av. Finns en el/vvs firma i Stockholm - Svanströms el och vvs - där ägaren hade ett fartyg som hobbyprojekt. Han visade upp sin anläggning och talade sig varm för den. Håkan Svanström delar säkert med sig av bra tips om du vill kolla med honom. Han är lättgooglad...
 
Hej, inga andra som har erfarenhet av avsältningsanläggningar? Behöver ta beslut inom kort och skulle hemsk gärna ta del av andras erfarenheter.
 
I båten har jag en avsaltningsanläggning men jag har inte provat den än så erfarenheter saknar jag.
Jag gjorde dock en genomgång på den nyligen och bytte ut membranet.

Du kommer inte att slippa dyra filterkostnader, membranet kostade 10.000Kr. Beräknad livslängd är ca 10 år men det är väldigt beroende av en massa olika förutsättningar.
 
Hej, Kom i kontakt med detta för en restaurang vars borrare hade borrat för djupt med salt i vatten som följd. Jag var där i ett avloppsärende som konsult. Men fick frågor kring denna utrustning också. Detta var ett roslagsfilter av typen RO dvs membran. Det man hade problem med var kapaciteten och den höga kalkhalt som satte igen filter. Kapaciteten räcker inte till mer än ett litet tappställe ca 3l/min. Men som denna kund gjorde vara att tillföra lite automatik plus en stor plasttunna på 120 plus tryckpump. Så den fyllde på renat vatten i en tunna som sedan en pumpautomat pumpade till byggnad. Kalken fick tas med jonbytarfilter. Me har du ej kalk så slipper man detta. Så dessa små RO filter har svårt att hantera flera större problem, salt och kalk. Det är en del vanliga filter i denna burk som skall bytas, finfilter och kolfilter. Membranfiltret renar sig själv. Så denna setup minskas även radon via avluftning i tunnan som kan förstärkas med luftpump och syresten modell stor för akvarier.
 
Vi har haft motsvarande problem men ville inte satsa på en stor avsaltningsanläggning. ’vi har installerat en Radonette plus filter för allt vatten men dessutom en liten osmotisk rening under diskbänken där vi tar dricksvattnet. Ibland tappar vi också upppå flaska och har i kylen. Har nu haft denna lösning i ett år och utan problem.
vi har både järn och manganfilter.
 
  • Gilla
Montyhill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.