Jag är på jakt efter en diamantklinga att montera i min
gersåg. Föratt kapa ränndalar (Vittingepannor). Det blir så fult när man kör med vinkelslip.
Men sågen kanske tar mycket stryk av allt elakt damm?
Kanske borde hyra en maskin?

/Thrax
 
thrax skrev:
Jag är på jakt efter en diamantklinga att montera i min
gersåg. Föratt kapa ränndalar (Vittingepannor). Det blir så fult när man kör med vinkelslip.
Men sågen kanske tar mycket stryk av allt elakt damm?
Kanske borde hyra en maskin?

/Thrax
Efter höstens övningar kan jag med säkerhet säga att det inte alls blir fult med vinkelslip. Man måste använda kikare för att se att det inte är "maskinkapat".

Jag umgicks också med tanken att sätta en klinga i Boschen men med tanke på hur grisigt det är är jag glad att forumet övertygade mig om att en vinkelslip funkar bra.

Tittade också på julas klinkerkapar men ingen av dom är tillräckligt stora för att ta vittinges tvåkupiga (motorn sitter för lågt).

Hyra en maskin gick också bort - jag blev mest sur på den subjektiva prissättningen på slitaget på diamantklingan. 600sek per millimeter vill jag minnas.

Så här gjorde jag och det gick utmärkt:

http://www.mugglo.net/ute/tak/


Jag hade kapade förövrigt motsvarande fyra rändalar + alla plattor i översta raden (30meter nock). Många plattor blir det.
 
Jag kapade mina Vittinge T11 ränndalar med lilla vinkelslipen och helt slät diamantskiva. Det är som att såga i smör och den skurna kanten blir nästan
för bra. Pannorna har ju "liv" med tanke på att de är våtpressade, så varför bemöda sig med något som tar död på det utseendet?

DSC01899.jpg

Tror för övrigt att gersågen inte är byggt för att klara slipande damm, det är däremot vinkelslipen...om den är av god kvalitet.
 
MathiasS:

Den klingan du använde må ha fungerat bra, men en helt slät fungerar faktiskt bättre. Har testat själv. Avverkningen är livvärdig, men den släta hugger aldrig.
 
Johan Gunverth skrev:
MathiasS:

Den klingan du använde må ha fungerat bra, men en helt slät fungerar faktiskt bättre. Har testat själv. Avverkningen är livvärdig, men den släta hugger aldrig.
Ok, ja, jag har bara kört med den på bilden - det funkade bra så jag hade ingen anledning att testa något annat. Ska kapa lite kakel senare med vinkelslipen - då ska jag se till att skaffa en slät skiva.

Det som däremot gör underverk på flera sätt är vattenbesprutningen. Dels slipper man lägga rökridå i hela kvarteret och dels så tyckte jag att avverkningen gick bättre med ordentligt med vatten tillsatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.