Hade en hantverkare hemma som skulle installera och montera en spis (inklusive såga i bänksskivan). Under arbetets gång bestämde vi gemensamt att han skulle byta fötter då originalfötterna var för låga (85 cm) för bänksskivan. Det låg däremot högre fötter i en påse i spisen som skulle göra att den kom i höjd med bänksskivan (91 cm). Han ställde spisen på sniskan och började vrida på fötterna varpå spisen välter baklänges. Då den väger ca 65 kg blev det en ordentlig duns.
Metallhöljet på baksidan åkte av, en liten del av glaset på spishällen sprack och det blev ett antal bucklor. Stickkontakten hamnade under spisen och gick sönder i många små bitar. Hantverkaren skruvade ihop höljet och bytte stickkontakten. Vi tittade på laminatgolvet och upptäckte ett litet hål samt två repor.
I efterhand menade hantverkarens chef att fotbytet inte var en del av uppdraget och att det gjordes som en vänskapsgest. Men till slut fick jag honom att anmäla det till deras försäkringsbolag som en ansvarsskada. Dock bestrider bolaget att golvskadorna skulle vara orsakade av dem.
Nu ställer jag mig frågan om det är bäst att ta detta via försäkringsbolaget eller om jag ska gå med på en förlikning på sidan? En förlikning innebär att jag får spisen utbytt och installerad direkt, dock ingen ersättning för golvet. Försäkringsärendet kanske gör att jag får ersättning för golvet, men jag misstänker att det kommer att ta längre tid. Har bifogat en bild där jag märkt ut golvmärkena och att de rimligtvis har tillkommit av att spisen föll.
Har någon erfarenhet av detta?
Spisen vill jag inte använda innan jag får en ersättningsspis då den med hög sannolikhet har fått inre skador. Därtill har hantverkaren sågat i bänkskivan snett och felaktigt. Hålet är upp till 1 cm bredare framtill. Han menar att han gjorde detta för att man ska kunna vicka ut spisen lätt. Men jag ställer mig högst tveksam till detta och skulle vilja reklamera även detta.
Metallhöljet på baksidan åkte av, en liten del av glaset på spishällen sprack och det blev ett antal bucklor. Stickkontakten hamnade under spisen och gick sönder i många små bitar. Hantverkaren skruvade ihop höljet och bytte stickkontakten. Vi tittade på laminatgolvet och upptäckte ett litet hål samt två repor.
I efterhand menade hantverkarens chef att fotbytet inte var en del av uppdraget och att det gjordes som en vänskapsgest. Men till slut fick jag honom att anmäla det till deras försäkringsbolag som en ansvarsskada. Dock bestrider bolaget att golvskadorna skulle vara orsakade av dem.
Nu ställer jag mig frågan om det är bäst att ta detta via försäkringsbolaget eller om jag ska gå med på en förlikning på sidan? En förlikning innebär att jag får spisen utbytt och installerad direkt, dock ingen ersättning för golvet. Försäkringsärendet kanske gör att jag får ersättning för golvet, men jag misstänker att det kommer att ta längre tid. Har bifogat en bild där jag märkt ut golvmärkena och att de rimligtvis har tillkommit av att spisen föll.
Har någon erfarenhet av detta?
Spisen vill jag inte använda innan jag får en ersättningsspis då den med hög sannolikhet har fått inre skador. Därtill har hantverkaren sågat i bänkskivan snett och felaktigt. Hålet är upp till 1 cm bredare framtill. Han menar att han gjorde detta för att man ska kunna vicka ut spisen lätt. Men jag ställer mig högst tveksam till detta och skulle vilja reklamera även detta.
Redigerat:
Är golvet också nytt? Om inte så skulle jag skippa det kravet och be om någon hundralapp avdrag på fakturan till produkter för att laga golvet.
Vill dom inte gå med på det så släpp det kravet då det blir omöjligt att bevisa att skadorna inte redan fanns där.
Är bänkskivan ny eller varför kapades den?
Oavsett så är det ett skitargument hantverkaren kommer med. Bänkskivan ska såklart gå jämns med spisen.
Vill dom inte gå med på det så släpp det kravet då det blir omöjligt att bevisa att skadorna inte redan fanns där.
Är bänkskivan ny eller varför kapades den?
Oavsett så är det ett skitargument hantverkaren kommer med. Bänkskivan ska såklart gå jämns med spisen.
Hej Robert63, du verkar vara trevlig. Hantverkaren skulle installera och montera spisen. Fötterna som satt på spisen räckte upp till 85 cm, under standardhöjd för bänkskiva från IKEA. Det fanns extrafötter i spisen som räckte upp till 91,5 cm. När hantverkaren skulle byta till dessa fötter så tiltade han spisen och den åkte i backen. Hur kan det vara mitt misstag?Robert63 skrev:
I mina ögon är installation och montering klar först när spisen står i samma höjd som bänkskivan, inte 6 cm under som den hade gjort med originalfötterna.
Redigerat:
Hantverkaren måste väl ändå ta ansvar för skador som han orsakar. Oavsett vad han gör. Personligen skulle jag tycka att skivan var det värsta i den installationen. Den var inte snygg, en buckla på baksidan och en liten flisa på undersidan av hällen ser man inte, men den skivan syns ju direkt.
Golvet har två år på nacken, dock inte speciellt dyrt och skadorna är inte så noterbara. Tror man skulle kunna fixa till det med lite polish. Funderar också på om det kanske är bäst att strunta i den trots allt. Ersättningen för golvet lär ändå vara marginell.H Holmspel skrev:Är golvet också nytt? Om inte så skulle jag skippa det kravet och be om någon hundralapp avdrag på fakturan till produkter för att laga golvet.
Vill dom inte gå med på det så släpp det kravet då det blir omöjligt att bevisa att skadorna inte redan fanns där.
Är bänkskivan ny eller varför kapades den?
Oavsett så är det ett skitargument hantverkaren kommer med. Bänkskivan ska såklart gå jämns med spisen.
Bänksskivan är helt nyinköpt. Det skulle varit en spishäll men pga dålig elförsörjning i huset fick det bli en spis. Vi stod och kollade på bänkskivan direkt efter han hade sågat ut den. Han kommenterade snabbt att ojämnheten berodde på att man skulle kunna vicka på den. Men det kändes verkligen som ett argument som han kom på i stunden. Det kanske får bli att man reklamerar det jobbet i efterhand eller ber honom att dra av det på fakturan. Men det lär han definitivt bestrida.
Redigerat:
Nog för att du har satt i system att ta hantverkarens parti i alla frågor oavsett vad det gäller, men här måste du ju skämta aprillo?Robert63 skrev:
Allt som hantverkaren gör ingår i uppdraget.
Uppdraget var att montera en spis, till spisen fanns det ben av olika längd. Givetvis ska spisen monteras med rätt ben. Hur ska man annars kunna slutföra uppdraget?
@mortenbolle Jag skulle acceptera ett prisavdrag för golvet mot att det repareras - det där går att fixa med filler/spackel avsett för detta. Glashällen skulle jag vilha ha utbytt till en hel. Intryckt bakstycke kan man ju skita i, men vad säger butiken du köpt spisen av - gäller garantin? Om garantin gäller och du är nöjd i övrigt, låt det passera, om inte får även detta regleras.
Var du själv delaktig i benbytet får du kanske fundera på en annan lösning, jobbade hantverkaren på egen hand skulle jag agera enligt ovan.
Hantverkaren har erbjudit sig att byta ut spisen mot en helt ny av samma modell. Men då ska vi strunta i golvet. Jag tycker det kan låta som bra deal då det blir en snabb lösning för alla. En skadereglering kan ju ta sin lilla tid och det känns tveksamt att de helt kommer att byta ut spisen. Var inte delaktig i benbytet utöver att jag sa ok till hantverkaren att utföra arbetet.MathiasS skrev:Nog för att du har satt i system att ta hantverkarens parti i alla frågor oavsett vad det gäller, men här måste du ju skämta aprillo?
Allt som hantverkaren gör ingår i uppdraget.
Uppdraget var att montera en spis, till spisen fanns det ben av olika längd. Givetvis ska spisen monteras med rätt ben. Hur ska man annars kunna slutföra uppdraget?
@mortenbolle Jag skulle acceptera ett prisavdrag för golvet mot att det repareras - det där går att fixa med filler/spackel avsett för detta. Glashällen skulle jag vilha ha utbytt till en hel. Intryckt bakstycke kan man ju skita i, men vad säger butiken du köpt spisen av - gäller garantin? Om garantin gäller och du är nöjd i övrigt, låt det passera, om inte får även detta regleras.
Var du själv delaktig i benbytet får du kanske fundera på en annan lösning, jobbade hantverkaren på egen hand skulle jag agera enligt ovan.
Golvet skulle jag kunna fixa till själv då det är så pass små repor.
Att han sågade ut bänkskivan snett blir däremot svårt att åtgärda. Där funderar jag på att kräva avdrag på fakturan alternativt reklamera jobbet om han börjar ifrågasätta det.
Ligger aluminiumlisten uppepå går det kanske att rädda skivan. Men så där ska det inte se ut.
Bästa svaret
Håller med om att bytet av fötter är en del av uppdraget, om inte så borde hantverkaren varit tydlig med detta. Det minsta man kan kräva är att de åtgärdar spisen (ny eller lagad inklusive garanti) samt bänkskivan. Skadan på bänkskivan är väldigt iögonfallande och inget man vänjer sig vid eller glömmer bort med tiden. Om spisen föll på det ställe du har hittat märkena så borde det dessutom inte vara orimligt att de uppkom pga spisen. Om du är schysst och fixar golvet på egen hand så tycker jag firman ska vara nöjda att det inte blev dyrare än så för deras del.
Medlem
· Västernorrland
· 10 738 inlägg
Hur ser ts egen försäkring ut? Det enklaste måste ju vara att ta det på sin egen försäkring och sen låta hantverkaren betala självrisken som goodwill för fadäsen. Visst är det hantverkaren som orsakat skadan men vem som ersätter lär ju vara egalt.
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka; besiktning m. dolda-fel försäkring eller inte?
Köpa & Sälja hus -
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar -
Stulen telefon - köpa ny direkt eller vänta på försäkring?
Försäkringar -
Gips i garagetak eller inte? Försäkringsbolag osv
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sälja dödsbo - friskrivning eller försäkring?
Köpa & Sälja hus