Hej, jag har precis köpt ett hus där stuprören är bortkopplade från backen, vattnet mynnar alltså ut vid grunden istället för att rinna ner i dagvattenbrunnen. Detta stressar mig lite eftersom det är källare i huset och de förra ägarna vet ej varför de är bortkopplade. Min fråga är: vet ni vem jag ska höra av mig till ang. detta? Alltså om man vill koppla på dem igen. jag antar att de behöver besiktigas eller något först? Men vem ringar man? Och om det är fel på rören som går ner i backen, kan man ta detta på dolda fel då det inte står något om det i besiktningspappren?
 
Redigerat:
  • Gilla
HGF115
  • Laddar…
Tyder på att det är nåt styr med dagvattnet, måste ju finnas någon anledning till att de var bort kopplade.

Och nej. Saker som syns tydligt är inte dolda. Dock så kan man tycka att en besiktningsman skulle ha påpekat det.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Troligen bortkopplade för att rören utmed grunden blivit trasiga.
Knappast "dolt fel" eftersom du enkelt ser att stuprören inte går ner i grunden och då skall du själv se till att få gjort en grundligare besiktning av detta, innan köp.

Det går säkerligen inte bara att koppla på, utan grunden får grävas upp och nya rör läggas dit.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Tyder på att det är nåt styr med dagvattnet, måste ju finnas någon anledning till att de var bort kopplade.

Och nej. Saker som syns tydligt är inte dolda. Dock så kan man tycka att en besiktningsman skulle ha påpekat det.
han sa bara att de var bortkopplade när dom flyttade in för fem år sedan men att de inte vet varför.
 
  • Gilla
Peter_L
  • Laddar…
Beror ju helt på, vart leds dessa i backen? Är det till kommunala ledningar i gatan eller en egen stenkista? Prova häll vatten och se om det rinner undan i dom. Dolda fel blir nog svårt då du ju sett att dom va bortkopplade.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
MultiMan
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
han sa bara att de var bortkopplade när dom flyttade in för fem år sedan men att de inte vet varför.
Då vet du iaf att förre ägaren inte brytt sig om att underhålla huset ordentligt eller tagit reda på hur det ska skötas, så var beredd på andra fel.

Minst 5 år med takavvattningen direkt mot grunden kan ställa till mycket, särskilt om det finns källare.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Är det någon privat firma som pysslar med dränering osv. som jag bör ringa till för att de ska se över rören? Eller ringer man först kommun för att se om man får koppla på? Hur funkar det? Vattnet som de ska rinna ut till är kommunalt
 
MultiMan
Det kan ju finnas olika förklaringar till att stuprören kopplats bort:

1. Stopp pga trasiga rör och/eller stopp i lokal stenkista.
2. Kommunen har inte separata dagvattenrör och numera förbjudit påkoppling av dagvatten till befintligt avloppsnät pga överbelastning.
3. Läckage in i källare pga uttjänt dränering runt huset (som sagt, finns det källare?).
4. Vatten kanske tryckts upp i avlopp i källare pga tidigare nämnda stopp pga invuxna rötter/spruckna rör.
5. Annan orsak.
 
  • Gilla
Sylvek och 3 till
  • Laddar…
I äldre hus, med enskilt avlopp, var det rätt vanligt att stuprören leddes till avloppsanläggningen, vilket inte är så bra. Vid skyfall spolas fast slam igenom brunnen, och ut i infiltrationen och förstör den.

Det kan ibland vara ett skäl till att stuprören kopplas bort.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Hej, jag har precis köpt ett hus där stuprören är bortkopplade från backen, vattnet mynnar alltså ut vid grunden istället för att rinna ner i dagvattenbrunnen. Detta stressar mig lite eftersom det är källare i huset och de förra ägarna vet ej varför de är bortkopplade. Min fråga är: vet ni vem jag ska höra av mig till ang. detta? Alltså om man vill koppla på dem igen. jag antar att de behöver besiktigas eller något först? Men vem ringar man? Och om det är fel på rören som går ner i backen, kan man ta detta på dolda fel då det inte står något om det i besiktningspappren?
ta detta på doldafel?
Ta det på ditt renoveringskonto istället :)
 
  • Gilla
Jockas021 och 1 till
  • Laddar…
Anledningarna kan vara många. Hos mig så var de också bortkopplade av föregående ägare.
Han nämnde något om att rören i marken frusit sönder alternativt att han plockade bort dem eftersom det var risk för att de skulle frysa sönder. Minns inte exakt hur han sa.
Han hade då också isolerat källaren från insidan vilket han också trodde hade/kunde medfört större frysrisk på rören utanför. (Nu har jag dock rivit bort den isoleringen. Har tänkt tanken på att låta filma de gamla rören men det har inte blivit av. Har rör/rännor kopplade på alla stuprör som leder ut vattnet 2-3m bort från grunden. Tomten består mest av sprängsten och ligger högt upp på gatan så för närvarande fungerar avvattningen ändå utmärkt, även om lösningen kanske inte är den vackraste
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Ja frågan om dolt fel kan vi kanske avverka direkt. Detta låter som ett av de mest tydliga "inte dolt felsfrågorna" på länge. Det finns inte en chans att det skulle gå som dolt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Koppla på utanpåliggande rör så du åtm leder bort vattnet tills vidare från grunden.

Sen är det bara börja gräva och undersöka.
Är det erat första hus?
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det kan ju finnas olika förklaringar till att stuprören kopplats bort:

1. Stopp pga trasiga rör och/eller stopp i lokal stenkista.
2. Kommunen har inte separata dagvattenrör och numera förbjudit påkoppling av dagvatten till befintligt avloppsnät pga överbelastning.
3. Läckage in i källare pga uttjänt dränering runt huset (som sagt, finns det källare?).
4. Vatten kanske tryckts upp i avlopp i källare pga tidigare nämnda stopp pga invuxna rötter/spruckna rör.
5. Annan orsak.

Ja det finns källare i huset. Men om vi ponerar att det är nr2. Överbelastning. Vad säger man i kommunväxeln för att bli kopplad till någon som ansvarar för detta? Så de kan koppla på
Mig. Jag bor i ett stort bostadsområde med ca. 100 hus i området. Vissa är påkopplade, andra inte.. kanske beror på just överbelastning o man behöver koppla om på något vis?
 
  • Gilla
Björn72
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Koppla på utanpåliggande rör så du åtm leder bort vattnet tills vidare från grunden.

Sen är det bara börja gräva och undersöka.
Är det erat första hus?
tack för tipset! Ja det stämmer. Det är vårat första hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.