Hej,

jag har ett hus där vi i dagsläget inte har någon jordkabel draget till elementen utan elementen, 400v är sk dubbelissolerade Isolationsklass 2. Nu undrar jag om det finns någots oljefyllda element som också har Isolationsklass 2 eller är det enda sättet att installera oljefyllda element att man drar in jordkabel överallt?

/Ored
 
Varför vill du ha oljefyllda element?
 
Jag vill ha oljefyllda element därför att det oftast ger behagligare inomhusklimat och inte bränner damm samt att jag måste byta ut några element som gått sönder eller inte ger tillräckligt med värme. Dom befintliga elementen är från 70-talet.
 
Moderna PWM-styrda element med elektronisk termostat har samma egenskaper utan oljan.
 
Som sagt moderna element är billigare och minst lika bra som oljefyllda. Det som du ska vara noga med är att du köper element med nog hög effekt minst 70 Watt/m2. Hög effekt innebär ingen ökad energiförbrukning men lägre temperatur på elementen. Då dom oljefyllda elementen kom en gång på 70 talet var dom bättre än "vanliga" men på dom senaste 50 åren har utvecklingen sprungit ikapp och om dom oljefyllda. Vill du veta mer så finns det rätt mycket här på forumet om du använder sökfunktionen.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.