Hur bra är det att förvara sitt virke som man tänkt använda till våren ute under en presenning fram tills dess? Det rör sig mest om div reglar och råspont? Har ingen plats/möjlighet att förvara det innomhus eller under tak. Finns det några bra knep när man ska förvara det ute så att man inte har en hög krokiga och sneda bräder när man ska börja bygga sin friggebod framåt vårkanten.
 
Virke skall förvaras staplat med ribbor mellan varje varv så att luften kan lufta igenom. Ca. 1 meter breda staplar med tre till fyra ribbor på jämna avstånd i varje varv och med ribborna exakt mitt för/ovanför varandra i de olika varven så att trycket blir lika. Ribborna ska vara lika tjocka och inte för breda. Ju högre staplar, desto större vikt och desto mindre risk för krokighet. Det grövsta virket lägger du underst då risken att det kroknar är större. Presenning är inte den optimala täckningen - i synnerhet inte lättpresenning då den inte är tät. Plåt är bättre men om du inte har annat bör du ordna så den inte ligger ann mot virket (tex. med lastpallar överst). Råspont som ju är torkat skulle jag personligen inte ha ute alls. Rått virke däremot mår bättre av att vara ute där det luftar.
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Tanken var väl att lagra torkat virke ute, inte att torka rått virke till sommaren?
På sågverken lagras sågat torkat virke under tak eller under plasthuv, ibland under månader. Samma sak skulle en presenning kunna göra, håll den dock öppen undertill så att eventuell fukt kan vandra ut (och in) som den vill. Viktigare är att lägga stapeln minst 30 cm över mark så att regn inte stänker upp på virket, då blir det lätt mögel. Det är mycket viktigt att presenningen är tät upptill, läcker det blir det stora problem, kolla alltså. Eller spika ihop ett tillfälligt skjul med presenningsväggar och tak.
Ströläckt mellan varje virkeslag behövs inte, virket är väl torrt? Försök stapla i minskade längd så att det inte hänger ned för mycket :)
 
Jag vet inte var Betula bor men där jag bor är det så fuktigt ute att det torra virket inte är torrt särskilt länge. Självfallet måste virket en bra bit upp från marken. Man kan säkert göra på många sätt - det enda som händer om det går fel är att virket möglar/blånar och det är ju inte hela värden. Min far har sågverk/brädgård och han förvarar då allt virke staplat med ribbor emellan med undantag för det som är innomhus.
 
Jag har förvarat regelvirke, klyvsågade fasadplank, osv osv utomhus i ett par år nu. Det går alldeles utmärkt. Lägg lite tid på att få underlaget helt plant så slipper man krokiga brädor. Jag har plast och press som skydd och försöker lägga något mellan pressen och virket för att få luftcirkulation. Det verkar ha fungerat bra.
 
och jag vill lägga an på fukten underifrån. Jord eller gräs är inget lämpligt underlag.
Lastpallar är bra att börja lägga på, då de låter luften cirkulera. 3 st. räcker till 5 meters längder. Sedan ribbor mellan, som nämns ovan.
För att se hur viktigt det är med att brädorna blir rätt lavade, om dom inte skall användas som korkskruvar, så gör ett besök hos någon ByggMax butik :surprised:
 
Jag bor i Göteborg och här är rätt hög luftfuktighet pga. havet men någa problem med lagring av virke under presenning på rätt sätt har jag inte sett. Virke som lagras utomhus under tak (presenning eller riktigt tak spelar mindre roll) utan att utsättas för direkt nedebörd uppifrån, från sidan eller underifrån kommer hålla 22-15% fuktkvot i normalt svenskt utomhusklimat beroende på årstid. Lägst på våren-försommaren och högst på höst-vinter. Vanligt byggvirke torkas normalt till ca: 18% dvs. mitt i detta intervall. Egentligen i hösta laget för inomhusbruk men men...det är därför vi får måla panelen en gång till efter några månader.
 
Finns ingen anledning att strölägga virke som redan är torrt.
Jo, förresten det är bra att lägga in tunna (5x30) "bindströn" någonstans kring var 5-10:de lager för att stabilisera traven lite :)

Vad gäller täckning räcker det med regnskydd uppifrån, men då helst tilltaget så att det inte kan regna in från sidan. Det är lättare för ev fukt att vandra ut om sidorna är öppna ;) 5-sidig täckning (topp + sidorna) blir ju som en plastmössa med viss risk för kondens under toppen.
Den nogranne ser naturligtvis till att placera stapeln på väldränerad mark och gärna med en fuktspärr (plast?) på marken och sedan rejält med luft under stapeln.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.