Jag har sett att man i vissa instruktioner även tycker att man skall täta med någon gummigucka utvändigt på fönster och dörrar. Det struntar jag högaktningsfullt i. Ordentligt med isolering och sedan vindtätt med fönstersmygar är min melodi.
 
Hej

Ska det vara enligt kostens alla reglöer skall det finnas en ångspärr på den sida som vätter mot den varma sidan dvs inåt. Det finns speciella liste att köpa för ändamålet.
Personligen håller jag dock med föregående inlägg (MathiasS) och skippar allt vad ångspärr heter. På 20-talet, som mitt hus är ifrån, fanns inget som hette ångspärr och det har ju fungerat utmärkt. Problemet skulle eventuellt komma om man isolerar huset för mycket och får kondensutfällning i isoleringen (som man får om man exempelvis isolerar vinden för mycket i gamla hus.
Bra passning på foder etc är viktigt så att det inte blåser in i isoleringen som då förlorar sin egenskap.
 
Charlie skrev:
Enklast möjligt alltså. Det låter bra det.

MathiasS: Jag är lite impad av att du loggar in på byggahus.se innan kl 7 en lördagsmorgon!!
Well, det är ett bra sätt att vakna på.... just idag skulle vi till några kompisar norr om stan och gräva tillbaka jord efter dränering så det var läge att gå upp tidigt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.