Jag är verkligen kass på att pruta...

Hur gör man det hos en bilhandlare? Och hur mycket kan man anse ”normalt” att pruta och vara nöjd med? Eller ska man inte pruta alls, är det tabu? :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Köper du nytt eller begagnat?
Byter du in en bil?

Inbyte kan innebära att bilhandlaren prutar motsvarande på din gamla bil.

Ny bil med några utrusnibgspaket och tillbehör tror jag bortåt 10%, du kan be olika handlare om offerter så får de pruta åt dig.

Begagnat beror lite på vad handlaren bytt in bilen för, något du inte vet, samt om den är rätt prissatt jämfört med andra liknande till salu.

Det kan vara enklare att få saker på köpet än att pruta ner summan. Vinterhjul tex om det inte ingår redan, eller kanske dragkrok.

Senast jag köpte påpekade jag att bilen var högt prissatt, vilket stämde oxh den hade stått osålda rätt länge. Handlaren sänkte 20 000 och sedan prutade jag ytterligare 9000 och sa att för det priset köper jag. Först hade jag provkört på plats. Jag misstänker att de får många låga bud på mail där de inte är säkra på om kunden verkligen är intresserad.
 
Jag är också kass på att pruta, men min svärfar var bilhandlare och han lyckas alltid pruta på allt utan att ens försöka. I hans fall beror nog mycket på att han känner ”alla” i närområdet.

Ofta är det nog lättare att se till att man får med extra tillbehör som vinterdäck eller drag till ett bra pris.
Sen kan det ju skilja väldigt mycket mellan olika bilar hur mycket marginal handlaren vill ha. En bil som stått i hallen länge vill de nog ofta bli av med. En populär och lättsåld bil kanske svårare.
Eventuellt inbyte göra stor skillnad, och ibland kanske lättare att få ett bra inbytespris om det är en lättsåld bil. En udda och svårsåld bli som bara blir bekymmer vill de inte ha in...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
Det klassiska är väl att sparka lite på däcken(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det kan vara lättare att snacka åt sig diverse tillbehör än att faktiskt pruta på priset.
 
För ny bil så har jag hört att Volvo anställda får 12% rabatt.
Stämmer rätt bra med de två senaste Volvo jag köpt (V60, 2014 11% och V90 2020 13%).

Gäller dock att tajma rätt så handlarna har centrala paket att använda sig av (V90 tex beställde jag när det var kampanj på Inskription paket med 50% rabatt och kampanj på vinterdäck).
Inget inbyte i någon av affärerna utan det säljer jag själv (vilket för V60 gav ca 30kkr mer än vad handlare erbjöd i inbyte)

Så för en ny bil skulle jag sikta på >10% rabatt genom att be om offert från flera handlare (och i olika namn, vi skickade till Bilia i mitt och i min frus namn då de har olika säljkontor i Malmö vs Lund, men säkert koordinerar emellan)

För begagnat är det vanskligare då det inte är exakt samma objekt man kan jämföra mellan. Dock är handlarna sugna på att stänga affärer innan kvartal och halvårsbokslut (iaf de stora märkeshandlarna). Har en bekant till familjen som har stor oberoende begagnad firma och som köper loss från märkeshandlarna när de behöver tömma lagret för att frigöra kapital inför halvårsbokslut. Så det kan vara en bra tajming för att pruta.
 
Det gäller begagnad bil 1-3år gammal beroende på vad jag väljer. Har två objekt jag är intresserad av, en BMW 520 2016 och en Volvo V90 2019, båda bra utrustade till bra pris. V90 har ingen dragkrok och inga vinterdäck dock, så här har jag kanske ett förhandlingsläge till något.
Kan inte riktigt bestämma mig vilken av dessa två jag är mest intresserad av dock. :)

Ingen inbytesbil blir det. Den vi har behåller vi.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag kan av egen erfarenhet säga att det kan vara värt att köpa Bmw av märkeshandlare med vad de kallar "premium selection". Då får du två års service och ett års garanti. Under första året utnyttjade jag service som hade kostat 7000 kr och en garantireparation som hade kostat 40000. Kanske reparationen gått att reklamera inom 6 månader hos alla bilhandlare, men inget tjafs med deras garanti.
Värt några tusen högre pris hos handlaren tycker jag. Motprestation är att du måste låna minst 50000 kr på två år (inte så bra ränta).
Av de två hade jag förstås valt bmwn ;)
520 är en vanlig bil så prisbilden är rätt så tydlig. Se till att det är många utrustningspaket annars är bilen ganska naken, och du betalar inte mycket begagnat för extrautrustningen.
 
C
Sist jag köpte en beg. bil av en handlare frågade jag om man inte kunde få lite rabatt vid snabb affär. Fick motfrågan hur mycket jag hade tänkt mig, men innan jag hann svara så föreslog han själv en summa som motsvarade typ 15%. Vilket jag var väldigt nöjd med så det blev ett snabbt "det låter bra" och en enkel förhandling.

Så visst går det att förhandla om priset hos bilhandlare. De vill inte ha några hyllvärmare.
Det viktiga i en förhandling tänker jag är att du ger signalen att det blir en snabb och smärtfri affär om priset är rätt men att du är beredd att gå därifrån utan bil om priset inte är rätt.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Det ÄR faktiskt en Premium selection jag kollat på. Håller med om att BMW är naket utrustade. Den jag kollar på har iaf stora navigatorn, bränslevärmare, M sport ratt, sportstolar, elbaklucka, x drive, dragkrok och automat.
Men mycket roligare än så blir det tyvärr inte!

V90’n däremot är ju betydligt rikligare utrustad! Minus dragkrok och vinterdäcken då...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sist jag köpte en beg. bil av en handlare frågade jag om man inte kunde få lite rabatt vid snabb affär. Fick motfrågan hur mycket jag hade tänkt mig, men innan jag hann svara så föreslog han själv en summa som motsvarade typ 15%. Vilket jag var väldigt nöjd med så det blev ett snabbt "det låter bra" och en enkel förhandling.

Så visst går det att förhandla om priset hos bilhandlare. De vill inte ha några hyllvärmare.
Det viktiga i en förhandling tänker jag är att du ger signalen att det blir en snabb och smärtfri affär om priset är rätt men att du är beredd att gå därifrån utan bil om priset inte är rätt.
Låter ju bra. Snabb och smidig affär blir det om dom ger mig rätt pris (jag tycker redan det är bra pris på båda dessa ;)) så allt jag kan komma ner eller få till känns mer som en bonus. Så jag kommer köpa direkt isf. Ett problem är dock att båda dessa bilar inte finns i närområdet utan många mil från där jag bor, hade tänkt åka förbi en utav dem påvägen upp till Sthlm på lördag och provköra. Får jag då till bra pris och bemötande så gör vi klart allt så hämtar jag upp den på hemvägen veckan efter.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det ÄR faktiskt en Premium selection jag kollat på. Håller med om att BMW är naket utrustade. Den jag kollar på har iaf stora navigatorn, bränslevärmare, M sport ratt, sportstolar, elbaklucka, x drive, dragkrok och automat.
Men mycket roligare än så blir det tyvärr inte!

V90’n däremot är ju betydligt rikligare utrustad! Minus dragkrok och vinterdäcken då...
En smaksak vilken du gillar bäst. Volvon är ju betydligt nyare, samma prisklass?
Drag och vinterhjul går ju enkelt att fixa separat, men inte annan extrautrustning.
 
En fråga, anser ni det en nackdel att V90 är en T4 bensinare? Jag har hela tiden varit inriktad på en D4 diesel.... nackdelen är dyr skatt i 2år till (6.000kr) men sedan ligger den på 1400kr. Den är dessutom mycket billigare att försäkra än BMW. Dock så drar den betydligt mer 0,8 bensin än BMW 0,5 diesel....
 
A
C cpalm skrev:
Sist jag köpte en beg. bil av en handlare frågade jag om man inte kunde få lite rabatt vid snabb affär. Fick motfrågan hur mycket jag hade tänkt mig, men innan jag hann svara så föreslog han själv en summa som motsvarade typ 15%. Vilket jag var väldigt nöjd med så det blev ett snabbt "det låter bra" och en enkel förhandling.

Så visst går det att förhandla om priset hos bilhandlare. De vill inte ha några hyllvärmare.
Det viktiga i en förhandling tänker jag är att du ger signalen att det blir en snabb och smärtfri affär om priset är rätt men att du är beredd att gå därifrån utan bil om priset inte är rätt.
Precis, detta gäller ju när man köper maskiner likväl som bilar att man är tydlig från början. Kan man dessutom inte få en seriös offert från början, handlar iaf jag av ngn annan. Pruta och sträcka ut efterhand känns bara konstlat och oseriöst.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Pin skrev:
En smaksak vilken du gillar bäst. Volvon är ju betydligt nyare, samma prisklass?
Drag och vinterhjul går ju enkelt att fixa separat, men inte annan extrautrustning.
Jag tycker båda två är fina bilar, så kommer inte bli besviken av någon av dessa skulle jag tro. Volvon är betydligt nyare som du säger, vilket kan väga upp vid en framtida försäljning.
Exakt samma prisklass på båda dessa.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.