Vad får man göra då man har "nödvändig kännedom"? Såg uttrycket i en tidigare tråd men har även hört tidigare kring eldragning. Vad gäller?
 
Har för mig att gränsen går vid fast installation. Dvs ska elen vara vara fast installerad så måste en elektriker göra det.

Har man nödvändig kännedom får man får själv koppla ihop stickproppar, skarvuttag, sladdströmbrytare och lamphållare. Mycket mer än så är det inte.
 
General Failure skrev:
Har för mig att gränsen går vid fast installation. Dvs ska elen vara vara fast installerad så måste en elektriker göra det.

Har man nödvändig kännedom får man får själv koppla ihop stickproppar, skarvuttag, sladdströmbrytare och lamphållare. Mycket mer än så är det inte.
Man får byta vägguttag och väggströmbrytare också.

Hur det är med jordade saker ska jag låta vara osagt, förr i tiden fick man inte peta på en enda jordad pryl.
 
General Failure skrev:
Har för mig att gränsen går vid fast installation. Dvs ska elen vara vara fast installerad så måste en elektriker göra det.

Har man nödvändig kännedom får man får själv koppla ihop stickproppar, skarvuttag, sladdströmbrytare och lamphållare. Mycket mer än så är det inte.
Helt korrekt, om det är jord eller ej spelar ingen roll för den som har nödvändig kännedom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.