Hej!

Vi har precis börjat fundera på pool och är i det stadiet då vi börjat mäta ut olika poolstorlekar på lämpliga ställen
på tomten för att hitta optimal placering.

3x6m känns för litet. Vi får absolut plats med 4x8m, men kanske känns lite inklämt. Vi började därför titta på lite mer udda storlekar som 3,5x7m eller 4x6m.

Min fråga är därför. Finns det någon uppenbar prismässig nackdel med att ha en pool som inte är av dom vanligaste måtten som verkar vara 3x6m och 4x8m?

Skjutbart pooltak: Blir det lika dyrt som 4x8m eftersom man måste specialbeställa andra storlekar än standard? Kanske finns som standard men mindre sortiment att välja på?

Liner: mindre pool, men lika dyrt som standardstorlek 4x8m iom mindre vanlig storlek?

etc..etc?

Tacksam för synpunkter.
/Anders
 
7x3,5 m är ju en standardstorlek. Vi har en sådan, thermopool. Vad är det för pool du tittar på?
 
1. Beroende på väggkonstruktion kanske du inte kan välja måtten fritt. Kör du tex en Thermopool så kan du välja helt fritt.
2. Vad gäller storleken så röstar jag för att 4m brett är viktigare än 8m långt. Kanterna kommer nära vid hopp och lek under 4m.
3. Underförutsättning att väggkonstruktionen inte har begränsningar ser jag inga nackdelar med att välja det mått du vill ha.
4. Linern beställer du efter de mått du ska ha, även om den inte svetsas på plats hos dig => spelar ingen roll.'
5. Pooltak - kan vara något att fundera på. Dyra tak kan du förstås vi i vilka skumma dimensioner som helst - byggsatstaken har kanske inte samma valfrihet. Ett lite bredare eller längre tak är ju ingen nackdel, förutom att det tar mer plats på parkeringsplatsen...

Dvs, kör på det mått som passar er bäst.
 
Byggde just 3.5x8.
Eftersom vi har trädäck hela vägen fram till kant så klarade vi oss på ett tak för 3x7.5m. Taken är gjorda för kantsten så kolla innermått när du beställer.

Det som är formberoende och driver kostnad är just pooltak och liner.
Om du skall ha platssvetsad liner så spelar exakta mått mindre roll då det är kvm material som styr kostnad.
Om du kör fabriksliner så är min syn att det funkar för alla 0.5m steg, men kan vara längre leveranstid. Du kan säkert få mer udda mått än så, men då kanske kostnad stiger, men osäker.
 
Hej!

Kanske uttryckte mig luddigt om standardstorlek. Jo både 3,5x7m och 4x6m finns som standard. Menade egentligen om det är fördel att välja någon av dom vanligaste standardstorlekarna.

Har just börjat läsa på i ämnet. Har tittat lite på Tjällden pool bl.a.

Men det var väl främst pooltak i byggsats jag var fundersam på. Har tittat runt lite och en del leverantörer verkar bara ha byggsats för dom allra vanligaste poolstorlekarna (3x6 och 4x8m). Men kanske finns tillräckligt att välja på till någorlunda bra pris ändå.
 
B byggar_anders skrev:
Hej!

Kanske uttryckte mig luddigt om standardstorlek. Jo både 3,5x7m och 4x6m finns som standard. Menade egentligen om det är fördel att välja någon av dom vanligaste standardstorlekarna.

Har just börjat läsa på i ämnet. Har tittat lite på Tjällden pool bl.a.

Men det var väl främst pooltak i byggsats jag var fundersam på. Har tittat runt lite och en del leverantörer verkar bara ha byggsats för dom allra vanligaste poolstorlekarna (3x6 och 4x8m). Men kanske finns tillräckligt att välja på till någorlunda bra pris ändå.
Jag har precis byggt en Tjälldens pool, så svarar gärna på frågor om du har några.

Kolla exakta innermått på standardtaken från de olika leverantörerna, där ser du vad du kan maxa i respektive fall (t.ex skulle jag nog gjort vår pool 3.70 bred om jag bestämt pooltak först och maxat bredd under det (men när jag projekterade så hade Vellinge kommun pågående arbete med att öka bygglovsfri höjd på pooltak, så fick chansa lite). För det är ju bredden på pooltak som styr hur "stor plats poolen tar" inte stommen i sig.
 
  • Gilla
Svesse1977
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Jag har precis byggt en Tjälldens pool, så svarar gärna på frågor om du har några.

Kolla exakta innermått på standardtaken från de olika leverantörerna, där ser du vad du kan maxa i respektive fall (t.ex skulle jag nog gjort vår pool 3.70 bred om jag bestämt pooltak först och maxat bredd under det (men när jag projekterade så hade Vellinge kommun pågående arbete med att öka bygglovsfri höjd på pooltak, så fick chansa lite). För det är ju bredden på pooltak som styr hur "stor plats poolen tar" inte stommen i sig.
Går i tankarna att köpa en Tjällden, tror jag frågade offert på 3,5 x 7! Var det krångligt att bygga den, ser ju rätt så enkelt ut med gjutning av platta, väggar etc då det medföljer mallar!
Jag tänkte iaf ha pump några meter ifrån inne i garaget tror du det skulle funka?
Får man fråga vad du gav för den?
 
Det går bra att ha pump och sandfilter flera meter från poolen.
 
S Svesse1977 skrev:
Går i tankarna att köpa en Tjällden, tror jag frågade offert på 3,5 x 7! Var det krångligt att bygga den, ser ju rätt så enkelt ut med gjutning av platta, väggar etc då det medföljer mallar!
Jag tänkte iaf ha pump några meter ifrån inne i garaget tror du det skulle funka?
Får man fråga vad du gav för den?
Hade byggare som gjöt platta och monterade stomme, så extremt enkelt för mig att få den monterad =)

Dock har jag själv putsat insida samt monterat all teknik. Linern är platssvetsad så det tog jag hjälp med.

Jag gav 68 156 kr till Tjälldens:
- 3,5x8m
- 3.5x1.5m teknikrum (så i princip har jag köpt element för en 3,5x9m pool + 3.5 extra mellanvägg)
- 50cm breda block
- 4 stålpelare (så helt självbärande, då jag har hus nära som en extra försäkring)
- 3 steg hel gaveltrappa
- 2 hål för lampor

Har du plats för att göra teknikrum vid poolen så är det mycket smidigt, jag har tex mina breddavlopp inne i teknikrummet då mitt teknikrum täcker hela gaveln på sidan mitt emot trappen. Så alla mina skarvar förutom inloppen är inne i teknikrummet, som har golvbrunn till dräneringen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.