Hej!

Lite osäker var jag skulle lägga tråden, men här är iaf min fråga.

Det är så att vi köpt ny (begagnad) vedpanna och två acktankar. Vi har redan en vedpanna i källaren men det är dags att byta ut den. När vi väl hade köpt pannan insåg vi att den är omöjlig att få nedför källartrappan inomhus. Den är för stor och tung (300 kg). Ingen vill åta sig jobbet. Nu tänkte vi därför gräva ut och låta någon göra en källardörr från utsidan. Vi skulle just ta in en person att göra jobbet när vi fick ett annat råd: att bygga ett separat pannhus.

Vi är inte de mest händiga typerna och skulle nu gärna vilja få lite input. Vad blir billigast? Vilka för- respektive nackdelar finns med de båda alternativen?

Jag skulle bli mycket tacksam för svar!
 
Det blir ju en hel del grävning för att få in ledningarna i huset, så det beror väl på hur tomten ser ut och hur stort huset är. Skulle ni ha glädje av utrymmet som blir ledigt inomhus? Kan du bygga ett litet skjul på egen hand?
Vad säger detaljplanen (om det finns en sådan där du bor)? Har du nyttjat de bygglovsbefriade åtgärderna redan, eller kan du göra det för detta?
Det finns ju en annan aspekt också, brandrisken. Där är ju fristående byggnad ett plus.
 
Om vi inte ser på + och - med utrymme som du nog säkert vill ha i beräknande också...
Hur får du in veden i källaren? underlättar en dörr kanske
Panna i källaren + du får nytta av spillvärmen... strålningsvärme m.m. - det skräpar inne och risk för röklukt
Fristående pannhus + lättare att ordna bra logistik av veden, för bort brandrisken från huset. - Spillvärme är just spillvärme och du behöver hålla några kvadrat där varma också, kulvert som orsakar värmeförluster.
 
apotekarnes
Jag har ett separat pannhus, vilket är kanon för vedhanteringen. Men det är ju massa jobb att gjuta, bygga samt gräva ner kulvertrör. Är det verkligen omöjligt att få ner pannan? Jag har hjälpt bekanta att ta ner och upp betydligt tyngre pjäser än 300kg. Å andra sidan låter det riktigt smart med en ytterdörr från källaren. Då kan du separera den skräpiga vedhanteringen helt från bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.