E etompau skrev:
Att hänga på en dimmer på push-ingången är som du märker ingen bra lösning. PUSH-ingången vill ha distinkta till/från-slag för att det ska fungera. Dimmern släpper ut en "sönderhackad" sinuskurva, ämnad för att dimma en ljuskälla och inte för att styra ett drivdon på en tryckknappsingång.

Vill du få ihop en fungerande lösning, med både styrning från en vanlig väggbrytare och Z-wave så bör du titta på exemplet som jag har bifogat.
Nej det lär ju inte fungera om dimmern inte kan ställas om till att styra på en PUSH-ingång snarare än med en sönderhackad sinuskurva, dvs en diskret signal.
Populärt bland elektrikerna numera är att köra med Plejd och dessa är bakkantsdimmrar precis som mina Qubino, men jag misstänker att Plejden kan konfigureras att jobba med distinka PUSH-lägen istället. Min elektriker, samt många andra, använder iaf Plejd-puckar till de styrdon som jag har.
Nu sitter jag ju med mina Qubino, så jag vill ju inte behöva slänga dom och köpa nya Qubino med 1-10V utgång...
Det jag skulle kunna göra, om det nu inte går att få Qubino att konfigureras för att funka på en PUSH-ingång, är att byta styrdon till sådana som kan styras av bakkantsdimrar.
 
Sorry, men jag har aldrig stött på att man kopplar en dimmer till en PUSH-ingång på ett drivdon.
Har du kollat med elektrikern hur han använder en Plejd för dimning av de aktuella drivdonen?

Det finns en Plejd, CTR-01 som har en 1-10 V-utgång, kanske är det en sådan som används?
 
E etompau skrev:
Sorry, men jag har aldrig stött på att man kopplar en dimmer till en PUSH-ingång på ett drivdon.
Har du kollat med elektrikern hur han använder en Plejd för dimning av de aktuella drivdonen?

Det finns en Plejd, CTR-01 som har en 1-10 V-utgång, kanske är det en sådan som används?
Jag ska ringa till honom om en stund och då kan jag fråga. Men han kopplar det på PUSH-ingången, så då kan det ju inte vara en 1-10V. Det måste ju vara så att Plejden kan konfigureras så att den endast skickar vidare signalen från knapptryckningen, dvs trycker man kort så skickar Plejden en kort impuls, håller man inne så skickar Plejden en impuls så länge man håller inne. Samma när den styrs via appen, om man vill dimra upp så skickar plejden en lång puls.
Dock låter ju det som ett väldigt oexakt system då man aldrig får återkoppling från systemet hur mycket det är dimrat tex. Men jag antar att man kan (precis som på Qibino:n) definiera hur lång tid det tar att dimra från noll till max. När man sen vill ha 80% dimring så dimrar den upp 80% av tiden ifall den utgår från noll. MEn som sagt, klurigt reglersystem när det inte är återkopplat...
Jag borde gjort bättre research innan jag skaffade dimrarna. Kollade med elektrikern att styrdonen ska klara bakkantsdimring vilket han sa att det gjorde, men det är ju det som är felet här och det är det jag ska ringa honom om...
 
Fick du reda på hur elektrikern löste dimningen med en Plejd till dessa drivdon?
 
E etompau skrev:
Fick du reda på hur elektrikern löste dimningen med en Plejd till dessa drivdon?
Ja faktiskt. Jag påtalade det du skrivit och det jag läst i ämnet och då frågade han sin kollega och det visade sig att han hade fel. De hade mycket riktigt använt Plejd 1-10V.
Så då är vi tillbaka till att använda drivdon som klarar bakkantsdimring, vilket min Qubino är.
Jag tror jag hittat ett drivdon till mina spottar.
Kollar jag på dip-switch inställningarna på mitt nuvarande drivdon så står det 700mA. Det borde väl betyda att jag kan köpa ett 700mA drivdon som klarar bakkantsdimring? Jag driver 4 små spottar, så spänningsfallet borde ju inte vara så mycket att jag riskerar gå i taket.
Mitt nuvarande drivdon har Vomax 49V, och det jag tänkt köpa har Vomax 50V.
Tyvärr kommer jag inte åt att läsa på mina spottar då dom verkar limmade under köksskåpet.
 
OK, då blev det klarlagt. Ja, om du vill bibehålla dina trådlösa Z-wave-dimmers så får du byta drivdon till en typ som är dimbar på primärsidan (230 V).
700 mA betyder att det är drivdon/spottar som jobbar efter konstanströmsprincipen och matar denna ström (700 mA) ut till de seriekopplade spottarna.

Ville bara inflika att bäst dimningsfunktion lär du får om du använder drivdonets elektronik, alltså styringång (1-10) eller push. Så är det en större installation med många spottar så är rekommendationen att gå efter en sådan lösning.
 
E etompau skrev:
Ville bara inflika att bäst dimningsfunktion lär du får om du använder drivdonets elektronik, alltså styringång (1-10) eller push. Så är det en större installation med många spottar så är rekommendationen att gå efter en sådan lösning.
Hur menar du bäst? Störst intervall, stabilast ljus, snabbast dimning?
I köket är det endast 5 spottar, men i utbyggnaden är det 8 fönsterspottar...

Vet inte om det finns z-wave, eller något annat system heller, som kan styra på push?
1-10V skulle ju funka, men då blir det nya puckar a 600kr styck plus ny kabeldragning...
 
H Helleman skrev:
Hur menar du bäst? Störst intervall, stabilast ljus, snabbast dimning?
I köket är det endast 5 spottar, men i utbyggnaden är det 8 fönsterspottar...

Vet inte om det finns z-wave, eller något annat system heller, som kan styra på push?
1-10V skulle ju funka, men då blir det nya puckar a 600kr styck plus ny kabeldragning...

Ja, ett stort dimningsområde utan flimmereffekter.
 
E etompau skrev:
Ja, ett stort dimningsområde utan flimmereffekter.
Ok. Jag testar med det jag har och blir det kass så skaffar jag nya z-wave-puckar samt nya drivdon.
Återkopplar här när elektrikern kopplat in det sista.
 
Har nu kopplat in det sista och då bytt ut styrdonen till sådana som klarar bakkantsdimring. Det fungerar utmärkt och har ett jättebra dimringsområde.
Allt gott! :) (y)
 
Jag har samma dimmer till 3st optic xs Hidealite som dimmras på primärsidan 230v. Problemet som jag får är att de inte dimmras upp till 100% även om de är så i appen. Känns inte som de lyser med full styrka
 
A angelikaj skrev:
Jag har samma dimmer till 3st optic xs Hidealite som dimmras på primärsidan 230v. Problemet som jag får är att de inte dimmras upp till 100% även om de är så i appen. Känns inte som de lyser med full styrka
Jag jämförde ljusstyrkan på mina Qubino-dimrade spottar med de andra som fortfarande går på push-drivdonet och jag tycker de Qubino-dimrade lyser lika starkt som förut iaf.
Har du kollat parameterinställningen på Qubino:n? Dom går ju att konfigurera hur starkt och svagt de ska dimra.
 
H Helleman skrev:
Jag jämförde ljusstyrkan på mina Qubino-dimrade spottar med de andra som fortfarande går på push-drivdonet och jag tycker de Qubino-dimrade lyser lika starkt som förut iaf.
Har du kollat parameterinställningen på Qubino:n? Dom går ju att konfigurera hur starkt och svagt de ska dimra.
Japp, parameter 61 är på max dvs 99
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.