Ska strax dra igång ett garagebygge och kommer ha stående panel rakfalsad i olika bredder som sedan ska behandlas med järnvitriol. Har förstått att rostfri skriv/spik är att föredra. Tänkte skruva panelen med Essve Essdeck Max rostfri A2 eller likande. Vad tror ni om det?

panelen är 22 mm så en 5x42 mm borde vara optimal.

Vill ha en skruv med så litet synligt huvud när jag inte kommer måla panelen.
Hittade Essve Fasadskruv 5,0X45 A4 eller SPAX 4,5 x 50 mm

Essve
Rostfri skruv för stående panel, Essve Essdeck Max eller liknande, 5x42 mm storlek.


SPAX
Rostfri skruv med synligt huvud för fasad, troligen använd för montering av panel.

Vilken är att föredra?
 
Fungerar nog bra bägge två. Skallen på spax skruven är större vilket jag skulle föredra. Var hittar du spaxskruven i Sverige ? Jag googlade och hittade den bara på Amazon.. :) /Patrik
 
Det blir nog att köpa från Amazon i Tyskland, 26€ för 200st rostfria 4,8x50 låter som en bra deal
 
  • Gilla
Hartung
  • Laddar…
Har du kollat på rostfri kamspik?
 
Kamspik är nog inte så dumt. Får en snygg skalle istället för ett skruvhål. Räfflorna på kamspiken motverkar att den kryper ut
 
Spikade min altan med kamspik, sitter perfekt ännu idag, spikat 1991.
 
Vi spikade vår panel om är järnvitrolbehandlad med Gunnebo RF kamspik. Det funkar fint fortfarande.

Personligen anser jag att panel inte ska skruvas upp, skruvskallarna är inte snygga.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra idéer, ska kika på kamspiken!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.