Mitt badrum kommer genomgå ett stambyte och jag vill då passa på att bygga ut det.
Entreprenören som genomför stambytet har gett mig en offert för rivning/byggande av väggar.
Gäller en lägenhet i Stockholm från sent 20-tal.
Tycker det känns orimligt dyrt med 75 papp för detta, men jag har inget att jämföra med.
Tar det verkligen 33 arbetstimmar för ett proffs att genomföra den här typen av rivning?
Vad säger ni?
 
  • Offert för renovering av badrum med rivnings- och uppbyggnadsarbeten, inklusive arbetstimmar och kostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett badrum med mått, planerat för stambyte och renovering i lägenhet från 1920-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över badrum och angränsande utrymme med mått, tänkt för renovering och stambyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att svara på utan att ha sett hur det ser ut idag, om det finns el och vatten i väggarna, om de ska ta hand om det rivna materialet, osv.

Men det jag reagerade på var att det står 33,05h och 33tkr, hur kommer det sig? Det är väl inget material inräknat i rivningsarbetet?
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det är svårt att svara på utan att ha sett hur det ser ut idag, om det finns el och vatten i väggarna, om de ska ta hand om det rivna materialet, osv.

Men det jag reagerade på var att det står 33,05h och 33tkr, hur kommer det sig? Det är väl inget material inräknat i rivningsarbetet?
Tack för svaret!
Nej, inget material inräknat.
Så mellan tummen och pekfingret, vad hade du förväntat dig för timpris på rivningen?
 
Det står ju ett enhetspris på 400kr/h, vilket visserligen låter lågt om moms är inkluderat, men då blir det ju 33h x 400 = 13 200kr. En summa som jag skulle kunna acceptera för detta jobb om bortforsling av materialet ingår.

Som referens kan jag nämna att jag flyttade en vägg (plåtreglar och gipsskivor) på ca 2,5m i lägenheten. Rivningen gjorde jag själv på ca 8-10h (inkl att åka till ÅVC), byggnationen av den nya väggen gjordes av hantverkare och tog ca 40h inkl spackling, målning och lister. Och då tyckte jag att de var ineffektiva (bland annat spacklade de i 5 omgångar).
 
Pratade med firman idag i ett försökt att förstå deras beräkning.
På frågan om vilket timpris han räknat på svarade projektledaren att de brukar räkna på runt 250 SEK+arbetsgivaravgift+moms.
Han hänvisade sen till någon mjukvara som hjälpte honom beräkna kostnaden.
Vid det timpriset borde kostnaden landa närmare 80,000 SEK än offertens 133,000 SEK, vilket jag poängterade men han menade att jag måste ha missat något och lovade att återkomma.
Blir spännande att se hur han ska få ihop den här kalkylen...
 
G gbang skrev:
Pratade med firman idag i ett försökt att förstå deras beräkning.
På frågan om vilket timpris han räknat på svarade projektledaren att de brukar räkna på runt 250 SEK+arbetsgivaravgift+moms.
Han hänvisade sen till någon mjukvara som hjälpte honom beräkna kostnaden.
Vid det timpriset borde kostnaden landa närmare 80,000 SEK än offertens 133,000 SEK, vilket jag poängterade men han menade att jag måste ha missat något och lovade att återkomma.
Blir spännande att se hur han ska få ihop den här kalkylen...
hmm, det är nog bra om ni tittar på offerten tillsammans, så svårt ska det inte vara att multiplicera timmar med timpris. Låt oss se vad svaret blir!
 
Det är dyrt!!! Kollar andra företaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.