Hej! Vi har köpt kalksten samt fix och fog från samma leverantör, en expert inom just natursten. Nu är vår natursten missfärgad (trängt igenom fukt och blivit brun) och visst har det bara gått 1,5 dag MEN till saken hör att jag nu ser att den fix vi fått hem till oss från leverantören som sålde kalkstenen till oss (och skall vara experter just på natursten) skickat med oss grå fix. https://www.lip.dk/produktoversigt/klaebning-af-fliser-og-klinker/lip-multi-fliseklaeb-graa/?lang=sv

Är det helt kört? Dvs våra hantverkare måste göra om allt? Eller finns det en chans att det torkar ändå? Obs, ingen belysning på bilden men hoppas ni ser ändå.
 
  • Kalkstensplattor på vägg med missfärgningar och fuktfläckar, ingen belysning, ej torkat fix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ja, det är fel fix som har använts, gör ingenting att den är grå bara att det är viktigt att det är snabbfix som torkar på 2-3 timmar så naturstenen inte hinner dra åt sig fukt.

I ditt fall har det ju använts vanlig fix som inte är gångbar förrän 1-2 dagar, helt tokigt fel. Står ju till och med på säcken att det ska användas snabbfix för ditt ändamål. Kan ju tycka att det borde din plattsättare veta och säga till om innan plattorna började monteras:surprised::rolleyes::worried:

Användningsområde:
ker, marmor, skiffer, väggtegel, storformatsplattor, natursten, dekortegel, glasullsskivor, isolerskivor, betongsten, marksten etc. Vid montering av storformatiga plattor används för att påskynda torktid och minska risken för flammiga fogar rekommenderar vi att använda LIP Naturstensfix eller LIP Snabbfix. För fuktkänslig natursten rekommenderas LIP Naturstensfix eller LIP Snabbtorkande Kakelfix.


Har du tur så kan plattorna torka ut och ljusna igen........men det är inte troligt!
 
Fasen, misstänkte det. Dubbelkollade inte fixen då det var stenföretaget som sålde det till oss, tog för givet att det var rätt. Antar att det här blir en dyr historia...
 
  • Ledsen
muraren2
  • Laddar…
S
Det borde bli dyrt för leverantören.
 
Finns det något som kan rädda detta? Typ längre torktid etc?
 
Klantigt både av leverantör och plattsättare.
 
Hej igen. Stenföretaget säger att det absolut är bäst att använda grå fix och av det märket vi fått. Ringde även tillverkaren LIP som säger samma sak. Snabbtorkande fix är tydligen svårjobbat. Vi köpte från en väldigt bra stenentreprenad och de använder tydligen inte vitt eller snabbtorkande alls, aldrig gjort. Så jag vet faktiskt varken ut eller in... de hävdar att det kommer torka, men nu har det ju gått 2 dygn..
 
Personligen använder jag alltid vit fix till natursten typ marmor. Har kört både Kiiltos HighFlex och LIP:s motsvarighet nu senast. Det torkar såklart mycket snabbare än vanligt fix så man får vara snabbare med sättningen och blanda i omgångar istället.
 
K kalkstenskvinnan skrev:
Hej! Vi har köpt kalksten samt fix och fog från samma leverantör, en expert inom just natursten. Nu är vår natursten missfärgad (trängt igenom fukt och blivit brun) och visst har det bara gått 1,5 dag MEN till saken hör att jag nu ser att den fix vi fått hem till oss från leverantören som sålde kalkstenen till oss (och skall vara experter just på natursten) skickat med oss grå fix. [länk]

Är det helt kört? Dvs våra hantverkare måste göra om allt? Eller finns det en chans att det torkar ändå? Obs, ingen belysning på bilden men hoppas ni ser ändå.
Jag förstår inte helt vad som hänt. Har plattorna sugit (Grått) vatten från fixet och detta har permanent missfärgat Framsidan av plattorna? Eller har jag missförstått?
 
N Nikorasu skrev:
Jag förstår inte helt vad som hänt. Har plattorna sugit (Grått) vatten från fixet och detta har permanent missfärgat Framsidan av plattorna? Eller har jag missförstått?
Jag vet inte. Kan inte sånt här själv. Men fläckarna kommer ju någonstans ifrån.

Någon som vet om natursten tar väldigt lång tid på sig att torka? Vissa säger 4 veckor..
 
Har du nån bild på hur plattorna ska se ut?
 
Ser betyyydligt bättre ut nu, så jag tror faktiskt all fukt kommer försvinna!
 
Är det inte badrum?
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Omogen Peterpettersson skrev:
Är det inte badrum?
Jo, jag har inte skrivit något annat? :)
 
K kalkstenskvinnan skrev:
Hej! Vi har köpt kalksten samt fix och fog från samma leverantör, en expert inom just natursten. Nu är vår natursten missfärgad (trängt igenom fukt och blivit brun) och visst har det bara gått 1,5 dag MEN till saken hör att jag nu ser att den fix vi fått hem till oss från leverantören som sålde kalkstenen till oss (och skall vara experter just på natursten) skickat med oss grå fix. [länk]

Är det helt kört? Dvs våra hantverkare måste göra om allt? Eller finns det en chans att det torkar ändå? Obs, ingen belysning på bilden men hoppas ni ser ändå.
Hej! Magnus heter Jag. Vart har du köpt sten och fix? Jag är plattsättare och har fått liknande problem. Hoppas att det ordnar sig för er! mvh Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.