Hade en hantverkare hemma som skulle installera och montera en spis (inklusive såga i bänksskivan). Under arbetets gång bestämde vi gemensamt att han skulle byta fötter då originalfötterna var för låga (85 cm) för bänksskivan. Det låg däremot högre fötter i en påse i spisen som skulle göra att den kom i höjd med bänksskivan (91 cm). Han ställde spisen på sniskan och började vrida på fötterna varpå spisen välter baklänges. Då den väger ca 65 kg blev det en ordentlig duns.

Metallhöljet på baksidan åkte av, en liten del av glaset på spishällen sprack och det blev ett antal bucklor. Stickkontakten hamnade under spisen och gick sönder i många små bitar. Hantverkaren skruvade ihop höljet och bytte stickkontakten. Vi tittade på laminatgolvet och upptäckte ett litet hål samt två repor.

I efterhand menade hantverkarens chef att fotbytet inte var en del av uppdraget och att det gjordes som en vänskapsgest. Men till slut fick jag honom att anmäla det till deras försäkringsbolag som en ansvarsskada. Dock bestrider bolaget att golvskadorna skulle vara orsakade av dem.

Nu ställer jag mig frågan om det är bäst att ta detta via försäkringsbolaget eller om jag ska gå med på en förlikning på sidan? En förlikning innebär att jag får spisen utbytt och installerad direkt, dock ingen ersättning för golvet. Försäkringsärendet kanske gör att jag får ersättning för golvet, men jag misstänker att det kommer att ta längre tid. Har bifogat en bild där jag märkt ut golvmärkena och att de rimligtvis har tillkommit av att spisen föll.

Har någon erfarenhet av detta?

Spisen vill jag inte använda innan jag får en ersättningsspis då den med hög sannolikhet har fått inre skador. Därtill har hantverkaren sågat i bänkskivan snett och felaktigt. Hålet är upp till 1 cm bredare framtill. Han menar att han gjorde detta för att man ska kunna vicka ut spisen lätt. Men jag ställer mig högst tveksam till detta och skulle vilja reklamera även detta.
 
  • Närbild på laminatgolv med litet hål och två repor efter en incident med en tippad spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laminatgolv med repor och ett litet hål efter incident med tung spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på spricka vid hörn av metallramen på en svart spishäll efter fall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad metallbaksida av en spis med ett synligt klistermärke och instruktioner, samt bucklor och repor som uppstått efter ett fall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med rostfri spis och markerat område på laminatgolv visande skador efter en olycka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spis ojämnt monterad vid bänksskiva, med skador och sprickor på glashällen och golvmärken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stå för dina egna misstag, att byta fötter ingick inte i uppdraget men du valde att nyttja hantverkaren som ditt instrument. Skäms.
 
  • Gilla
Kortling
  • Laddar…
Är golvet också nytt? Om inte så skulle jag skippa det kravet och be om någon hundralapp avdrag på fakturan till produkter för att laga golvet.
Vill dom inte gå med på det så släpp det kravet då det blir omöjligt att bevisa att skadorna inte redan fanns där.

Är bänkskivan ny eller varför kapades den?
Oavsett så är det ett skitargument hantverkaren kommer med. Bänkskivan ska såklart gå jämns med spisen.
 
  • Gilla
mortenbolle
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Stå för dina egna misstag, att byta fötter ingick inte i uppdraget men du valde att nyttja hantverkaren som ditt instrument. Skäms.
Hej Robert63, du verkar vara trevlig. Hantverkaren skulle installera och montera spisen. Fötterna som satt på spisen räckte upp till 85 cm, under standardhöjd för bänkskiva från IKEA. Det fanns extrafötter i spisen som räckte upp till 91,5 cm. När hantverkaren skulle byta till dessa fötter så tiltade han spisen och den åkte i backen. Hur kan det vara mitt misstag?

I mina ögon är installation och montering klar först när spisen står i samma höjd som bänkskivan, inte 6 cm under som den hade gjort med originalfötterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saintus och 5 till
  • Laddar…
Hantverkaren måste väl ändå ta ansvar för skador som han orsakar. Oavsett vad han gör. Personligen skulle jag tycka att skivan var det värsta i den installationen. Den var inte snygg, en buckla på baksidan och en liten flisa på undersidan av hällen ser man inte, men den skivan syns ju direkt.
 
  • Gilla
mortenbolle
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Är golvet också nytt? Om inte så skulle jag skippa det kravet och be om någon hundralapp avdrag på fakturan till produkter för att laga golvet.
Vill dom inte gå med på det så släpp det kravet då det blir omöjligt att bevisa att skadorna inte redan fanns där.

Är bänkskivan ny eller varför kapades den?
Oavsett så är det ett skitargument hantverkaren kommer med. Bänkskivan ska såklart gå jämns med spisen.
Golvet har två år på nacken, dock inte speciellt dyrt och skadorna är inte så noterbara. Tror man skulle kunna fixa till det med lite polish. Funderar också på om det kanske är bäst att strunta i den trots allt. Ersättningen för golvet lär ändå vara marginell.

Bänksskivan är helt nyinköpt. Det skulle varit en spishäll men pga dålig elförsörjning i huset fick det bli en spis. Vi stod och kollade på bänkskivan direkt efter han hade sågat ut den. Han kommenterade snabbt att ojämnheten berodde på att man skulle kunna vicka på den. Men det kändes verkligen som ett argument som han kom på i stunden. Det kanske får bli att man reklamerar det jobbet i efterhand eller ber honom att dra av det på fakturan. Men det lär han definitivt bestrida.
 
Redigerat:
Robert63 Robert63 skrev:
Stå för dina egna misstag, att byta fötter ingick inte i uppdraget men du valde att nyttja hantverkaren som ditt instrument. Skäms.
Nog för att du har satt i system att ta hantverkarens parti i alla frågor oavsett vad det gäller, men här måste du ju skämta aprillo?

Allt som hantverkaren gör ingår i uppdraget.
Uppdraget var att montera en spis, till spisen fanns det ben av olika längd. Givetvis ska spisen monteras med rätt ben. Hur ska man annars kunna slutföra uppdraget?

@mortenbolle Jag skulle acceptera ett prisavdrag för golvet mot att det repareras - det där går att fixa med filler/spackel avsett för detta. Glashällen skulle jag vilha ha utbytt till en hel. Intryckt bakstycke kan man ju skita i, men vad säger butiken du köpt spisen av - gäller garantin? Om garantin gäller och du är nöjd i övrigt, låt det passera, om inte får även detta regleras.

Var du själv delaktig i benbytet får du kanske fundera på en annan lösning, jobbade hantverkaren på egen hand skulle jag agera enligt ovan.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nog för att du har satt i system att ta hantverkarens parti i alla frågor oavsett vad det gäller, men här måste du ju skämta aprillo?

Allt som hantverkaren gör ingår i uppdraget.
Uppdraget var att montera en spis, till spisen fanns det ben av olika längd. Givetvis ska spisen monteras med rätt ben. Hur ska man annars kunna slutföra uppdraget?

@mortenbolle Jag skulle acceptera ett prisavdrag för golvet mot att det repareras - det där går att fixa med filler/spackel avsett för detta. Glashällen skulle jag vilha ha utbytt till en hel. Intryckt bakstycke kan man ju skita i, men vad säger butiken du köpt spisen av - gäller garantin? Om garantin gäller och du är nöjd i övrigt, låt det passera, om inte får även detta regleras.

Var du själv delaktig i benbytet får du kanske fundera på en annan lösning, jobbade hantverkaren på egen hand skulle jag agera enligt ovan.
Hantverkaren har erbjudit sig att byta ut spisen mot en helt ny av samma modell. Men då ska vi strunta i golvet. Jag tycker det kan låta som bra deal då det blir en snabb lösning för alla. En skadereglering kan ju ta sin lilla tid och det känns tveksamt att de helt kommer att byta ut spisen. Var inte delaktig i benbytet utöver att jag sa ok till hantverkaren att utföra arbetet.

Golvet skulle jag kunna fixa till själv då det är så pass små repor.

Att han sågade ut bänkskivan snett blir däremot svårt att åtgärda. Där funderar jag på att kräva avdrag på fakturan alternativt reklamera jobbet om han börjar ifrågasätta det.
 
Ligger aluminiumlisten uppepå går det kanske att rädda skivan. Men så där ska det inte se ut.
 
  • Gilla
mortenbolle och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Håller med om att bytet av fötter är en del av uppdraget, om inte så borde hantverkaren varit tydlig med detta. Det minsta man kan kräva är att de åtgärdar spisen (ny eller lagad inklusive garanti) samt bänkskivan. Skadan på bänkskivan är väldigt iögonfallande och inget man vänjer sig vid eller glömmer bort med tiden. Om spisen föll på det ställe du har hittat märkena så borde det dessutom inte vara orimligt att de uppkom pga spisen. Om du är schysst och fixar golvet på egen hand så tycker jag firman ska vara nöjda att det inte blev dyrare än så för deras del.
 
  • Gilla
mortenbolle
  • Laddar…
Hur ser ts egen försäkring ut? Det enklaste måste ju vara att ta det på sin egen försäkring och sen låta hantverkaren betala självrisken som goodwill för fadäsen. Visst är det hantverkaren som orsakat skadan men vem som ersätter lär ju vara egalt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nog för att du har satt i system att ta hantverkarens parti i alla frågor oavsett vad det gäller, men här måste du ju skämta aprillo?
Nä, jag var bara lite semesterfull, är det förbjudet kanske :)
 
S Stefan1972 skrev:
Hur ser ts egen försäkring ut? Det enklaste måste ju vara att ta det på sin egen försäkring och sen låta hantverkaren betala självrisken som goodwill för fadäsen. Visst är det hantverkaren som orsakat skadan men vem som ersätter lär ju vara egalt.
inte för försäkringsbolaget
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Nä, jag var bara lite semesterfull, är det förbjudet kanske :)
Nej det kan vi nog tåla tror jag....:)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Nä, jag var bara lite semesterfull, är det förbjudet kanske :)
Fullt rimligt med semesterfylla men till nästa gång kanske du borde installera ett alkolås på datorn. Jag har kontakt med en hantverkare om du behöver hjälp.
 
  • Haha
Jörgen Ö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.